یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

خبر‌های جدیدی از سهام عدالت به گوش می‌رسد، آنطور که رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت سهام عدالت قبل از اینکه سال به پایان برسد آزاد می‌شود این خبر را نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأیید کرد.

به گزارش همشهري، آزاد‌سازي‌ سهام عدالت از آن طرح‌هايي است كه اگر به سرانجام برسد آثار مثبتي براي بازار سرمايه، مردم و اقتصاد دارد اما فرايند آزاد‌سازي‌ آن پيچيدگي‌هايي دارد كه اين كار را با تأخير مواجه كرده است. منظور از آزاد‌سازي‌ سهام عدالت فراهم‌كردن شرايطي براي فروش اين سهام از سوي مالكان اوراق سهام عدالت است.

مشمولان سهام عدالت كه اكنون 42ميليون نفر هستند قادر به خريد و فروش سهام عدالت از طريق مراجع رسمي نيستند چرا كه هنوز اقساط برگه اوراق يك ميليون توماني خود را به‌طور كامل پرداخت نكرده‌اند. اقساط برگه‌هاي يك ميليون توماني سهام عدالت از محل سود سالانه همين اوراق پرداخت مي‌شود و تا حالا كه دست‌كم 6سال از زمان واگذاري سهام عدالت مي‌گذرد بخشي از اين اقساط پرداخت شده است برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه تاكنون كمتر از30درصد از رقم كلي اين اوراق تسويه شده است.

برخي گمانه‌زني‌ها نيز حكايت از آن دارد كه اكنون فقط 10هزار ميليارد تومان از طلب دولت از كارگزاري سهام عدالت باقي مانده است و اگر با استفاده از مكانيسمي كارگزاري سهام عدالت اين رقم را به دولت پرداخت كند سهام عدالت در دست مردم آزاد مي‌شود و قابليت خريد وفروش پيدا مي‌كند. براي اينكه دراين باره بيشتر بدانيم سراغ مير علي‌اشرف عبد‌الله پوري حسيني رفتيم او در اين‌باره توضيح داد:

طرح آزاد‌سازي‌ سهام عدالت از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي در حال پيگيري است و دولت مصمم است زودتر از مهلت قانوني 10ساله اين سهام را آزاد كند. او توضيح داد: با ادامه روند گذشته هنوز مشمولان سهام عدالت بايد 3تا 4سال ديگر منتظر باشند تا به نصف آن دارايي كه متعلق به آنهاست دست يابند اما طرح آزاد‌سازي‌ اين سهام در دستور كار قرار گرفته تا زودتر از موعد مقرر زمينه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت فراهم شود.

از او پرسيدم آيا امكان آزاد‌سازي‌ سهام عدالت تا پايان سال وجود دارد او توضيح داد: تلاش ما اين است كه اين كار تا قبل از پايان سال انجام شود. پوري‌حسيني همچنين درپاسخ به اين پرسش كه آيا تصويب اين طرح نياز به مصوبه مجلس دارد گفت: برخي از بند‌هاي آن نياز به مصوبه مجلس ندارد اما برخي بند‌هاي آن به‌نظر مي‌رسد بايد از سوي مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.
وي تأكيد كرد: پس از تهيه پيش‌نويس در نهايت اين طرح تا تابستان در هيأت دولت به تصويب خواهد رسيد و اگر نياز به مصوبه مجلس داشته باشد در قالب لايحه در 3ماهه سوم به مجلس خواهد رفت.

اولتيماتوم مجلس به دولت

محمدرضا پورابراهيمي نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم در گفت‌وگو با تسنيم اعلام كرد: اوايل خرداد امسال اولتيماتومي از سوي مجلس به دولت داده شد مبني بر اينكه دولتي‌ها تا پايان خرداد امسال فرصت خواهند داشت تا لايحه پيشنهادي خود براي آزادسازي سهام عدالت را به مجلس ارائه دهند در غيراين صورت مجلس طرح خود را به صحن علني مي‌برد كه خوشبختانه با رايزني‌هاي انجام شده به تشكيل كارگروهي متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، نمايندگان مجلس و ساير دست‌اندركاران سهام عدالت در كشور منجر شد.

او افزود: رياست اين كارگروه با شخص وزير اقتصاد است و مشكلات آزادسازي سهام عدالت، جوانب كار و مباحث عملياتي با حضور ايشان بررسي مي‌شود. وي اضافه كرد: با بررسي صورت‌گرفته مشخص شد لايحه پيشنهادي دولت در مورد سازوكار خريد و فروش سهام عدالت از وضعيت خوبي برخوردار است و اميدواريم پس از رفع موانع اجرايي اين طرح و رسيدن به جمع‌بندي، پيش‌نويس آزادسازي سهام عدالت در مدت يك تا 45روز آينده نهايي و قابل طرح شود.

کد خبر 265022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha