خسرو موسوی: جذابیت جام‌جهانی فقط در معرفی بهترین خط حمله، بهترین خط دفاع یا آقای گل و خبرهایی درباره‌ی بازی‌های جام نیست.

در حاشیه‌ی مستطیل سبز

همیشه رقابت‌های جذابی مثل جام‌جهانی، حاشیه‌های جالب بسیاری هم به همراه دارد. خبرها و حاشیه‌هایی از جنس فوتبال، اما متفاوت و جذاب. در این‌جا به چند خبر جذاب این هفته، نگاهی می‌اندازیم.

* * *

۴۰سال با جام‌جهانی

«هیروشی کاگاوا»، خبرنگار ۸۹ ساله‌ی ژاپنی، پیرترین خبرنگار حاضر در جام‌جهانی برزیل است. او راه زیادی را از ژاپن تا برزیل برای پوشش خبری این رقابت‌ها طی کرده، هنوز هم وقتی درباره‌ی فوتبال صحبت می‌کند، چشم‌هایش برق می‌زنند.

کاگاوا متولد سال ۱۹۲۴ در بندر کوبه است و زمانی را به یاد می‌آورد که اینترنت و حتی تلویزیون وجود نداشت و او مجذوب گردشگرانی می‌شد که از سرزمین‌های دور‌دست به این شهر می‌رفتند. او در بین خبرنگاران جوانی که مدام با اینترنت کار می‌کنند و با موبایل، تبلت و لپ‌تاپ‌هایشان مشغول کارند، آرام و بی‌صدا، فقط با یک دفترچه یادداشت و یک خودکار، مسابقه‌ها را تماشا می‌کند.

کاگاوا تا به حال در ۹ دوره‌ی جام‌جهانی حاضر بوده و فقط جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را به‌خاطر بیماری از دست داده است. او اولین‌بار جام‌جهانی ۱۹۷۴ آلمان را به‌عنوان خبرنگار تجربه کرد و از فینال آن سال در مونیخ، «یوهان کرایُف» را در لباس نارنجی هلند و «فرانس بکن‌باوئر» را در پیراهن سفید آلمان غربی، به‌خوبی به یاد می‌آورد.

او در جوانی، علاقه‌ی زیادی به فوتبال داشت، اما در سال ۱۹۴۴ و در اواخر جنگ‌جهانی دوم به سربازی رفت. او بعد از پایان جنگ، دوباره به فوتبال برگشت. كاگاوا می‌گوید: «می‌خواستم ژاپن هم یکی از تیم‌های مطرح دنیا باشد، ولی موانعی وجود داشت. جنگ‌جهانی تازه تمام شده بود و بیس‌بال از آمریکا به ژاپن آمده بود. فوتبال محبوبیت بسیار اندکی بعد از بیس‌بال و راگبی داشت و خیلی‌ها معتقد بودند، قد و قواره‌ی ما ژاپنی‌ها، برای فوتبال کوچک است.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

 

همكاری فیفا و تماشاگران برزیلی

فدراسیون جهانی فوتبال «‌فیفا»، با همکاری شركت «بریتیش پترولیوم»، سیستمی طراحی کرده كه تماشاچیان بازی‌های جام‌جهانی برزیل، بتوانند در خنثی‌کردن گازهای گلخانه‌ای تولید‌شده توسط خودشان شرکت کنند.

طبق آمار، در طول برگزاری جام‌جهانی برزیل، حدود ۳/۴میلیون تن کربن وارد هوا می‌شود. مهم‌ترین عامل این رویداد، سفرهای هوایی این‌روزهای برزیل است. برای همین، از بین بردن آلودگی‌های به‌جامانده از  بازی‌های جام‌جهانی، یکی از اهداف فیفا در این دوره است.

هدف این برنامه این است که ۵۰‌هزار تماشاگر در این کار شرکت کنند و فیفا هم متعهد شده است که هزینه‌ی پاكسازی تمامی گازهای کربن تولید‌شده را پرداخت کند. هرتماشاچی که در این برنامه ثبت‌نام کند، شانس شركت در قرعه‌كشی دو بلیت برای بازی فینال جام‌جهانی را خواهد داشت.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

 

تماشای فینال بعد از ۶۴ سال

«جئودیر بِلمونت»، پیرمرد ۸۵ساله‌ی برزیلی، بعد از ۶۴ سال به فینال جام‌جهانی رسید. او چندماه قبل، نامه‌ای به فیفا نوشت و خواست بلیت فینال جام‌جهانی ۱۹۵۰ برزیل را که نتوانسته بود تماشا کند، به فیفا اهدا کند.

بلمونت در آن‌سال ۲۱ساله بود و بلیت بازی فینال را خریده بود، اما مادرش بیمار شد و نتوانست به ورزشگاه برود. او می‌گوید از این‌که به ورزشگاه نرفته راضی است، چون چند روز بعد مادرش فوت کرد.

«جِروم واکله»، دبیرکل فیفا اعلام کرد به‌خاطر اهدای این بلیت استفاده‌نشده، به بلمونت سه بلیت بازی فینال اهدا می‌شود تا با فرزندانش این‌بار به فینال جام‌جهانی برسد. او هم‌چنین اعلام کرد این بلیت استفاده نشده بسیار نادر است و آن را به موزه‌ی فیفا در شهر زوریخ که در سال آینده افتتاح خواهد شد، می‌فرستد.

۶۴ سال قبل، برزیل میزبان در مقابل ۲۰۰هزار تماشاگر ورزشگاه ماراکانا بازی فینال را به اروگوئه واگذار کرد. البته حالا دیگر ظرفیت ورزشگاه ماراکانا ۷۴هزار نفر است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

 

استفاده از فناوری‌های تازه در فوتبال

«سِپ بلاتر»، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا»، اعلام کرد فیفا قصد استفاده از فناوری‌های تازه‌ای را در فوتبال دارد. او ضمن ابراز رضایت از فناوری «خط دروازه» و اسپری «محدوده‌ی ۹/۱۵» اعلام کرد: «فیفا از فناوری خط دروازه راضی است و به مرور از این فناوری در بازی‌های ملی و باشگاهی هم، استفاده خواهد شد.»

او هم‌چنین از به‌كار بردن فناوری تازه‌ای در آینده‌ی نزدیک خبر داد و گفت: «قرار است در فناوری دیگری در فوتبال، به مربی‌های دو تیم، دو‌بار فرصت چک‌کردن تصاویر بازی در هر نیمه داده شود.

در واقع اگر مربی به تصمیم داور در یک صحنه اعتراض داشته باشد، می‌تواند درخواست چک‌کردن تصویر این صحنه را بدهد تا داور، بار دیگر این صحنه را ببیند. اما مربی اجازه ندارد در جریان بازی این درخواست را داشته باشد و باید منتظر بماند تا بازی به دلیل خطا یا بیرون رفتن توپ، متوقف شود.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

کد خبر 264957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha