شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور می‌گوید که خشک شدن تالاب‌ها مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی ایران است که منجر به ایجاد پدیده ریزگردها شده است. این نخستین باری است که یک مقام مسئول در کشور منشا ریزگردها را تالاب‌های خشک‌شده درکشور عنوان می‌کند.

مقبره کوروش کبیر


ضیاءالدین شعاعی که از بهمن‌ماه گذشته و با حکم ابتکار مدیر ملی مقابله با گردوغبار شده است در نخستین نشست مطبوعاتی خود که 19فروردین‌ماه امسال برگزار شد به صراحت اعلام کرد ریزگردها که از سال80 تا امروز مهمان ما هستند، منشا جدیدی دارند و گستره آنها بسیاری از شهرها حتی تهران را دربرمی‌گیرد. او سپس گفت که حداکثر 15 تا 20درصد ریزگردها منشا داخلی و 80 تا 85درصد منشا خارجی دارند. شعاعی برخلاف سایر مسئولان محیط‌زیست که پیش از این اعلام کرده بودند شهروندان 20استان کشور با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت که 16 استان کشور درگیر پدیده گردوغبار هستند و منشا این گردوغبار هم کشور اردن است که سوریه را در می‌نوردد و از غرب وارد عراق می‌شود و سپس به آسمان کشورما راه می‌یابد.

اکنون مدیر سازمان هواشناسی، گفته کارشناسانی را تأیید می‌کند که بارها اعلام کرده بودند ریزگردها منشا تالابی دارند. از جمله دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه تهران، در مقاله‌ای که 12خرداد91 در همشهری منتشر شد اعلام کرد که «اینکه ریزگردها از کجا می‌آیند، تقریبا همه دست‌اندرکاران دولتی و اغلب رسانه‌ها با نامیدن پسوند عربی از مسئولیت برخورد با آن شانه خالی می‌کنند. گروه اندکی از کارشناسان ضمن آنکه منکر منشأ خارجی بخشی از ریزگردها نیستند با مستندات علمی اعتقاد دارند که از بین بردن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در حوضه‌های آبریز بین‌النهرین، کرخه و کارون و همچنین تمامی حوضه‌های آبریز داخلی از ارومیه گرفته تا بختگان و هامون یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش ریزگردها در خاورمیانه است. نگارنده با مطالعه میکروسکوپ الکترونی ریزگردهای خوزستان با مشاهده بقایای انواع موجودات آبزی به این نتیجه رسید که منشأ این ریزگردها تالابی است.

همچنانکه در مقاله علمی که در Arabian Journal of Geoscience توسط 3 محقق عراقی منتشر شده است با ارائه شواهد و دلایل کاملا علمی به منشأ تالابی بودن این ریزگردها با استفاده از شواهد فیزیکی و بیولوژیکی اشاره شده است.» داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کشور روز پنجشنبه در آیین معارفه رئیس سازمان هواشناسی استان همدان گفته است که تالاب‌ها از نظر زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت هستند و خشک شدن آنها مشکلات بسیاری ازجمله پدیده ریزگردها را به‌وجود می‌آورند و سازمان هواشناسی سعی دارد با مدیرت و برنامه‌ریزی از خشکی تالاب‌های کشور جلوگیری کند.

کد خبر 258136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز