آرش نهاوندی: به گفته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، ۸ بیمارستان به‌دلیل عدم‌رعایت مسائل بهداشتی پیرامون زباله‌های مراکز درمانی در مراجع قضایی پرونده دارند.

اسامی این بیمارستان‌ها به همراه آخرین مراحل اجرایی در مراجع قضایی و همچنین اقدامات سایر بیمارستان‌ها در هفته آینده به‌صورت رسمی اعلام می‌شود. درصورت اثبات تخلف این بیمارستان‌ها این احتمال وجود دارد که برای این بیمارستان‌ها حکم ممنوعیت پذیرش بیمار صادر شود.

محیط بیمارستان‌ها به‌دلیل حضور بیماران با امراض مختلف و انجام عمل‌های جراحی ازجمله محیط‌هایی است که بسیار مستعد شیوع و بروز انواع عفونت‌هاست. از همین رو رعایت نظافت و ضدعفونی کردن تمام وسایل و لوازم و تجهیزات درون بیمارستان‌ها ازجمله ضروریاتی است که باید توسط روسا، مدیران و مسئولان مراکز درمانی مورد توجه قرار گیرد.

اما مهم‌ترین موردی که باید در این زمینه بسیار مدنظر قرار گیرد، مسائل مربوط به خروج فاضلاب و زباله‌ها از همین محیط‌هاست که به‌دلیل عفونت زا بودن می‌تواند تأثیر بسیار مخربی بر بهداشت عمومی جامعه و همچنین محیط‌زیست بگذارد. در سال‌های اخیر متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها بوده‌اند که به توصیه‌های بهداشتی و زیست‌محیطی ارائه شده توسط وزارت بهداشت توجه نکرده‌اند و امروز به‌دلیل همین بی‌توجهی در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

در سال گذشته نیز رئیس مرکز سلامت وزارت بهداشت در این‌باره هشدار داده بود و طی گزارشی موارد آلودگی محیط‌زیست توسط زباله‌های بیمارستانی اعلام شده بود. مطابق تحقیقات انجام‌گرفته در اغلب مناطق ایران پس‌مانده کارگاه‌های تولیدی و زباله‌های بیمارستانی از فاضلاب شهری به خوبی جدا نمی‌شوند و در مواردی نیز کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی در نزدیکی زمین‌های کشاورزی قرار دارند و پساب آنها آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند.

به‌رغم تأکید قانون بر ضرورت بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، همچنان در بسیاری از مناطق زباله‌های بیمارستانی به درستی تجزیه، تفکیک و نابود نمی‌شوند. اما چه اقداماتی باید در زمینه امحای زباله‌های بیمارستانی انجام داد که بر مبنای آن بهداشت عمومی و محیط‌زیست در معرض خطر قرار نگیرد؟ یکی از راه‌های ارائه شده در این زمینه جدا‌سازی‌ سریع زباله‌های بیمارستانی و سوزاندن آنها به فوریت در سانترال زباله سوزی است. آنچه حائز اهمیت است بی‌خطر کردن زباله‌های بیمارستانی است که در شیوه سوزاندن باید این مهم مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه به‌کارگیری این روش در کشور ما، تنها به‌صورت زباله سوزهای مرکزی جواب خواهد داد. درصورت دفع‌نکردن سریع زباله‌های بیمارستانی و سایر زباله‌های بسیار آلوده بیماری‌ها به سرعت محل انباشت زباله و محیط اطراف آن‌را در‌بر خواهد گرفت.

کد خبر 260319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز