چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر شمس شریعت تربقان، پدر علم پاتولوژی (آسیب‌شناسی) ایران، از چهره‌های ماندگار پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در سن ۸۸ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش مهر، دکتر شمس شریعت، استاد پاتولوژی، بنیانگذار انستیتو سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال 87 به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور معرفی شده بود.

وی در سال 1305 در دهستان تربقان کاشمر در خانواده‌ای روحانی بدنیا آمد و مدرک تخصصی پاتولوژی را از دانشگاه لیون فرانسه دریافت کرد.

دکتر شریعت در اردیبهشت 1333 پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی تهران بورسیه دولت فرانسه شد و در مرکز سرطان‌شناسی لئون دیپلم رتبه استادیاری از دانشکده پزشکی لیون فرانسه را در سال 1961 اخذ کرد.

خود درباره تحصیلات ابتدایی‌اش اشاره کرده بود : قرآن و کتاب صد کلمه در مکتب ملای ده (این ملا زنی بود بسیار دقیق و کوشا)، مقدمات خواندن ونوشتن فارسی در مکتب میرزا مهدی در تربقان، سال‌های ابتدایی تا دبیرستان در کاشمر، مشهد و تهران تحصیل کرده‌ام. در سال 1326 در کنکور پزشکی دانشگاه تهران شرکت کردم و در سال 1333 از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شدم.

وی پس از آنکه بورسیه دولت فرانسه می‌شود و در مرکز سرطان‌شناسی لئون در شهر لیون تحصیل می‌کند، موفق به اخذ دیپلم رتبه استادیاری از دانشکده پزشکی لیون فرانسه 1961 می‌شود.

شمس شریعت تربقان در زندگینامه خود اشاره می‌کند: در سال‌های 1317 تا 1320 حجره‌ای در مدرسه حاج سلطان داشتم و در فرصت‌هایی که بدست می‌آمده بصورت انفرادی دروس طلبگی را در خدمت روحانی وارسته و عارف مرحوم شیخ ارسکی می‌آموختم.

وی از سال 1333 به عنوان پزشک بهداری شهرستان اراک کار خود را آغاز می‌کند و پس از آن به ترتیب در سال‌های بعد از آن سمت‌هایی همچون رئیس بهداری و بیمارستان شیروان، دستیار قسمت پاتولوژی کرسی سلطان، رئیس درمانگاه قسمت پاتولوژی کرسی سلطان، دانشیار تمام وقت گروه آسیب‌شناسی، تصویب صلاحیت استادی، مدیریت گروه آسیب‌شناسی، عضویت هیات ممیزه دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست بخش آسیب‌شناسی و واحد میکروسکوپ الکترونی انستیتو پاستور را برعهده داشته است.

سرپرست کمیته پیراپزشکی و عضو گروه پزشکی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، عضویت در هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی و ریاست موزه ملی تاریخ علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران از آخرین سمت‌های این استاد فقید بود.

از وی کتاب‌هایی شامل تاریخ آموزش پزشکی در ایران، زندگینامه دکتر امیر اعلم، تاریخچه سرطان و انستیتو کانسر ایران، پروفسور ارلن و نقش او در آموزش پزشکی نوین در ایران و تاریخچه آسیب‌شناسی در ایران به تالیف رسیده است.

مراسم خاکسپاری استاد فقید شمس شریعت تربقان ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 8 خردادماه 93 از بیمارستان امام خمینی (ره) به سمت بهشت زهرا انجام می‌شود.

همچنین مراسم یادبود آن مرحوم روز جمعه 9 خرداد از ساعت 12 تا 13:30 در مسجد جامع شهرک غرب واقع در شهرک غرب، میدان صنعت،خیابان فرحزادی روبروی مرکز خرید میلاد نور برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشتی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در روز یکشنبه 11 خردادماه از ساعت 11:30 تا 13 در مسجد دانشگاه تهران برپا می‌شود.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی درگذشت استاد فرهیخته دکتر شمس شریعت را تسلیت گفت.

کد خبر 260886
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز