دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: بیش از ۳هزار دانشجو که در بین آنها آقازاده و منصوبین نیز وجود دارند با استفاده از رانت در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور بورسیه شده‌اند و بدون طی شدن ضوابط و آزمون مشغول به تحصیل در دوره دکتری هستند.

بورس تحصیلی

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری دیروز درباره پرونده 3هزار و 2دانشجوی بورسیه‌ای که بدون آزمون و صرفا براساس آیین‌نامه‌ بورسیه شده‌اند، گفت: تخلفاتی در این‌باره صورت گرفته است که نهادهای قانونی در حال بررسی آن هستند. مجتبی صدیقی با بیان اینکه برای هر دانشجوی بورسیه 600میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه صرف می‌شود و باید بهترین‌ها اعزام شوند، ادامه داد: سال 85دستورالعملی تنظیم شد که براساس آن رتبه‌های ممتاز، المپیادی‌ها، مربیان واجد شرایط علمی می‌توانستند از طریق فراخوان متقاضی برای اعزام بورس شوند. صدیقی خاطرنشان کرد: 2سال دیگر یک بند دیگر نیز به این آیین‌نامه اضافه شد که براساس آن افرادی که دارای خدمات برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند نیز می‌توانستند متقاضی بورس خارج شوند. به‌تدریج در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به‌خود اختصاص داد. رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: همچنین داوطلبانی که در فراخوان شرکت می‌کردند افزون بر شرایط به یک معرف نیاز داشتند که معاون فرهنگی وزیر علوم، یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس اعزام و رئیس دانشگاه به‌عنوان معرف پیش‌بینی شده‌بودند.

از سال 85تا 92، 729نفر از مسیر این فراخوان‌ها به خارج از کشور اعزام شدند، برخی شرایط لازم را نداشتند، یکی شرط معدل بود که براساس آن، معدل کارشناسی و ارشد به‌ترتیب باید دست‌کم 14و 16باشد. از این مجموعه اعزامی‌ها 73نفر معدل کارشناسی آنها پایین 14و 70نفر معدل کارشناسی ارشد آنها پایین 16بود. صدیقی تصریح کرد: از سال 89با توجه به مشکلات ارزی که به‌وجود آمد بحث تبدیل بورسیه خارج به داخل مطرح شد. از طریق تبدیل بورس خارج به داخل یک هزار و 884نفر به دانشگاه‌های داخل معرفی شده و پذیرش دریافت کردند. از این افراد که به دانشگاه‌های داخل معرفی شدند. مجموع 228نفر معدل کارشناسی آنها زیر 14و معدل کارشناسی ارشد 305نفر نیز از این مجموع زیر 16بود. 325نفر نیز زمان معرفی فاقد شرایط سنی بودند و 183نفر سند محضری ارائه نکرده بودند. وی افزود نیمی از این یک هزار و 884نفر نظر هیأت مرکزی جذب و گزینش وزارت علوم را نداشتند و تاکنون فقط 550نفر از این افراد جایابی شده و حکم بورس آنها صادر شده است. صدیقی افزود: آیین‌نامه ادامه تحصیل مربیان نیز شرایط کیفی لازم را نداشت.

در 5سال اخیر 933نفر از مربیان برای بورس معرفی شدند که برخی از اینها مربیان پیمانی بودند که نیاز به تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها داشتند و بدون تأیید هیأت امنا معرفی شده بودند. وی تصریح کرد: در گزارشی هم که به کمیسیون آموزش ارائه شده است نمایندگان اعلام کردند که با موارد خلاف مقررات برخورد شود. هم‌اکنون نمایندگان نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات در سازمان امور دانشجویان مستقر شده‌اند و پرونده‌ها را بررسی می‌کنند. خیلی از پرونده‌ها بررسی شده مواردی نیز اعلام شده است. وی به بورس خارج از کشور در سال 93نیز اشاره کرد و گفت: در بورس خارج از کشور سال 93نیز 110ظرفیت اعلام شد که دوبرابر ظرفیت سنجش به دانشگاه‌ها اعلام شده است.

بورس داخل

فراخوان جذب بورس داخل اردیبهشت اعلام شده است. برای بورس سال‌جاری حداقل معدل کارشناسی 15و کارشناسی ارشد 17اعلام شد. پیش‌تر نیز اعلام شده بود 10درصد نفر اول فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها می‌توانند برای تقاضا اقدام کنند که 10درصد به 20درصد افزایش یافت. بورس برای دانشگاه‌های بزرگ نبوده بلکه برای دانشگاه‌های کوچک است، دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند از فار غ التحصیلان دکتری استفاده کنند.

 

کد خبر 260658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز