چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: ابلاغ مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی از ابتدای هفته جاری با اقبال خودروسازان، مخالفت برخی نمایندگان مجلس، تتاقض گویی مسئولان دولتی و رشد قیمت‌های حاشیه بازار خودرو مواجه شده است.

خودرو

پاسكاري توپ گراني خودرو بين شوراي رقابت، دولت و خودروسازان در حالي است كه شوراي رقابت به بهانه نصب الزامات قانوني مانند كيسه هوا، ترمز ضد‌قفل و هزينه ماليات بر ارزش افزوده، بيمه و عوارض زمينه افزايش رسمي و بي‌رويه قيمت‌ها از ابتداي هفته جاري را براي جلب رضايت وزارت صنعت و خودروسازان فراهم كرد.

اين در حالي است كه اكنون هر عدد كيسه هواي مورد نياز خودروهاي سواري توسط برخي توليد‌كنندگان داخلي مانند شركت كروز به قيمت 200هزار تومان عرضه شده و اختلاف تفاوت قيمت اين قطعه در خودروهاي مختلف حداكثر5درصدي است. با وجود اين شوراي رقابت در قيمت‌‌گذاري اخير هزينه 700هزار تا 2ميليون و 400هزار توماني را براي اين قطعه به مشتريان تحميل كرده است. موضوعي كه در مورد ترمز ضدقفل نيز مصداق داشته و در مجموع اين دو آپشن بهانه‌اي براي افزايش قيمت 2ميليون و 700هزار توماني برخي خودروها شده است.

دولت قيمت‌هاي خودرو را نمي‌پذيرد

بالا گرفتن انتقادات نسبت به رشد بي‌رويه قيمت خودرو واكنش‌هاي متناقض مسئولان دولتي را به‌دنبال داشته است. سخنگوي دولت كه قبلا با عقب‌نشيني از مواضع اوليه خود مبني بر مخالفت با افزايش قيمت خودرو، شوراي رقابت را متولي قيمت‌گذاري قلمداد كرده بود، بار ديگر لب به انتقاد از قيمت‌هاي مصوب خودرو در شوراي رقابت گشود و از تكدر خاطر رئيس‌جمهور و احتمال بازنگري در قيمت‌هاي مصوب خودرو خبر داد. اين در حالي است كه رئيس شوراي رقابت نيز با رد هرگونه بازنگري در قيمت‌هاي جديد خودرو اعلام كرده است، اين شورا هم از افزايش قيمت خودرو مكدر است اما مجبور به صدور مجوز افزايش 5/5درصدي قيمت‌ها بوده است.

محمدباقر نوبخت با بيان اينكه هيأت وزيران و رئيس‌جمهور مراتب تكدر خود را نسبت به افزايش قيمت خودرو اعلام كردند، افزود: اميدواريم بررسي مجدد نسبت به قيمت خودرو صورت گيرد چرا كه اين قيمت‌ها براي دولت پذيرفتني نيست. وي با تأكيد بر اينكه دولت مخالف هرگونه افزايش قيمت خودروست اعلام كرد كه دولت براي تأمين ارز مورد نياز صنعت خودرو اجازه داد كه از ارز مبادله‌اي استفاده شود و انتظار ما اين بود تا خودروسازان خبر افزايش كيفيت خودرو را به دولت بدهند. وي با بيان اينكه شوراي رقابت در جايگاه قانوني خودش تصميم به افزايش قيمت خودرو گرفته است، افزود: خودروسازان و شوراي رقابت به تعيين قيمت توسط بازار اعتقاد دارندو ما هم اين را قبول داريم اما بايد اجازه دهند نسبت به واردات خودروهاي باكيفيت و ارزان قيمت خارجي اقدام كنيم تا رقابتي در بازار ايجاد شود. نوبخت از وجود بازار نيمه انحصاري براي خودروسازان خبر داد و اعلام كرد؛ نمي‌شود كه ما جلوي واردات را بگيريم و هم آنها بگويند كه قيمت را بازار بايد تعيين كند. اين قيمت‌ها براي دولت پذيرفتني نيست و حتي بحث بازبيني مجدد آن مطرح است.

وزير صنعت موافق آزادسازي قيمت خودرو

وزير صنعت كه قبلا از مجاب كردن سخنگوي دولت به پيروي از شوراي رقابت پس از تماس تلفني با نوبخت خبر داده بود، اكنون با آزادسازي قيمت خودرو موافق است.عضو شوراي سياستگذاري خودرو به مهر گفت: وزير صنعت، معدن و تجارت با آزادسازي قيمت خودرو موافق است. به گفته محمدرضا نجفي منش، پس از اصلاح قيمت خودرو در شوراي رقابت، به سمتي حركت شده تا در آينده نزديك قيمت‌هاي حاشيه بازار خودرو برچيده شود. اكنون بسياري از نمايندگان مجلس و دولتي‌ها به اين جمع بندي رسيده‌اند كه قيمت خودرو بايد آزاد شود، اما اين كار براي اجرا نيازمند زمان است.

کد خبر 265413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha