شورای اسلامی شهر تهران تمام تلاش خود را برای حل مشکل بافت‌های فرسوده و تشویق بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری در امر نوسازی بافت‌های فرسوده به‌کار گرفته است.

محمد سالاری

به‌عنوان مثال، اواخر سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران در بررسي لايحه بودجه سال93 شهرداري تصميم گرفت براي حل مشكل معابر در محدوده بافت‌هاي فرسوده تبصره‌اي را به تصويب برساند زيرا در حال حاضر گذرگاه‌ها و معابر نفوذناپذير در بافت‌هاي فرسوده باعث شده تا نه مردم تمايل به نوسازي و نه سرمايه‌گذاران گرايشي به سرمايه‌گذاري در اين بخش داشته باشند. اما براساس تبصره چهل و هشتم قانون بودجه سال93، شهرداري تهران مكلف شد به‌منظور نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهر نسبت به بسترسازي لازم و تهيه زيرساخت‌هاي شهري در اين بافت‌ها با اولويت بازگشايي معابر از رديف بودجه املاك شهرداري هزينه كند.

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران درمورد هدف از تصويب اين تبصره گفت: در واقع مي‌خواستيم تا مناطق با محوريت تملك بافت فرسوده و زيرنظر سازمان نوسازي شهر تهران به‌منظور بازگشايي معابر نفوذناپذير اقدام كنند. در واقع هدف اصلي از نظر اين عضو شوراي شهر اين است تا شهرداران مناطق با تملك بافت فرسوده بتوانند مشكل محدوديت معابر را كه متأسفانه براي امداد‌رساني در شرايط بحراني غيرقابل نفوذ است، رفع كنند.

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران پيش‌بيني كرد كه اگر شهرداري تهران بتواند با كمك دولت نسبت به بازگشايي معابر غيرقابل نفوذ در بافت‌هاي فرسوده شهر تهران اقدام و پروژه‌هاي محرك توسعه را در محله‌هاي داراي بافت فرسوده اجرايي كند، سرمايه‌گذاران و بخش خصوصي به راحتي مي‌توانند در جهت بهسازي اين بافت‌ها وارد عمل شوند. سالاري با بيان اينكه بازگشايي معابر در اين محدوده‌ها ارزش افزوده را بالا خواهد برد، يادآور شد: هم‌اكنون شهرداري تهران با اجراي بسته‌هاي تشويقي و عدم‌دريافت عوارض شهري در جهت توسعه فرهنگ نوسازي در بافت‌هاي فرسوده شهر تهران اقدام كرده است. يكي ديگر از تلاش‌هاي صورت‌گرفته از سوي شوراي شهر براي رونق ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده اين است كه از سازمان نظام مهندسي شهر تهران درخواست كرده تا مهندسان ناظر بابت نظارت بر روند نوسازي و گود‌برداري املاك فرسوده هنگام ساخت، هزينه‌اي از مالكان دريافت نكنند. به گفته سالاري، علاوه بر اين از نمايندگان مجلس نيز خواستيم قانوني را مصوب كنند تا هزينه بيمه تأمين اجتماعي در هنگام ساخت از سازندگان بافت‌هاي فرسوده حذف شود.

کد خبر 265701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha