همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه فنی‌حرفه‌ای با تکذیب خبر ادغام این دانشگاه با دانشگاه علمی کاربردی و تبدیل آن به مهارتکده، گفت:‌ دانشجویان نگرانی بابت درج واژه «علمی و کاربردی» در مدارک خود نداشته باشند؛ چرا که واژه «علمی و کاربردی» مربوط به گروه‌های درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و هیچ ارتباطی با دانشگاه جامع علمی کاربردی ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود شفیعی با بیان این مطلب، گفت: باید توجه داشته باشیم که در کشور ما دو مقوله کاملاً متفاوت از یکدیگر به نام دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی وجود دارد که هر دو مستلزم توجه و کار بیشتری است، چراکه به بازار کار و اشتغال متصل هستند و نیروهای مورد نیاز بازار را تربیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه 60 درصد نیروهای فنی‌ و حرفه‌ای جذب بازار می‌شوند،‌ گفت: البته این مسئله در برخی رشته‌ها بیشتر و در برخی کمتر است، اما متوسط نیروهای دانشگاه 60 درصد است.

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به بخش فنی‌ و حرفه‌ای افزود: مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای به قرار گرفتن حوزه فنی و کاربردی در کنار حوزه‌های نظری دارند و از آنجایی که این مسئله مورد تاکید است، مباحثی پیرامون چگونگی افزایش هم‌افزایی و انسجام در این مقوله مطرح شده تا با یک مدیریت هماهنگ بتوان هم‌افزایی و همدلی را به وجود آورد.

شفیعی با بیان اینکه مشخص نیست مسئله ادغام در کجا مطرح شده است،‌ گفت: ممکن است سیاست‌هایی مطرح شده باشند تا هم‌افزایی رخ دهد، اما به هیچ عنوان ادغام مطرح نیست. متأسفانه در روزهای اخیر تعدادی نیز واژه مهارتکده را برای اولین بار مطرح کردند در صورتی که تا به حال این واژه یک بار هم در سخنرانی‌های بنده و مسئولان طرح نشده و مشخص نیست از کجا شکل گرفته است.

وی با اشاره به طرحی که در دولت گذشته مبنی بر ادغام این دانشگاه و تشکیل سازمان ملی مهارت مطرح بوده است، اظهار کرد: ممکن است طرحی که در دولت گذشته مطرح بوده امروز این دغدغه را در ذهن‌ها ایجاد کرده باشد؛ اما در صحبت‌هایی که با دانشجویان نیز داشته‌ام، تاکید کرده‌ام که دانشکده‌های فنی‌ و حرفه‌ای در حال تبدیل به دانشگاه هستند و این مصوب مجلس است و رئیس برای آنها مشخص شده و امکان ادغام با جایی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه ماهیت این دانشگاه‌ها با یکدیگر کاملاً متفاوت است، گفت: در تمام کارشناسی‌های انجام شده بارها بر این مسئله تاکید شده که شرایط فنی‌ و حرفه‌ای و علمی کاربردی متفاوت است. دانشگاه علمی کاربردی از بخش خصوصی تغذیه می‌شود، کنکور خاص خود را دارد، شهریه دریافت می‌کند، دارای کارشناسی ارشد است و رشته‌ها شغل‌محور هستند، در حالیکه فنی‌حرفه‌ای دولتی است و از روزانه‌ها شهریه دریافت نمی‌شود و رشته‌ها موضوع‌محور هستند.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌ها در تمام سطوح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال بازنگری و بررسی است. اگر سیاست‌گذاری در مورد دانشگاه‌های پیام‌نور یا غیرانتفاعی مطرح می‌شود لزوماً به معنای ادغام نیست. سیاستگذاری به معنای این است که هر کسی به خوبی به وظیفه خود عمل کند تا همپوشانی به وجود نیاید.

شفیعی با اشاره به اینکه واژه «علمی و کاربردی» درج شده در مدارک برای امروز و دیروز نیست، گفت: این مسئله از ابتدا وجود داشته است و هیچ ارتباطی نیز با دانشگاه جامع علمی کاربردی ندارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته‌های مختلف را دسته‌بندی کرده و رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای را در بخش کاربردی قرار داده است و این مسئله به معنی این نیست که آنها دانشجوی علمی کاربردی هستند.

کد خبر 260073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز