همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برنامه کشف تهران، جمعه این هفته به منطقه ۱۹ رفت و از بهشت زهرا، شهر آفتاب و شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی و همراهان در ابتدای کشف تهران این هفته میهمان تولیت آستان حرم حضرت امام خمینی (ره) بودند. برنامه آغازین این هفته در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل انجام شد و مسجد جامعی و همراهان ضمن ادای احترام به مقام والای رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای همسر و فرزندان حضرت امام (ره) نثار فاتحه کردند.

حرم مطهر محرک توسعه جنوب تهران است

وی همچنین بر سر مزار آیت الله توسلی، آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی بروجردی و مرحوم حسن حبیبی، حضور پیدا کرد و ضمن قرائت فاتحه، یاد آنها را گرامی داشت.

مسجد جامعی با اشاره به شخصیت والای علمی مرحوم حبیبی گفت: یک جنبه شخصیتی مرحوم حبیبی، تهرانشناسی او بود و در همین زمینه کتاب‌هایی درباره امامزادگان و مساجد تهران، تالیف کرده است.

رئیس شورای شهر تهران پس از بازدید از طرح توسعه حرم مطهر به ستاد برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) رفت و در جریان برنامه های امسال قرار گرفت.

وی در این بازدید اظهار داشت: پیش بینی شده امسال 500 هزار تا 2 میلیون نفر، برای سالگرد ارتحال امام (ره) به تهران و حرم مطهر بیایند که شهرداری تهران، مسئولیت خدمات رسانی و هماهنگی بین برخی ارگان ها را بر عهده دارد.

رئیس شورا همچنین از ساختمان در حال تکمیل صحن اصلی حرم و تشریفات حرم مطهر دیدن کرد و گفت: این بخش با بودجه 280 میلیارد تومانی از سوی شهرداری در حال ساخت است و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مسجد جامعی در ادامه افزود: امسال 2 هزار واحد بهداشتی و دسترسی به آب را پیش بینی کردیم که با 2500 واحدی که پیش از این احداث شده بود، می توانیم خدمات رسانی مطلوبی را برای زائران در نظر بگیریم.

رئیس شورای شهر تهران، به اهمیت موقعیت حرم امام خمینی (ره) به عنوان ورودی اصلی شهر اشاره و تاکید کرد: از آنجایی که مهمترین ورودی تهران همین مسیر حرم مطهر است، این خدمات می تواند در طول سال مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: مرقد حضرت امام (ره)، محرک توسعه جنوب تهران است.

وی همچنین خبر داد: عوارضی تهران قم، 5 کیلومتر، جلوتر می رود و ساماندهی مهمترین ورودی تهران، مطلوب تر انجام می شود.
مسجد جامعی در پایان بازدید از این ستاد خاطر نشان کرد: اولین دروازه تاریخی که برای تهران ساخته خواهد شد، مربوط به همین محل است و در برنامه عمرانی سال 93 تهران، این موضوع در نظر گرفته شده است.

سازمان بهشت زهرا نمونه بارز تکریم ارباب رجوع است

رئیس شورای شهر تهران و همراهان سپس به ساختمان عروجیان بهشت زهرا رفتند. مسجدجامعی در این دیدار تصریح کرد: شغل شما به بسیاری از مشاغل دیگر شرافت دارد و کار شما مورد پسند و تایید اسلام است.

وی همچنین به آمار متوفیان این مرکز اشاره کرده و گفت: روزانه بیش از 150 نفر در سازمان بهشت زهرا پذیرش می شوند که از این میان، 50 نفر به شهرستان ها که غالبا شمال ایران هستند اعزام می شوند.

مسجد جامعی در ادامه اظهار داشت: کار غسالان سخت و دشوار است و اجر معنوی فراوانی دارد؛ طبق گفته پرسنل این محل، در یک روز 700 انگشت بریده از بیمارستان ها به اینجا منتقل شده که پس از تفکیک جنسیتی، هر کدام از آن انگشت ها جداگانه غسل داده و به خاک سپرده شده است.

رئیس شورای شهر تهران، پس از شنیدن صحبت های پرسنل این مرکز، افزود: بحث سختی کار و امنیت شغلی این افراد، دغدغه اصلی بود که قرار شد در اولویت کارها قرار داده و پیگیر آن باشیم؛ ضمن اینکه حقوق استخدامی های این سازمان را از 12 به 17 ماه در نظر گرفته ایم.

وی همچنین با حضور در سالن مراجعه کنندگان، روند تکریم ارباب رجوع در این سازمان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد:سازمان بهشت زهرا، یکی از نمونه های بارز تکریم ارباب رجوع است.

نخستین قبر بهشت زهرا از کیست؟

رئیس شورا و همراهان سپس از مزار نخستین متوفای دفن شده در بهشت زهرا دیدن کردند. مرحوم محمدتقی خیال که در قطعه یک، ردیف یک، قبر شماره یک را به خود اختصاص داده و در 27 تیرماه 1349 فوت کرده است.

همچنین مزار مرحومه زیور فقیردخت، اولین بانویی که در این آرامستان دفن شده است مورد توجه گروه کشف تهران قرار گرفت.
گفتنی است بهشت زهرا در تاریخ 25 تیر ماه 1349 افتتاح شده است.

در ادامه پسر مرحوم آیت الله طالقانی به جمع گروه کشف تهران پیوست و مسجدجامعی و همراهان بر مزار مرحوم آیت الله طالقانی و تنی چند از شهدای دفاع مقدس حضور یافتند.

گروه کشف تهران سپس در میدان سی هزار شهید حاضر شدند و ضمن دیدن این اثر هنری یاد و خاطرة شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدم را گرامی داشتند.

مسجدجامعی سپس بر مزار ننه علی، شیرزن وفاداری که پس از شهادت فرزندش در بهشت زهرا اقامت گزید، حاضر شد و از مقام این بانوی بزرگوار و تمام مادران شهید تجلیل کردند. رئیس شورا همچنین با حضور در قطعه اسطوره های دفاع مقدس، بر مزار مادران و پدران 3 تا 5 شهید حاضر شد و برای این اسطوره ها فاتحه خواند.

فراخوان هنری برای طرح محل جلوس امام (ره)

اما بازدید از محل جلوس حضرت امام خمینی (ره)، برنامه بعدی گروه کشف تهران بود. محلی که اعتراض رئیس شورای شهر را پس از بازدید به همراه داشت.

وی در این بازدید به سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: این طرحی که در این محل نصب شده، در خور یک مکان و رویداد به این مهمی نیست؛ محلی که در تاریخ این کشور جاودانه است باید دارای طراحی هنری باشد.

مسجدجامعی پیشنهاد داد: بهتر است با یک برنامه ریزی درست و با مشارکت گسترده هنرمندان، طی فراخوانی کلی، یک طرح زیبا برای این محل تا سال آینده در نظر گرفته شود.

وی همچنین به مدیران سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید این محل به عنوان یک مکان رویداد تاریخی ثبت میراث فرهنگی شود.

دو پل به نام دو خلبان حماسه ساز

گروه کشف تهران در ادامه بر مزار خلبانان شهید حاضر شدند و ضمن دیدار با خانواده خلبان شهید صالحی، از شجاعت این خلبان شهید و همرزمش، شهید خالد حیدری، تجلیل کردند. مسجدجامعی در این دیدار اظهار داشت: نامگذاری دو پل نوساز در جوار بهشت زهرا به نام این دو شهید نام آنها را به عنوان خلبانان حماسه ساز انقلاب اسلامی زنده نگه خواهد داشت.

گفتنی است، سرلشگر خلبان صالحی، اولین کسی بود که در آسمان به استقبال امام خمینی رفت و اولین خلبانی بود که در آغاز جنگی تحمیلی به شهادت رسید و پیکرش پس از 32 سال به ایران آمد.

 

کشف قبور برخی مشاهیر در بهشت زهرا

از جذاب ترین بخش های بهشت زهرا حضور در مقبره شماره 953 بود، مقبره‌ای که نه در قطعه هنرمندان جای داشت و نه در قطعه نام‌آوران، اما مدفن تعدادی از مشاهیر ایران زمین بود. جواد معروفی (موسیقیدان) مهرداد اوستا، ابوالقاسم حالت و سپیده کاشانی (شاعر) در این مقبره آرمیده‌اند و حضور در این محل مهمترین کشف این هفته گروه در بهشت زهرا بود. رئیس شورای شهر تهران همچنین در قطعه شهدای رسانه حضور یافت و یاد و نام آنها را گرامی داشت.

رو نمایی از کتاب فرهنگنامه هزار مزار

احمد مسجد جامعی سپس به پژوهشکده و کتابخانه آرامستان رفت و از کتاب فرهنگنامه هزار مزار رونمایی کرد.

وی در این مراسم خاطرنشان کرد: در تهران 140 آرمستان از قدیم وجود داشت که 50 آرامستان ناشناخته است و در محل های آنها، پارک و آتش نشانی احداث شده است؛ از این بین 90 آرامستان و جود دارد که بیشتر آنها در منطقه یک و شهرری واقع است.

رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه برخی از این آرامستان ها در کن، امامزاده عینعلی و زینعلی و بازار واقع است، تصریح کرد: اتفاقی که در این میان رخ نداده این است که برخی از این قبور شناسایی نشده؛ کاری که در بهشت زهرا انجام شده است مشاهیری چون شهدا، هنرمندان، ورزشکاران و سایر مشاهیر را شناسایی و در قالب یک مجموعه کتاب 3 جلدی منتشر کرده اند.

وی همچنین از نرم افزار نشان عاشقان، که نرم افزاری برای زیارت مجازی قطعات شهدا بود، رونمایی کرد.

احمد مسجد جامعی در ادامه به شهر آفتاب و شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) رفت و از نزدیک با پرسنل این دو محل دیدار و گفتگو کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷