همشهری آنلاین: محققان موفق به ساخت یک دستگاه بازیافت زباله شده‌اند که زباله‌های غیربازیافتی را نیز به سوخت‌های زیستی و مود شیمیایی سودمند تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، به کمک سیستم‌های پیشرفته بازیافت زباله، حدود 60 درصد از زباله‌های برخی از کشورها از جمله کانادا، به مواد سودمند تبدیل می‌شود ولی 40 درصد باقیمانده زباله‌ها، به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند.

محققان با بهینه کردن سیستم‌های موجود، موفق به تولید یک دستگاه صنعتی شده‌اند که آمار 60 درصدی زباله‌های بازیافتی را به 90 درصد افزایش داده است.

این سیستم بازیابی زباله Waste-to-Biofuels and Chemicals Facility نام دارد. در این روش حتی زباله‌هایی که قابلیت بازیافت یا تبدیل به کمپوست را ندارند نیز به متانول یا اتانول تبدیل می‌شوند.

در این سیستم زباله‌ها به صورت دستی یا مکانیکی طبقه‌بندی می‌شوند.

در حال حاضر ساکنین بسیاری از کشورها زباله‌های خود را تفکیک می‌کنند و در کیسه‌هایی با رنگ متفاوت قرار می‌دهند تا هزینه طبقه‌بندی زباله بر عهده دولت نباشد.

معمولا زباله‌هایی مانند چوب، پارچه و پلاستیک حاوی بیشترین مقدار کربن هستند و قابلیت بیشتری برای تبدیل به سوخت زیستی و مواد آلی دارند.

پس از طبقه‌بندی، این مواد در یک محفظه کم اکسیژن حرارت می‌بینند تا پیوندهای شیمیایی آنان گسسته شود. پس از این فرآیند، کربن و هیدروژن زباله‌ها، به ماده‌ای به نام گاز سنتز تبدیل می‌شود. مرحله آخر تبدیل این ماده به سوخت زیستی و متانول و اتانول است.

فروش این دستگاه صنعتی در اوایل هفته آینده بصورت آنلاین شروع می‌شود و انتظار می‌رود که هر دستگاه قابلیت تبدیل 100 هزار تن زباله جامد به 38 میلیون لیتر (معادل 10 میلیون گالن) سوخت زیستی و مواد شیمیایی را داشته باشد. 

کد خبر 263321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha