مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه جان هاپکینز موفق شده‌اند با کمک گرفتن از جادویی‌ترین سلول‌های بدن انسان، سلول‌های بنیادین پوستی، بخشی از چشم انسان را در آزمایشگاه بسازند.

چشم

براساس گزارش NBC، اين بخش از چشم، تكه‌اي از ‌شبكيه است كه با كشت دادن سلول‌هاي بنيادين به صورت خودكار آغاز به رشد و تقسيم كرد، و به اين شكل قدمي بلند در راستاي كشت و توليد اندام‌هاي آزمايشگاهي برداشته‌شد.

محققان مي‌گويند اين شبكه مينياتوري نه‌تنها از ساختار شبكيه انسان برخوردار است، بلكه مي‌تواند نور را نيز احساس كند. براي ساخت اين شبكيه از سلول‌هاي بنيادين مشهور به iPS كه قدرت آنها با سلول‌هاي بنيادين جنيني برابري مي‌كنند استفاده كرده‌اند،‌ اين سلول‌ها را مي‌توان به هر نوع سلول ديگري تبديل كرد.

شبکیه

اين سلول‌ها را با تكنيكي به دست مي‌آورند كه طي آن سلول‌هاي عادي مانند سلول‌هاي پوستي را به‌شكلي فريب مي‌دهند كه به حالت جنيني خود بازمي‌گردد. سپس ژنهاي سلول فعال شده و آن را به سوي شكل‌گرفتن سلول‌هاي هدف، كه در اينجا شبكيه چشم انسان است،‌ هدايت مي‌كند.

نكته شگفت‌انگيز اين آزمايش،‌ رشد خود‌به‌خودي سلول‌ها بود،‌درست مثل اينكه سلول‌هاي جنين درون رحم مادر درحال رشد هستند؛ گويي سلول‌ها خود مي‌دانستند كه بايد چه‌كاري انجام دهند.

اين پيشرفت علمي مي‌تواند به تدريج به ايجاد تكنولوژي‌هايي براي بازيابي بينايي در افراد مبتلا به نابينايي ناشي از اختلالات شبكيه منجر شود. آزمايش‌ها نشان مي‌دهند اين شبكه نسبت به نور حساسيت داشته و به آن واكنش نشان مي‌دهند. محققان تاكنون از سلول‌هاي بنيادين iPS براي ساخت بخشهايي از اندام‌هاي بدن انسان و درمان چند بيماري استفاده كرده‌اند.

کد خبر 262309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha