همشهری‌آنلاین: مهدی محسنیان راد معتقد است روند موجود وضعیت رسانه‌ها در کشور در صورت ادامه، موفقیت رسانه‌های اینترنتی فارسی زبان و شبکه‌های ماهواره‌ای و افول شدید مخاطب صدا و سیما و روزنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنیان راد؛ عصر روز 21 اردیبهشت در دانشگاه علوم اجتماعی طی سخنانی با اشاره به تعریف مخاطب در ایران گفت: در ایران مخاطب کسی فرض شده که تنها شنونده و بیننده است لذا به همین دلیل ما در صدا و سیما می‌بینیم که گفته می‌شود ما تعیین می‌کنیم مردم چه برنامه‌ای نگاه کنند و به چه چیزی گوش بدهند.

وی با اشاره به اینکه این نگاه یکی از دلایل ریزش مخاطب در ایران است؛ گفت: از ۴۶ سال قبل این مساله وجود داشت و همیشه تیراژ بالفعل روزنامه‌ها با تیراژ بالقوه یکسان و یا حتی نزدیک نبود.

وی ادامه داد: اگر مجموع تیراژ روزنامه یک کشور مثلا یک میلیون باشد و تیراژ بالقوه آن یک میلیون و صد باشد این اختلاف ناچیز است و اشکالی ندارد اما زمانی که مثلا تیراژ بالقوه روزنامه‌ها ۲۰۰ هزار نسخه است اما تیراژ بالفعل ۵۰ هزار تا باشد این امر بسیار نگران کننده است و وضعیت امروز ایران امروز بدین گونه است.

مهدی محسنیان‌راد با اشاره به توسعه رسانه‌های اینترنتی گفت: امروز تولید انبوه پیام در حوزه مدیا یعنی سایت و وبلاگ بسیار زیاد شده و زمانیکه شما در این دنیای رقابتی روزنامه‌ای را توقیف می‌کنید راه اندازی و باز کردن آن به شدت سخت و یا حتی غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه در ارتباطات ۳ نوع ارتباط اعم از جریان ساز، فراگستر و تراکنش وجود دارد گفت: روزنامه‌ها در ایران همیشه جریان ساز بوده‌اند و مشکل آن‌ها نیز از همین جا آغاز می‌شود که نمی‌دانند چقدر نیاز مطبوعاتی مردم را فراهم می‌کند.

مهدی محسنیان راد با اشاره به اینکه عمر روزنامه‌ها در کشور کم است گفت: دولت باید خویشتن دار باشد و اجازه بدهد که میزان آزادی مطبوعات افزایش پیدا کند و اینگونه نباشد که تنها یک گروه سخن بگویند از طرف دیگر باید به سمتی حرکت کنیم که افراد از دوره جوانی و نوجوانی روزنامه خوان شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور تمایل سنگینی به عدم تکثرگرایی وجود دارد افزود: زمانیکه به قانون اساسی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بر اساس قانون بانک‌ها، رادیو و تلویزیون و بیمه در انحصار دولت است اما به مرور انحصار بانک‌ها و بیمه شکسته شد و بانک‌های خصوصی و بیمه‌ها تشکیل شدند اما هرگز رادیو و تلویزیون از انحصار خارج نشد.

مهدی محسنیان راد با اشاره به وضعیت صدا و سیما در کشور گفت: در ایران ما دچار یک سوء تغذیه رسانه‌ای هستیم و همانطور که در کشورهای آفریقایی به دلیل نبود پول رادیو مصرف زیادی دارد در ایران نیز به دلیل پول نفت زیاد تلویزیون بسیار پر مصرف است و این امر خوب نیست.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها سفره رسانه‌ای رمان است یعنی افراد از رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، روزنامه و اینترنت به شکل متناسب و تنظیم شده استفاده می‌کند.

مهدی محسنیان‌راد ادامه داد: ادامه این روند و این بیماری سوء تغذیه رسانه‌ای به نفع شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی فارسی زبان و به ضرر مطبوعات و صدا و سیما منتهی می‌شود.

وی با انتقاد از مدیران صدا و سیما گفت: مدیران رسانه‌ای ناخواسته و ندانسته ذائقه استفاده شهروندان از رسانه‌ها را تغییر دادند و زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که بسیار دیر است.

مهدی محسنیان‌راد با انتقاد از مدیران بعضی روزنامه‌ها و فضای حاکم شده بر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها گفت: متاسفانه فساد جدیدی به درون مطبوعات و رسانه‌ها نفوذ کرده و آن اتحاد ننگین روابط عمومی‌ها به دستگاه‌های دولتی و نهادهای دولتی و عمومی با رسانه‌ها و خریدن ستون‌های پنهان مطبوعات و رسانه‌ها است.

وی ادامه داد: امروزه متاسفانه سکه‌های بهار آزادی در بین بعضی خبرنگاران توزیع می‌شود و به نوعی صفحات و مطالب رسانه‌های و مطبوعات از طرف روابط عمومی‌ها خریداری می‌شود. خطری که امکان دارد در آینده گسترش پیدا کند و حتی سفارت خانه‌های خارجی نیز دست به چنین کاری بزنند.

کد خبر 259341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز