چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب مدیریت رسانه اثر حسن خجسته باقرزاده، مدیر پیشین معاونت صدا‏‏‏، دربردارنده مقالاتی با نگاه عملگرایانه به مدیریت رسانه منتشر شد.

مدیریت رسانه خجسته

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایبنا برخی از مقالاتی که در این کتاب آمده طی سال‌های حضور حسن خجسته در مسوولیت معاونت صدای سازمان صدا و سیما نوشته شده و مبتنی بر یک تجربه عملی است. تعدادی از مقالات نیز در زمان حضور وی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما نوشته و منتشر شده است.

کتاب 10 فصل را شامل می‌شود که فصل نخست به موضوع مدیریت تحول در رادیو اختصاص دارد. نویسنده در این بخش ابتدا مفهوم تحول سازمانی را بیان و در ادامه عوامل مهم در تحول سازمان و نهادینه کردن آن ها، همچنین عوامل ناکامی در ایجاد تحول دایمی را معرفی می‌کند.

ذکر عناصر شش گانه ایجاد تغییر و تحول، گروه‌های ذینفع، وظایف و نقش‌های لازم در اجرای برنامه تغییر، نقش‌های کلیدی اجرایی، نقش های کلیدی تقویت کنندگان، انواع عکس العمل در برابر تغییر و تحول، انواع مدل‌های تغییر برنامه ریزی و پیش فرض های تحول در رادیو نیز از دیگر موضوعاتی است که در نخستین فصل کتاب به آن اشاره شده است.

دومین فصل کتاب، مقدمه ای بر ارزشیابی کیفیت در رادیو است. در این مبحث نیز نظر عامل و سازنده، تفسیر حرفه ای و اهمیت نظر مخاطبان در ارزشیابی بررسی شده است. در فصل سوم نیز درباره کمی سازی در رادیو و استانداردسازی‌های ارزشیابی برنامه‌ها مباحثی ارائه می‌شود.

در این فصل، موضوعاتی مثل استانداردسازی و چهارجوب‌های مفهومی، بررسی معیارهای ارزیابی فعلی برنامه ها، رویکردهای ارزیابی در رادیو، رویکردهای ارزیابی برنامه نگر و انواع آن و رویکردهای ارزیابی هدف نگر بررسی شده‌اند.

مباحثی درباره ضرورت برنامه‌ریزی در شبکه‌های تخصصی را می‌توان در چهارمین فصل این کتاب مطالعه کرد. نویسنده در این فصل با اشاره به مبحث مخاطب‌شناسی آورده است: «اکثر رادیوهای تخصصی بر محور توجه به حوزه فعالان که در مقایسه با دو حوزه دیگر گسترده تر است شکل می‌گیرند. یک برنامه‌ریزی موفق در این حوزه نیاز به شناخت واقعی از هر سه حوزه دارد. این شناخت از خلال دو گونه اطلاعات به دست می آِید؛ اول اطلاعات کمی که به آن جمعیت شناسی گفته می‌شود و دوم اطلاعات کیفی که جامعه‌شناسی و روان‌شناسی جمعیت مورد نظر است.»

در پنجمین فصل این کتاب نیز موضوع بحران بلایای طبیعی و نقش ویژه رادیو در کنترل آن بررسی شده است. دکتر خجسته، نویسنده کتاب در این مبحث پس از ارائه تعریفی از بحران، به مراحل کنترل و مدیریت آن، همچنین نقش رسانه‌ها در مدیریت و کنترل هر بحران می پردازد. مباحثی درباره نقش رسانه ها هنگام وقوع فاجعه، نقش رسانه ها بعد از فاجعه، سیستم اطلاع‌رسانی و رسانه ها در بحران های طبیعی و نقش ویژه رادیو در مدیریت بحران های طبیعی نیز در این فصل گنجانده شده است.

ششمین فصل این کتاب نیز به موضوع اصول اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌های ارتباط جمعی در مدیریت بحران اختصاص دارد. نویسنده در این مبحث نیز با تکیه بر تجربیات خود بر لزوم آموزش خبرنگاران پیش از وقوع بحران اشاره می کند. در ادامه نیز به مرحله مواجهه در هنگام وقوع بحران، بسیج مردم و مسوولان برای تخلیه و نجات آسیب دیدگان و افراد بحران زده، ضرورت های اخلاقی رسانه در موقعیت بحران اجتماعی، چیستی اخلاق و اصول اخلاق حرفه‌ای و ضرورت تدوین و اعلام اصول اخلاق حرفه‌ای اشاره شده است.

فصول هفتم و هشتم نیز به ترتیب موضوعاتی مانند «عناصر اصلی ساختار سازمان های رسانه ای» و «مراکز استانی صدا و سیما منبع راهبردی و مزیت کلیدی در مدیریت سپهر رقابتی رسانه» را در بر می‌گیرند. در هر یک از این فصل ها نیز مباحث تخصصی فعالیت در سازمان صدا و سیما معرفی شده‌اند.

همچنین در فصل نهم، نویسنده با طرح مبحث «تغییر ماموریت شبکه های ملی سیما گزینه راهبری یا مساله استراتژیک»، به بررسی و تحلیل محیط بیرونی و داخلی شبکه های سیما و تولید، تامین و پخش انواع طبقات برنامه به تولید می‌پردازد.


کتاب «مدیریت رسانه» در 252 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان توسط انتشارات «تیسا» روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 263741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha