یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اهالی یک روستا در قزاقستان هنگام فعالیت‌های روزانه خود، ناگهان به خوابی طولانی فرو می‌روند که تاکنون هیچ علتی برای آن یافت نشده است.

kazakhstan

اهالی یک روستا در قزاقستان از سال پیش تاکنون با مسئله مرموزی دست و پنجه نرم می‌کنند كه نگاه جهانيان را به خود جلب كرده‌ آست. مسئله‌آي كه اكنون به عنوان بيماري و اپيدمي خواب معروف شده است. اين بيماري به گونه‌اي است كه اهالي روستا ناگهان در میان کار روزانه به خواب فرو می‌روند و ممكن است تا شش روز از خواب بيدار نشوند.

پژوهشگران بسياري برای حل اين معما رازآلود دست به کار شده‌اند. گفته مي‌شود اين بيماري مرموز نزدیک به یک سال است كه دامن‌ اهالي روستای کالاچی در قزاقستان را گرفته است و تا کنون بیش از ۴۰ مورد از این نوع "خواب رازآلود" در میان اهالي این دهکده گزارش شده است. آنان در حالی که مشغول انجام کارهای روزمره خود هستند، ناگهان به خواب می‌روند و بايد آنها را به بيمارستان منتقل كرد.

مارینا فلک یکی از همین افراد بوده است. این زن کشاورز در حالی که مشغول دوشیدن شیر گاوها در اصطبل بوده، به خواب رفته است. او در اين باره مي‌گويد: من دو روز تمام خواب بودم و وقتي چشم باز كردم خود را در بیمارستان ديدم. هيچ درد و يا ناراحتي نداشتم. من خواب ندیدم، البته چیزی هم  به یاد نمی‌آورم. اصلا نمی‌دانم چه‌ شده است.

یکی دیگر از بيماران اين خواب‌ مرموز در باره خوابيدنش مي‌گويد؛ یک شب جلوی کامپیوتر نشسته بودم كه ناگهان به خواب رفتم. گويي یک نفر در آن لحظه "سیم‌‌های مرا از برق کشیده باشد. این مرد روستایی سه روز تمام را در حالت خواب در بیمارستان بستري بود و هيچ علامت ديگري مشهود نبود.

خواب مرموز

يكي از اهالي كه در خواب است.

خواب مرموز

تيم مستقر پزشكان و محققان در روستا

خواب مرموز

تحقيقات بر روي خواب رفته‌گان

پزشکان بیمارستان محلی در باره معمای رازآلود اين خواب‌ها توضيحي ندارند. آنان هنوز هيچ تعريف علمي و علتي براي آن پيدا نكرده‌اند. رئیس بیمارستان در اين باره می‌گوید؛ ما تا به حال با چنین چیزی روبرو نشده بودیم. نه در منطقه خودمان و نه در مناطق دیگر، هیچ‌كجا چنين مواردي را تجربه نكرده‌ايم به همين علت از تيم‌هاي تحقيقاتي درخواست كمك كرديم. تيم‌هايي كه در حال حاضر در منطقه مسقر هستند و در اين زمينه تحقيق مي‌كنند.

تيم تحقيقاتي نيز اعلام كرده است كه علائم بالینی که در قزاقستان مشاهده شده است، برای نخستین بار است که دیده می‌شود.

تیم تحقيقاتي اين امر، متشکل از یازده پزشک و محقق با یک آزمایشگاه سیار هستند كه در روستای کالاچی مستقر شده‌اند. آنان با تحقيقاتي كه انجام داده‌اند، نظريه‌هاي مختلفي را در اين باره رد كرده‌اند. از جمله نظريه رابطه خواب چندروزه روستاییان با بیماری‌های عفونی یا باکتری‌ها، تغذيه نامناسب و آلوده كه با تحقيقات آنها معلوم شد، رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین مردم این منطقه ممكن است عوامل موثري در اين خواب‌هاي مرموز باشند.

عده‌اي از پزشكان نيز، دليل اين بيماري را وجود معدن اورانيوم در اين منطقه مي‌دانند. چرا كه سال‌ها پیش در زمین‌های اطراف روستای کالاچی اورانیوم استخراج مي‌شده و ممكن از اين بيماري از آثار آن باشد.

به نظر آنها این عنصر رادیواکتیوي، احتمالا آب آشامیدنی مردم منطقه را آلوده کرده است و با مصرف آن كم كم مردم بيمار شده‌اند. ولي اين نظريه توسط برسن استادلر، یکی از ساکنان کالاچی، رد شده است.

او می‌گوید: اين مسئله نمي‌تواند درست باشد. چرا كه چنین چیزی در زمان فعاليت معدن وجود نداشت، حالا بقایای معدن عامل به خواب رفتن مردم روستا شده است. بعيد است!


نکته جالب اين بيماري زمان آن است. يعني تا زمانی که هوا سرد است، همه چیز خوب و آرام پیش می‌رود ولي به محض اینکه هوا گرم می‌شود و یخ‌ها ذوب می‌شوند، این بیماری خود را نشان مي‌دهد.

شايعات بسياري نيز در مورد این بیماری مرموز در بین مردم محلی وجود دارد كه اشاره به آنها خالي از لطف نيست. یک از اهالي اين روستا،خواب رفتن اهالی دهکده را به اشعه‌هایی نسبت داده که از فضا تابیده می‌شوند. طبق گفته‌هاي او، این اشعه‌ها به چمن‌ها تابیده و باعث تغییر ژنتیک آنها می‌شود. سپس گاوها این چمن‌ها را خورده و به این ترتیب مواد آلوده به شیرشان راه یافته و در نهایت نیز این شیر توسط افراد محلي نوشیده شده و به بدن  آنها وارد مي‌شود كه منجر به چنين خوابي مي‌شود.

با وجود اينكه نورلان كاپارف، وزير محافظت از محيط زيست و منابع آبي قزاقستان درخواست كرده تا هرچه‌زودتر دليل اين بيماري مسري،‌ اپيدمي خواب در روستاي كالاچي كشف شود. و نيز با وجود تمايل كارشناسان و محققان بسياري از كشورهاي مختلف اعلام كردند كه آنان قادر هستند، اين مشكل را حل كنند، ولي تاكنون هيچ قراردادي بين‌آنان و قزاقستان براي حل اين معما به امضا نرسيده است.

  • منبع: odditycentral
کد خبر 262989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha