دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: "مدارس سبز" با محوریت محیط‌ زیست از ابتدای سال تحصیلی آینده در کشور آغاز به فعالیت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا،"مهناز مظاهری" در حاشیه نشست دبیران انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی استان ایلام گفت: 25 مدرسه سبز دولتی و غیردولتی اکنون در شهر تهران فعال است و از مهر سال جاری نیز این مدارس در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

رویکرد این مدارس آشنایی دانش‌آموزان با مسائل و مباحث زیست محیطی و ترویج فرهنگ محیط زیست در میان دانش‌آموزان کشور است که خوشبختانه هم‌افزایی و همکاری بسیار خوبی بین این سازمان و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح در حال انجام است.

استفاده از انرژی‌های پاک و نو همچون انرژی خورشیدی و بادی به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی و آشنایی دانش‌آموزان با این منابع از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی مدارس سبز است.

مظاهری همچنین خواستار ایجاد مدارس سبز در ایلام به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه زیست محیطی شد.

وی اضافه کرد: در پی تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد، امسال در صورت تمایل اولیا، مدارس به مدارس سبز با رویکرد محیط زیست تبدیل می‌شوند.

این مدارس از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه دانش‌آموز پذیرش می‌کنند و برای 56 هزار آموزگار نیز آموزش‌های زیست‌محیطی ارائه می‌شود.

مظاهری هدف از راه‌اندازی این مدارس را آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و اولیا مدارس به فناوری‌های نوین در راستای حفظ محیط زیست عنوان کرد.

اداره‌های کل حفاظت محیط زیست استان‌ها آموزش‌های لازم را به معلمانی که داوطلب شرکت در طرح‌های زیست محیطی هستند، ارائه خواهند کرد.

مظاهری استفاده از رایانه به جای دفترهای کاغذی، تفکیک زباله‌ها، ایجاد کارگروه‌های زیست محیطی از سوی دانش‌آموزان، تغییر در محتوای کتاب‌های درسی، توجه به نوع و فیزیک سازه‌های ساختمانی مدارس و برگزاری آموزش‌های میدانی در محیط و فضاهای طبیعی را از جمله برنامه‌های مدارس سبز برشمرد.

راه‌اندازی این مدارس به تربیت نسلی حساس و آشنا به آموزه‌های زیست محیطی برای حفظ و انتقال این سرمایه‌های ملی به نسل‌های آینده کمک شایان توجهی خواهد کرد.

ایران با چالش‌های جدی زیست محیطی مواجه است

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ایران اکنون با چالش‌های جدی زیست محیطی مواجه است که نباید از عوامل ایجاد و راه‌حل‌های آن غافل شد.

"مهناز مظاهری" اظهار کرد: تهدیدهای زیست محیطی موجود می‌تواند کشور را با مخاطره‌های زیادی در آینده نه چندان دور روبه‌رو کند.

وی نقش سازمان‌های مردم نهاد زیست ‌محیطی را در مقابله با این تهدیدها حائز اهمیت دانست و افزود: استفاده از توان و ظرفیت این نهادهای مدنی برای پشت سرگذاشتن معضل‌های زیست محیطی باید از برنامه‌های اصلی مدیران باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افت منابع آبی زیرزمینی، نشست زمین، افزایش گرد و خاک، وجود ریزگردها، فرسایش منابع آب و خاک، کاهش تنوع زیستی، افزایش انقراض گونه‌های جانوری نادر، افزایش رسوب‌های پشت سدها، آلودگی هوا، کاهش حاصلخیزی خاک و نابودی جنگل‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو و تهدیدهای زیست محیطی کشور عنوان کرد.

مظاهری خواستار دقت نظر و توجه بیشتر مردم و مسئولان به موضوع‌های تهدیدکننده پیرامون محیط زیست شد. 

کد خبر 260680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز