همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل در پی ربوده شدن بیش از ۲۰۰ دختر دانش‌آموز توسط گروه بوکو حرام در نیجریه، این گروه را به عنوان زیرمجموعه‌ای از شبکه القاعده معرفی کرده و آن را در فهرست گروه‌های تررویستی قرار داد.

به گزارش دویچه وله، شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۲ مه (اول خرداد) گروه بوکو حرام را به عنوان شاخه‌ای از شبکه القاعده در فهرست گروه‌های تروریستی جای داد و تحریم‌هایی را علیه اعضای آن وضع کرد.

با این مصوبه شورای امنیت، اعضا و وابستگان این گروه هدف تحریم خرید و فروش سلاح قرار گرفته و دارایی‌های آنها مسدود می‌شود. به گفته نماینده بریتانیا در شورای امنیت، تصمیم این شورای علیه بوکوحرام، گام مهمی از سوی جامعه جهانی در مبارزه علیه تروریسم است.

سامانتا پاور، نمانیده ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت نیز این اقدام سازمان ملل را گامی در حمایت از مبارزه دولت نیجریه با گروه بوکوحرام توصیف کرد.

گروه مسلح بوکو حرام در آخرین اقدام تروریستی خود در روز پنجشنبه ۲۲ مه (اول خرداد) با حمله به یک روستا در شمال شرقی نیجریه ۲۷ نفر را به قتل رساند و بسیاری از خانه‌های روستاییان را به آتش کشید.

اعتراض‌های داخلی در نیجریه

این گروه اواسط ماه آوریل سال جاری با ربودن بیش از ۲۰۰ دختر دانش‌آموز نیجریه‌ای از یک مدرسه شبانه‌روزی انزجار جهانیان را برانگیخت. هنوز از سرنوشت این دختران اطلاعی در دست نیست.

ایالات متحده آمریکا با دو فروند هواپیمای نظامی و بدون سرنشین و نیز تیمی از کارشناسان اف‌بی‌ای و ارتش، در عملیات جستجو شرکت دارد. یک گروه ۸۰ نفری از نیروهای ویژه ارتش آمریکا نیز برای کمک به این تیم در کشور همسایه چاد مستقر شده‌اند.

رهبر گروه تروریستی بوکو حرام گفته است که دختران دانش‌آموز تنها در صورتی آزاد خواهند شد که تمام زندانیان بوکوحرام آزاد شوند. "ابوبکر شیکاو" تهدید کرده که در غیر این صورت، این دختران را به عنوان برده در بازار خواهد فروخت.

در خود نیجریه اعتراض‌ها علیه اقدامات تروریستی این گروه و فقدان امنیت در مدارس این کشور بالا گرفته است. به گزارش خبرگزاری آلمان، روز پنجشنبه ۲۲ مه ۲( خرداد) ده‌ها هزار معلم نیجریه‌ای در سراسر این کشور علیه نبود امنیت در مدارس و خطر فزاینده تروریسم به اعتراض برخاستند.

علاوه بر ربوده‌شدن ۲۰۰ دانش‌آموز دختر، اتحادیه صنفی معلمان نیجریه (NUT) می‌گوید تنها در دو ایالت "بورنو"(Borno) و "یوبه"(Yobe) حدود ۱۷۳ معلم در سال‌های گذشته به قتل رسیده‌اند.

بوکو حرام در زبان محلی معنای "آموزش غربی حرام است" را دارد. نام رسمی این گروه "جماعت اهل سنت برای دعوت و جهاد" است. این گروه افراطی که از آن به عنوان "طالبان" نیجریه نیز یاد می‌شود، خواستار تعطیلی مدارس در سراسر نیجریه است.

بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ بنیان گذاشته شده، اما دور جدید فعالیت آن از سال ۲۰۰۹ با رهبری "ابوبکر شیکاو" آغاز گردید. فعالیت چندساله‌ی این گروه تروریستی تا کنون چند هزار کشته به جای گذاشته است.

کد خبر 260289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز