یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: مدیران برخی مدارس دولتی برای نام‌نویسی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مبالغ چند میلیونی از والدین درخواست کرده‌ا‌ند، البته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش دریافت پول اجباری برای کلاس‌های فوق برنامه و تست‌زنی را ممنوع اعلام کرده است.

والدین برخی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان در تماس با همشهری اعلام کردند مدیران مدارسی که فرزندان‌شان در آنها تحصیل می‌کنند برای نام‌نویسی در پیش دانشگاهی چند میلیون پول درخواست کرده‌اند. به گفته آنها پول درخواستی بابت برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تست‌زنی است. آنطور که مدیران برخی مدارس دولتی گفته‌اند برای کلاس‌های کنکور استاد از خارج از مجموعه آموزش و پرورش می‌آورند و هزینه مربوطه بر عهده والدین دانش‌آموزان است. پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه دولتی نیایش در منطقه[...] گفت: 4میلیون تومان برای کلاس‌های فوق برنامه و تست‌زنی از ما درخواست کرده‌اند، من 2فرزند مدرسه‌ای دارم و حقوق‌بگیر دولت هستم و توان پرداخت چنین مبلغی را ندارم. پدر یکی از دانش‌آموزان دبیرستان[...] در منطقه 7نیز با اعتراض نسبت به دریافت پول اجباری در مدارس دولتی اظهار کرد: برای نام‌نویسی فرزندم در پیش دانشگاهی مبلغ 3میلیون خواسته‌اند، توجیه این است که می‌خواهیم از بیرون استاد بیاوریم. من مستأجر هستم و توان پرداخت چنین مبلغی را ندارم.

ماجرای دریافت اجباری پول در مدارس دولتی عادی به بهانه‌های مختلف همچنان ادامه دارد و اینطور که از شواهد بر می‌آید نمی‌توان برای آن پایانی نوشت، هر چند مسئولان همواره اعلام می‌کنند این کار غیرقانونی است و با آن برخورد می‌کنیم. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: دریافت اجباری پول برای تشکیل کلاس‌های فوق برنامه و کنکور ممنوع است. کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی آیین‌نامه خاص خود را دارد. مدیران مدارس می‌توانند از مشارکت اولیای دانش‌آموزان در این زمینه استفاده کنند. علی زرافشان التبه این کار را منوط به تأیید مبلغ از سوی انجمن اولیا و مربیان می‌داند و می‌گوید: البته برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تسست‌زنی بنا به درخواست والدین دانش‌آموزان است. درهمین حال مدیر یکی از مدارس تهران گفت: هنوز هیچ مجوز و دستورالعملی درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های فوق برنامه به دبیرستان‌ها ارسال نشده است. سال‌هاست که مسئولان آموزش وپرورش مدعی‌اند رویکردشان دوری از حافظه محوری است ولی با توجه به عملکرد مسئولان چنین استنباط می‌شود که اکنون مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش تربیت دانش‌آموزان برای قبولی در کنکور است. بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است در بسیاری از مدارس مهارت تست زنی در اولویت است و اصول آموزش بر مبنای تفکر، خلاقیت، حل مسئله به کلی به‌دست فراموشی سپرده شده است. آموزش و پرورش نیز به روش‌های مختلف به‌دنبال برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تست‌زنی است.

کد خبر 259711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز