دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه مه مصادف با ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت، "روز جهانی پرندگان مهاجر" نام‌گذاری شده است.

پرندگان مهاجر

استان چهارمحال و بختیاری با چند تالاب بین‌المللی و ملی از مناطقی در کشور است که پرندگان مهاجر در مسیر کوچ خود، در تالاب‌های آن، خستگی سفر را از تن به در می‌کنند.

کوچ پرندگان در تداوم حیات گونه‌های کوچنده اهمیت زیادی دارد و حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آن‌ها از موضوعاتی است که به صورت بین‌المللی مورد توجه قرار دارد.

روز جهانی پرندگان مهاجر امسال با عنوان"مقصد نهایی پروازها، پرندگان مهاجر و گردشگری" نامگذاری شده است تا از این طریق برای اقشار مختلف در حفاظت از این گونه‌ها فرهنگ‌سازی شود و مشارکت آحاد مردم در این امر افزایش یابد.

تالاب‌های گندمان، چغاخور،علی آباد و سولقان از جنوب شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار در رشته کوه‌های زاگرس به طرف غرب استقرار یافته و از مهم‌ترین اقامتگاه‌های پرندگان مهاجر در استان به شمار می‌روند.

سالانه هزاران پرنده مهاجر در سه مرحله وارد تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری می‌شوند.

رییس محیط زیست شهرستان بروجن گفت: در زمستان سال گذشته بیش از 150 هزار پرنده مهاجر در فصل زمستان برای زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های استان شدند.

"مرتضی منصوری" گفت: این پرنده‌های مهاجر که در فصل زمستان وارد استان می‌شوند به "غواص‌سانان" شهرت دارند که با شروع فصل سرما از سیبری و ترکیه به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و تا اواخر اسفند در این تالاب‌ها زمستان‌گذرانی می‌کنند.

این پرندگان شامل گونه‌های اردک، غاز و مرغابی است که عمدتا در تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان ساکن می‌شوند.

در فصل زمستان بخشی از این پرندگان به دلیل یخ‌زدگی تالاب‌های استان به سمت خلیج فارس کوچ می‌کنند و تا اواخر فرودین ماه در آن مناطق می‌مانند.

در مرداد نیز تالاب‌های استان میزبان پرندگان مهاجری از خانواده فلامینگوها، انواع کشیم، حواصیل، اردک سرسبز، اردک نوک سرخ، خروس کولی و مرغابی است که همه ساله پس از بازگشت از جنوب کشور و حوزه خلیج فارس، مدتی در تالاب‌های استان توقف می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در استان بیش از 294 گونه جانوری اعم از پرندگان، خزندگان و دوزیستان در حیات وحش خشک، آبزی و کنارآبزی چهارمحال و بختیاری زیست می‌کنند.

"سعید یوسف پور" گفت: از مجموع گونه‌های جانوری شناسایی شده در استان، 178 گونه آن پرندگان هستند.

وی گفت: 520 گونه از پرندگان در کشور شناسایی شده که 178 گونه منحصر به فرد آن در چهارمحال و بختیاری زیست می‌کنند.

وی انواع حواصیل، مرغابی، عقاب، اردک و کاکایی‌ها را از گونه‌های غالب در زیستگاه‌های چهارمحال و بختیاری برشمرد.

یوسف پور، تالاب گندمان را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در استان دانست و گفت: تالاب گندمان جزو سایت‌های دفتر پرندگان آبزی لندن است و با تالاب چغاخور تنها تالاب‌های کشورند که نوع ماهی گوره خری با نام "آفانیو ولادی کوی" را در خود پرورش می‌دهند.

امسال به دلیل نامناسب بودن وضعیت تالاب‌های کشور و مساعد بودن شرایط و آبگیری تالاب‌های استان، میزان ورود پرندگان مهاجر به این خطه و ماندگاری پرندگان مهاجر افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: بر اساس شمارشی که از لانه‌های پرندگان در استان انجام شده، بیش از 16هزار پرنده در تالاب‌های استان لانه‌گذاری کرده‌اند.

یوسف پور از ممنوعیت چرای دام در تالاب گندمان خبر داد و گفت: این محدودیت از عواملی است که ماندگاری پرندگان را در تالاب‌های استان افزایش داده است.

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از مهم‌ترین زیستگاه‌های کشور محسوب می‌شود و میزبان متنوع‌ترین گونه‌های جانوری در کشور است.

کد خبر 259279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز