دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

جمعیت آهو در پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد در استان خراسان رضوی که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این‌گونه ارزشمند است براثر شکار غیرمجاز نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف کاهش یافته، این درحالی است که باندهای کشتار و فروش گوشت حیات وحش در استان خراسان رضوی به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند به‌طوری که تنها ۴۵ لاشه حیوان از ۲ منزل مسکونی در این استان کشف شده است.

 برخي آمارها نشان مي‌دهد كه طي سال گذشته جمعيت آهو در پناهگاه حيات وحش شيراحمد از 2864راس به 1360راس كاهش يافته و همزمان جمعيت قوچ و ميش اوريال در پناهگاه حيات‌وحش حيدري از ۳ هزار راس به ۱۶۷۹ راس رسيده است؛ روندي كه براثر شكار غيرمجاز همچنان ادامه دارد.

آنطور كه در پايگاه خبري ديده‌بان محيط‌زيست و حيات‌وحش ايران آمده است اخبار ناگوار و بحث‌برانگيزي از كشتار گروهي و قتل عام حيات‌وحش در خراسان رضوي در دست است؛ اخباري كه نشان از كشتار بي‌رحمانه حيات وحش در زيستگاه‌هاي اين استان دارد.

براساس اطلاعات دريافتي از دوستداران محيط‌زيست شهرستان قوچان، به‌دنبال ارائه گزارشي مبني بر كشتار حيات وحش توسط گروهي از شكارچيان غيرمجاز، نيروهاي يگان محيط‌زيست پس از اخذ نيابت قضايي وارد 2 منزل شخصي در شهرستان‌هاي قوچان و مشهد شده و به بازرسي از اين دو مكان پرداختند. در جريان بازرسي از اين دو منزل مسكوني بقاياي لاشه و مستنداتي مبني بر كشتار ۲۶ راس قوچ و ميش وحشي، ۱۳ راس كل و بز وحشي، يك راس آهو، يك گراز، يك كبك، ۳ پرنده شكاري و يك زاغ نوك سرخ كشف شده است. بر اساس گزارش ديده‌بان محيط‌زيست و حيات‌وحش ايران، اين كشتار توسط اعضاي يك باند به نام‌هاي «ابراهيم. ت»، «مهدي. ب» و فردي به نام «اشكان» صورت گرفته و تصاوير اين گزارش تنها گوشه‌اي از مستندات موجود از كشتار وحشيانه صورت گرفته توسط نامبردگان است.

در حال حاضر، ۳متهم مذكور شناسايي و دستگير شده و پرونده‌اي نيز در اين زمينه در مراجع قضايي تشكيل شده است. اواسط بهمن‌ماه سال۹۲ نيز پرونده پيچيده‌اي از كشتار سازمان يافته حيات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوي مطرح شد كه در جريان آن از 2 مخفيگاه در شهر مشهد، ۱۰ عدد سر آهو، ۴سر قوچ وحشي، ۱۰‌كيلوگرم گوشت آهو و قوچ و ميش وحشي، ۲ تخته پوست دباغي شده آهو، تعدادي شاخ آهو و قوچ، 5 عدد جمجمه آهو كه گوشت‌هاي آنها به فروش رفته بود و مقاديري سلاح و مهمات كشف و ضبط شد. بروز چنين مواردي از كشتار گروهي و قتل عام حيات وحش در استان خراسان رضوي از يك سو و كاهش شديد جمعيت گونه‌هاي جانوري در اكثر زيستگاه‌هاي اين استان نشان از روند رو به نابودي جمعيت حيات وحش در اين استان به‌دليل همين كشتارهاي سازماندهي شده دارد.

کد خبر 264262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha