شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

امتحانات خرداد‌ماه دانش‌آموزان از امروز آغاز می‌شود و این درحالی است که برخی از بخشنامه‌های مربوط به امتحانات و تصحیح برگه‌ها هنوز به‌طور کامل به‌دست مدارس نرسیده است.

 یکی از بخشنامه‌هایی که هنوز به برخی مدارس نرسیده، شیوه‌نامه جدید تصحیح املای فارسی دانش‌آموزان است. این شیوه‌نامه که مربوط به همه پایه‌های تحصیلی است آبان سال92 از سوی گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب‌های درسی تدوین شده است اما برخی از مدارس و حتی مناطق آموزش و پرورش از وجود چنین شیوه‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی و اعلام می‌کنند تصحیح اوراق امتحانی املا براساس شیوه پیشین است. مادر یکی از دانش‌آموزان در این‌باره گفت: به مدیر مدرسه‌ای که فرزندم درس می‌خواند این شیوه‌نامه را یادآوری کردم، ولی او پاسخ داد چنین شیوه‌نامه‌ای برای اجرا به مدرسه ابلاغ نشده است و براساس شیوه پیشین اوراق امتحانی املا تصحیح می‌شود. او با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان در نوشتن املای فارسی مواردی مانند تشدید یا پیوسته و جدانویسی را مراعات نمی‌کنند و معلمان هم اینها را غلط می‌گیرند، اظهار کرد: اکنون که در آستانه برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی هستیم جا دارد معلمان براساس شیوه‌نامه جدید برگه‌های امتحانی املای فارسی را تصحیح کنند. او می‌گوید: البته به منطقه... آموزش و پرورش مراجعه کردم ولی کارشناس مسئول آموزش ابتدایی از وجود چنین شیوه‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد. بعد از پیگیری معلوم شد این شیوه نامه در آموزش پرورش وجود دارد اما اینکه چرا به برخی مدارس ابلاغ نشده جای سؤال دارد.

شیوه‌نامه جدید

در شیوه‌نامه تصحیح املای فارسی آمده است، تشدید و جدانویسی در املای دانش‌آموزان نمره ندارد. همچنین کاربرد نشانه کسره اضافه کوچک یا بزرگ یکسان است. در شیوه‌نامه گروه زبان و ادب فارسی دفتر تالیف کتاب‌های درسی آمده است با توجه به اینکه بود و نبود تشدید در شکل املایی کلمات در فارسی تأثیری ندارد، بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد و همکاران گرامی نباید نمره‌ای به آن اختصاص دهند یا نمره‌ای به‌خاطر ننوشتن آن از دانش‌آموزان کم‌کنند. در ادامه آمده است: جدا یا پیوسته‌نویسی، نمره ندارد، جدانویسی و پیوسته‌نویسی کلمات مرکب، سلیقه رسم‌الخطی است. هر دو شکل نوشتاری اینگونه واژه‌ها مانند کتابخانه/ کتاب خانه درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره‌ای از دانش‌آموزان کم شود. همچنین این شیوه‌نامه تأکید دارد: ‌کاربرد نشانه کسره اضافه کوچک یا بزرگ یکسان است. نوشتن کلماتی که در ترکیب آنها از کسره اضافه استفاده شده، کوچک یا بزرگ نوشتن این نشانه مانند لانه بلبل/ لانهء، تفاوتی ندارد و نباید از دانش‌آموزان نمره کم کرد. در پایان این شیوه‌نامه نیز چند تذکر خطاب به معلمان داده شده است، هر مورد غلط در کلّ املا هر کلمه، تنها یک‌بار گرفته می‌شود. مثلاً اگر صبر را 3بار «سبر» بنویسد یک‌بار غلط گرفته می‌شود. در موارد کم یا زیاد گذاشتن نقطه و دندانه در کلّ املا 2بار محاسبه خواهد شد.

آمادگی برای امتحانات

با وجود این عدم‌هماهنگی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اعلام آغاز امتحانات گفت: سؤالات امتحان نهایی از هفته گذشته به‌تدریج به استان‌ها ارسال شده است و تلاش شده سؤالات همگی مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی و برگرفته از آن باشد. عبدالرسول عمادی گفت: با توجه به آنکه امسال مسابقات جام جهانی فوتبال را پیش رو داشتیم زمان امتحانات دانش‌آموزان به جلو افتاد و تاریخ برگزاری آن از 27اردیبهشت اعلام شد. وی افزود: تمام مقدمات برگزاری امتحانات خرداد‌ماه به‌ویژه امتحانات نهایی انجام شده و سی‌دی سؤالات از هفته گذشته در اختیار استان‌ها قرار گرفته و حوزه‌های امتحانات نهایی نیز به‌صورت کامل مشخص شده است.

پاسخ به اعتراض بعد از سه بار تصحیح

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره طراحی سؤالات امتحانات نهایی و اینکه در سال‌های گذشته عده‌ای اعتراض می‌کردند که سؤالات از داخل محتوای کتاب‌های درسی نبوده است، گفت: به تمام طراحان سؤالات تأکید کرده‌ایم که از محتوای دروس سؤال طراحی کنند اما با وجود این اگر دانش‌آموزی پس از تصحیح اوراقش نسبت به نمره داده شده اعتراض داشته باشد می‌تواند شکایت خود را به‌صورت کتبی به مدرسه اعلام کرده که پس از اخذ اعتراض‌ها مجددا 2مصحح، اوراق او را تصحیح و چنانچه اختلاف نظری وجود داشته باشد مصحح سوم نیز آن را بررسی کرده و در نهایت به اعتراض جواب می‌دهند. عبدالرسول عمادی ادامه داد: قرار است پاسخ سؤالات امتحانات نهایی به‌منظور شفاف‌سازی‌ و نبود شائبه‌ای درخصوص طراحی سؤال از طریق مرکز سنجش آموزش و پرورش منتشر شود.

کد خبر 259575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز