دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: تداوم و ممارست در دویدن دریچه‌های جدیدی در زندگی به روی شما باز می‌کند به گونه‌ای که نگرش شما در زندگی دگرگون خواهد شد.

running

تأثیرات مفید دویدن روی سلامت بدن، تناسب اندام، افزایش ظرفیت قلبی، عروقی، تنفسی و کاهش استرس انکارناپذیر است.
اما جالب است که همین فعالیت بدنی اگر مستمر انجام شود، تغییراتی شگرفي در طرز فكر و نگرش دونده  بوجود خواهد آورد. تغييراتي كه گاها، افق‌هاي جديدي پيش روي او مي‌گشايد.

دويدن هر چند كاري دشوار و طاقت‌فرسايي است، اما ارزش شروع، تداوم و ممارست را دارد. بهتر است هر چه زودتر شروع كنيد تا نتايج آن را خود ببينيد.

اگر چه دشوارترین مرحله یک کار، شروع آن است. هرگز به خاطر دشوار بودن کاري، از آن نترسید و خود را از نتايج مثبت آن محروم نكنيد. به مرحله دشوار کار که همان مرحله شروع است، غالب شويد و بعد با صبوري كم كم ادامه کار  شما را جذب خواهد كرد.


مي‌دانيد كه تداوم در هر كاري، باعث ايجاد عادت در شما می‌شود. هیچ کس دونده، دانشمند، نويسنده و... به دنیا نمی‌آید. بلكه با تمرين و ممارست است كه به چنين درجاتي مي‌رسيد.

اگر اهل دويدن نباشيد، ممكن است تصور اينكه هفته‌ای چندبار و هر بار حدود چندين کیلومتر بدوید، غير ممكن باشد. شايد از خود بپرسيد که این ورزشکارها انگیزه و نيروي چنین فعالیتی را از کجا می‌آورند.

حقیقت این است که تداوم و پیشتکار در یک کار مثبت، به تدریج باعث شکل‌گیری عادت‌های مثبت می‌شود، خواه اين كار مسواک زدن به موقع باشد، دویدن یا عادت مطالعه و... باشد.

اگر می‌خواهید فرد موفقي شوید یا در کاری مهارت پیدا کنید، باید قبول کنید که این کار ربطي به معجزه ندارد. تنها با پذيرش و تحمل شرايط موجود و تمرين‌هاي منظم  با برنامه‌ريزي صحيح امكان پذيراست. به عبارتي موفقيت با تنبلي و تن‌اسايي هيچ سنخيت و ارتباطي ندارد.

براي مثال اگر نشاط و سرخوشی بعد از تمرینات ورزشي يا همين دو را می‌خواهید؟ باید دقایق فشار به عضلات، گرما، عرق کردن و نفس نفس زدن‌ها را تحمل کنید. بنابراين تنبلي و تن‌آسایی را کنار بگذارید، تا اين نشاط و سرخوشي را تجربه كنيد.

يك نكته را يادآوري مي‌كنم؛ کسانی که کاری را بهتر از شما انجام می‌دهند، در حکم آموزگاران شما خواهند بود، نه در جايگاه رقبای شما...مثلا اگر کسی را سراغ دارید که بهتر و بیشتر از شما می‌دود و برنامه منظم‌تری دارد، ناخودآگاه از او یاد می‌گیرید که منظم‌تر باشید و از وقت‌های فراغت خود بهتر استفاده کنید.

همین فلسفه در زندگی هم به شما یاد می‌دهد که وقتی آدم موفق‌تر و بهتری می‌بینید، به جاي بخل و حسد، یاد بگیرید که از او بیاموزید و او را سرمشق خود قرار دهيد.

بياد داشته باشيد كه هیچ مرزی برای توانایی‌های يك انسان وجود ندارد. شما به تدریج با دو یاد می‌گیرید که می‌توانید پیوسته رکوردهای شخصی را بشکنید.

همان فردي که در روزهای اول از به پایان بردن یکی دو کیلومتر ناتوان بود، به تدریج متوجه می‌شود که می‌تواند کیلومترهای بیشتری را بدون خستگی طی کند. جالب است که در ورزش دو، خیلی وقت‌ها فرد در میانسالی بهتر از اوج جوانی‌ خود می‌تواند عمل کند و فوايد بسيار آن را لمس كند. چرا كه با تداوم دويدن؛ در زندگی عادی هم شما یاد می‌گیرید که می‌توان بیشتر تلاش کرد، مطالعه کرد و خسته نشد و در پايان موفق هم شد.

در اين راه همیشه احتمال دارد، چیزهایی و اتفاقات پيش بيني نشده‌ايي برنامه‌ریزی شما را به هم زنند. باز هم از تلاش دست بر نداريد. اگر برای ماه آينده خود برنامه‌ریزی ورزشی كرده‌ايد؛ ولی مصدومیت، بارش باران، گرمای زیاد،جلسات کاری و يا ماجرا‌هاي غير قابل پيش بيني برنامه‌ریزی شما را به هم می‌زنند، تمرين خود را رها نكنيد، بلكه با پشت‌كار بيشتر به سمت تمرين در اولين فرصت برويد.


به عبارتي همه وقايع را از رو ببريد. بعضی از آدم‌ها از قانون همه یا هیچ پیروی می‌کنند. یعنی به محض اینکه حس می‌کنند برنامه‌ريزيشان به هم ریخته، به کلی عصبی و ناامید می‌شوند و به اجرای بقيه برنامه هم رضایت نمی‌دهند و به كل همه چيز را رها مي‌كنند.

اما ورزش دو به شما یاد می‌دهد که همیشه این رويدادهاي غیرفابل پیش‌بینی وجود دارند، نباید از آنها ترسید،نبايد سخت گرفت و باید به اجرای باقی برنامه رضایت داد و يادتان نرود كه همیشه امکان جبران وجود دارد.

نكته ديگر اين است كه نشاط و سرخوشی تنها در لحظه رسیدن به خط پایان يا پايان زمان تمرين دوندگي نیست، یاد بگیرید که در حین ورزش و عرق ریختن هم از فعالیت خود لذت ببرید. تنها افرادي كه مي‌دوند، می‌دانند که وقتي آرام می‌دوند و در همان حال به موسیقی دلخواه خود گوش‌مي‌دهند و  در تخيلات خود غوطه‌ور هستند چه لذتی كسب مي‌كنند.

در لحظه‌هايي كه عضلات و اعصاب فرد دونده هر لحظه به او يادآور می‌شوند که تو در حال انجام ورزشی سودمند هستی، آرام هستی، خون در رگ‌هايت با سرعت جریان دارد و  تو سالم و توانمند هستي!

اين شرايط را مي‌توان در حین انجام کارهای دشوار برای رسیدن به هدف‌های زندگی نيز شبيه سازي كرد و ياد گرفت. به عبارتي بايد  از کار خود لذت ببری، چه آنگاه که برای خریدی ضروری مجبوری اضافه‌کاری کنی، چه آنگاه که براي قبولی در آزمونی مورد نظر، ساعت‌ها مطالعه می‌کنی.

هنگام دويدن وقتي به يك سربالایی تند مي‌رسي و نفس کم مي‌آوري، هر لحظه خستگی عضلات، فشار روی قلب و ریه به شما نهیب می‌زنند که توقف کن و خستگي رفع كن... کسی هم بالای سر شما نیست که شما را شماتت کند كه چرا توقف كردي يا شما را براي دويدن تشويق كند و... بنابراین ممكن است تسليم این وسوسه‌ها شده و متوقف شويد! اما وقتی به تدریج ورزش دويدن برای شما به يك عادت تبديل شد، یاد می‌گیرید که به این وسوسه‌ها نيز، نه بگویید!

اگرچه ممکن است سختی و مشكلات کار، روند پیشروی شما را کندتر کند، اما نباید باعث توقف شما شود.

اجازه ندهيد که خواسته شما برای رسیدن به اهداف بزرگ، احساس رضایت و لذت از رسيدن به اهداف کوچک‌تر را از بین ببرد.به عنوان مثال؛ دوست دارید روزی در مسابقه دوي ماراتون شركت كرده و برنده شويد، این امر نباید شما را از لذت‌ها و خوشي‌هاي تمرين‌هاي كوتاه فعلي محروم كند. شما بايد از تمرين‌ها، استمرار و پشتکار خود در هر لحظه لذت ببرید.

در زندگی هم وضعیت به همين صورت است. دوست دارید که بهترین فرد تحصیل‌کرده در رشته خود شوید، این امر نباید باعث شود که در هنگام تحصيل و يا بارسیدن به درجه‌هاي علمی كم‌تر، ناراحت شويد و با خود بگویید که جایی برای خوشحالی نیست و تا قله فاصله زیادی است... چنين تفكري شما را در ميان راه خواهد گذاشت. بايد ياد بگيرد كه از لحظه لحظه زندگي خود لذت ببريد و در انتظار پايان چيزي، رسيدن به چيزي و...براي كسب خوشحالي نباشيد. بلكه اين مراحل و لحظه‌هاي امر هستند كه مي‌توانند شيريني هدف بزرك و غايي را برايتان به ارمغان بياورند.

درنگ نكنيد، بلند شويد و تمرين دوي خود را شروع كنيد، حتي اگر به مدت "يك دقيقه" هم كه شده، همين امروز شروع كنيد تا نتايج عالي آن را تجربه كنيد و به ديگران هم انتقال دهيد.

برگرفته از: mindbodygreen

کد خبر 264613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha