مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین بعد از تصاحب بازارهای جهانی دست به توسعه و تصاحب حمل و نقل ریلی آن هم در سطح جهانی زده است.

قطار سریع‌السیر

چین خطوط ریلی خود را به سرتاسر جهان صادر می‌کند. شاید چین با توسعه خطوط ریلی خود به سرتاسر جهان به گونه‌ای می‌خواهد قدرت خود را به رخ جهانیان بکشاند و یا شاید هم هدف دیگری دارد؟نظر شما چیست؟

خبرهای رسانه‌های حاکی از آن است که پکن پایتخت چین در فکر راه‌اندازی قطاری سریع‌السیری است که چین را به کانادا و آمریکای شمالی وصل کند!

این خبر را روزنامه دولتی "پکن تایمز"  نوشته است. این روزنامه می‌افزاید؛ قرار است این خط آهن از شمال شرقی چین آغاز و پس از گذشتن از سیبری و تونلی که از زیر اقیانوس آرام عبور می‌کند و آلاسکا، کانادا به قاره آمریکا برسد!

این روزنامه از قول یک متخصص خطوط راه‌آهن نوشته که این قطار باید از تنگه برینگ بگذرد که بین روسیه و آلاسکا قرار دارد و برای این مسیر باید ۲۰۰ کیلیومتر تونل زیر‌آبی ساخته شود. ما در حال حاضر مشغول گفت‌وگو و رایزنی درباره این پروژه هستیم. البته روسیه سال‌ها است که درباره این پروژه و این خطوط ریلی تحقیق می‌کند.

قطار سریع‌السیر

این پروژه که به نام "خط چین - روسیه- کانادا - آمریکا" شناخته می‌شود، حدود ۱۳ هزار کیلومتر خواهد بود. یعنی سه هزار کیلومتر طولانی‌تر از راه‌آهن سراسری سیبری خواهد بود. قطاردراین ریل با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و در مدت دو روز، مسافران خود را از شمال شرقی چین به آمریکا خواهد رساند.

کارشناسان امر می‌گویند؛ راه‌اندازی تونل زیرآبی در تنگه برینگ نیازمند کار مهندسی بسیار دقیق است که اگر عملی شود طولانی‌ترین تونل زیر آبی جهان خواهد بود. در حال حاضر، تونل ۵۰ کیلومتری مانش که کشور فرانسه را به انگلستان وصل می‌کند، طولانی‌ترین تونل زیر آبی جهان به حساب می‌آید.

تحلیل‌گران این پروژه، امکان عملی بودن این طرح و راه‌اندازی چنین تونلی را ناممکن خوانده‌اند. اما متخصصان خطوط‌ راه آهن چین اعلام کرده‌اند که تکنولوژی ساخت چنین تونل زیرآبی در چین وجود دارد.

همچنین گفته می‌شود که چین جز پروژه "چین-روسیه-کانادا-آمریکا" سه پروژه بزرگ دیگر را هم در دست دارد. نکته جالب‌تر این است که یکی از این پروژه‌ها، طراحی خطوط ریلی است که از غرب چین شروع و تا قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه  گذشته و به آلمان می‌رسد. به عبارتی چین و آلمان را به هم وصل می‌کند.

البته روزنامه پکن تایمز می‌نویسد؛ تمام این پروژه‌ها در حال حاضر در دست بررسی‌ هستند.

 

کد خبر 259626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز