همشهری آنلاین: سعید سیرافی‌زاده، نویسنده‌ ۴۶ ساله‌ از پدری ایرانی و مادری آمریکایی است که به فهرست نامزدهای مرحله نهایی جایزه معتبر ادبی «پن» ۲۰۱۴ راه یافته است.

سیرافی زاده

به گزارش ایسنا، روز گذشته ( 30 خرداد) با اعلام نامزدهای نهایی جایزه ادبی «پن» 2014، نام یک نویسنده ایرانی‌تبار در میان نویسندگان راه‌یافته به این مرحله‌ خودنمایی می‌کرد.

سیرافی‌زاده که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند،‌ در دسامبر 1968 از پدری ایرانی و مادری آمریکایی در بروکلین متولد شد. او که خواهرزاده‌ «مارک هریس» رمان‌نویس است، در پیتزبورگ پنسیلوانیا رشد کرده است.

او تاکنون چندین رمان، مقاله‌، داستان‌کوتاه و نمایشنامه به نگارش درآورده است. سبک ادبی سیرافی‌زاده، به زعم خود، بیشتر تحت تاثیر «جیمز بلدوین»،‌ «هوارد استرن‌»، «فرانتس کافکا» و «ساموئل بکت» بوده است. او امسال برای نگارش مجموعه داستان‌کوتاه «آشنایی مختصر با دشمن» نامزد جایزه «پن» شده است.

این نویسنده ایرانی آمریکایی با کتاب خاطرات خود «وقتی اسکیت‌بُرد آزاد شد»، جایزه‌ی WHITING WRITERS را در سال 2010 کسب کرد. این اثر زندگینامه‌ای از سوی «نیویورک تایمز» به عنوان یکی از 10 کتاب برتر سال برگزیده شد.

داستان‌های‌کوتاه و مقاله‌های شخصی سیرافی‌زاده در نشریات معتبری چون «گرانتا»‌، «مک‌سویینیز»، «نیویورکر»، «نیویورک تایمز» و... به چاپ رسیده است.

وی در حال حاضر مشغول تدریس نگارش خلاقانه در دانشگاه نیویورک است؛ جایی‌که در سال 2013 جایزه‌ی تدریس برتر به وی اعطا شد. از میان آثار ادبی این نویسنده می‌توان به «زندگینامه خودنوشت یک تروریست»‌، «همه سقوط می‌کنند»، «‌رویای طولانی تابستان‌»، «ای کاش اینجا بودی‌»، «زائقه‌» و «پارانویا» اشاره کرد.

به گزارش آمازون‌، مجموعه داستان «آشنایی مختصری با دشمن» سیرافی‌زاده از سوی «بوک پیج» و «بوکیش» به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال معرفی شد.

وب‌سایت معتبر «آمازون» درباره‌ی این کتاب نوشته است: وقتی «نیویورکر» در سال 2010 داستان‌کوتاهی از سعید سیرافی‌زاده را منتشر کرد،‌ ظهور صدایی نو در دنیای ادبیات داستانی را رقم زد ... این نخستین مجموعه داستان از نویسنده‌ای است که چهره‌های درخشانی چون «دنیس جانسون‌»، «جورج ساندرز» و «نیتن اینگلندر» را به یاد می‌آورد.

سیرافی‌زاده در کتاب شگفت‌انگیزش به شهری بی‌نام در آمریکا و ساکنانش می‌پردازد. کارمندی که به همکار تازه‌ از خارج برگشته‌ی خود حسادت می‌کند، معلم تاریخی که با دانش‌آموزان بی‌تفاوت و شرور خود درگیر است و کارگر خواربارفروشی که وارد رابطه‌ی عاشقانه‌ای با یکی از مشتریان دست‌کج خود می‌شود‌، همه شخصیت‌های داستانی سیرافی‌زاده هستند که در گیرودار مشکلات زندگی، تجربیاتی متفاوتی دارند و گاه به موفقیت دست می‌یابند. داستان‌پردازی این نویسنده با محوریت این شخصیت‌ها به روایتی جهانی و درعین حال شگفت‌انگیز بدل شده است.

از میان نشریات و وب‌سایت‌های ادبی که مجموعه داستان سیرافی‌زاده را ستایش کرده‌اند، می‌توان به «بوستون گلوب»‌، «وال استریت ژورنال‌»، «ال» و «دیلی بیست» اشاره کرد.

برای مثال «وال استریت ژورنال» درباره‌ی «آشنایی مختصر با دشمن» نوشته است: آقای سیرافی‌زاده با طراحی و ترفندی تاثیرگذار از بروز و درگیری جنگ به عنوان راه ارتباطی بین داستان‌های درام زندگی شخصیت‌هایش سود برده است ... این پژواک‌های حساب‌شده موجب یکپارچگی صداهای درون کتابش شده‌اند؛ اتفاقی که به‌ندرت در مجموعه داستان‌های‌کوتاه قابل مشاهده است.

کد خبر 263250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha