پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: فیلم و سینما در آفریقای جنوبی عملا به واسطه‌ی وجود حکومت آپارتاید تا سال ۱۹۹۰ و حتی چند سال پس از آن، به مانند دیگر امور فرهنگی و هنری و اجتماعی دستمایه‌ی چالش‌های فراوان بود.

سوتسی

حکومت آپارتاید که نوعی تبعیض شدید بین سفید پوستان اقلیت و سیاه پوستان اکثریت در کشور آفریقای جنوبی بود زمینه‌ی هیچ حرکت فرهنگی خاصی را برای هنرمندان این کشور مهیا نمی‌کرد. طرفه اینکه روابط خارجی محدود این کشور تا قبل از سال ۱۹۹۰ با دیگر کشورهای جهان بدلیل همین اتخاذ سیستم آپارتایدی باعث شده بود تا آفریقای جنوبی عمدتا منزوی باشد.

با اینهمه بودند کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا که زمینه تولید فیلم سینمایی داستانی در آفریقای جنوبی را با ساخت چند فیلم سینمایی در دهه ۷۰ و ۸۰ آغاز کردند.

از سویی دیگر طبیعت بکر قاره آفریقا و زیستگاه‌های حیات وحش آن؛ همیشه منبعی برای ساخت و سازهای مستند بوده است. اگر فیلم‌های سینمایی توسط خود سینماگران این کشور آنچنان تولید نمی شد اما از حدود سال ۱۹۱۵ تاکنون آثار مستند شاخصی در زمینه این زیستگاه‌ها و منبع طبیعی و حیوانات این منطقه ساخته شده‌است.

منطقه ۹

از ۱۹۹۰ به بعد نیز لوکیشن‌های ناب این کشور آفریقایی کم کم برای فیلمسازان و شرکت‌های فیلمسازی حائز اهمیت گردید و طی ۱۵ سال اخیر به طور فزاینده‌ای تولیدات مشترک با کشورهای دیگر در دستور کار مسئولان سینمایی آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

اولین استودیوی فیلمسازی در سال ۱۹۱۵ در ژوهانسبورگ تاسیس گردید. و تا سال ۱۹۱۸ چندین استودیوی دیگر در دوربان و شهرهای دیگر نیز به بهره برداری رسید.

و بسیاری از از این استودیوها عمدتا در زمینه تولید آثار خبری و مستند فعالیت می‌کردند.

در حدود سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ اولین فیلم‌های محصول آفریقای جنوبی ساخته شدند. فیلم‌هایی که زبان اصلی آنها "آفریکن" بود. "ساری ماریاس" در حقیقت اولین فیلمی است که در سال ۱۹۴۹ به زبان آفریقایی و با عوامل بومی در این کشور تولید و اکران گردید.

منطقه ۹

در دهه ۷۰ تا ۸۰ تعدادی فیلم به صورت تولید مشترک توسط آفریقای جنوبی و آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها ساخته شدند که برخی از آنها مانند "خدایان دیوانه" محصول ۱۹۸۰ به موفقیت هم رسیدند.

در دهه ۲۰۰۰ اما فیلم های شاخصی چه به لحاظ هنری و هم از موقعیت تجاری در این کشور ساخته شدند. فیلم تحسین شده "سوتسی" ساخته ی "گوین هود" محصول ۲۰۰۵ توانست به جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان دست پیدا کند.

همچنین در سال ۲۰۰۹ فیلم " منطقه ۹" ساخته ی "نیل بلامکمپ" و با تهیه کنندگی پیترجکسون در بین نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم سال قرار گرفت.

سینمای آفریقای جنوبی ستاره‌هایی نیز به دنیای سینما معرفی کرده است. در این میان و دربین بازیگران معتبر می توان از چارلیز ترون بازیگر برنده اسکار نام برد.

در حال حاضر در آفریقای جنوبی تقریبا ۹۰۰ سالن سینما وجود دارد و ظرفیت سالیانه تولید فیلم حدود ۲۲ اثر سینمایی اعلام گردیده است. این درحالی است که جمعیت سینماروی این کشور ۲۴ میلیون نفر در سال است.

آفریقای جنوبی دارای جشنواره های سینمایی معتبر نیز هست که فستیوال بین المللی فیلم ژوهانسبورگ یکی از مهمترین آنهااست.

شرح عکس: نمایی از فیلم سوتسی. برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۰۶.یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای آفریقای جنوبی.

کد خبر 263030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha