همشهری آنلاین: کمیته ارتباطات فدرال آمریکا می‌خواهد یک مسیر سبقت‌گیری در انتقال داده‌ها در شبکه اینترنت بگشاید. شرکت‌های بزرگ می‌توانند با پرداخت هزینه، مضمون‌های اینترنتی خود را سریع‌تر به مشتریان برسانند. کاربران اعتراض دارند.

net neytrality

شرکت‌های آمریکایی در آینده می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر داده‌ها (دیتا) و مضمون‌های اینترنتی خود را با سرعت بیشتری در شبکه اینترنت انتقال دهند.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرده است که بدین منظور تغییراتی در مقررات بی‌طرفی شبکه‌ای وارد خواهد کرد.

به گزارش دویچه‌وله بدین گونه شرکت‌های بزرگی مانند دیزنی، نت‌فلیکس یا گوگل در صورتی که بخواهند ویدئو یا دیگر مضمون‌های اینترنتی خود را به خطوط پر سرعت‌تر منتقل کنند، باید به شرکت‌های خدمات اینترنتی مانند "کام‌کست" یا "ورایزون" پول بیشتری بپردازند.

در اینجا صحبت بر سر به‌اصطلاح سبقت‌گیری در مسیر انتقال داده‌ها به مشتریان است.

یک سخنگوی کمیته ارتباطات فدرال آمریکا گفت که این تقاضا با این پیش‌شرط قابل اجراست که قراردادی که میان دو شرکت بسته می‌شود، از نظر "تجاری عقلانی باشد" و بلوکه شدن عرضه‌ی کالاهای اینترنتی دیگر شرکت‌ها در مقررات جدید اکیدا ممنوع اعلام خواهد شد.

تغییر در این مقررات به معنای پایان بی‌طرفی در شبکه اینترنت در سطح ایالات متحده آمریکا خواهد بود، زیرا تاکنون با داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی رفتاری یکسان صورت می‌گرفته است.

با مقررات جدید، جایگاه یکسان داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی برچیده می‌شود. اما مسیر سبقت در انتقال داده‌ها در اختیار هر شرکت خدماتی آماده پرداخت هزینه‌ی بیشتر، به طور یکسان قرار خواهد گرفت.

شرکت‌هایی مانند "نت‌فلیکس"، که خدمات پخش زنده ویدئویی ارائه می‌دهند و نیازمند ارتباط سریع‌تر با کاربران خود هستند، از هم‌اکنون پول بیشتری برای سرعت بیشتر پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها با پرداخت هزینه‌ی بالاتر، سرورهای خود را مستقیما به شبکه‌ی شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی وصل کرده‌اند. ولی این نوع اتصال قرار نیست مشمول نظارت کمیته ارتباطات فدرال آمریکا شود.

اعتراض شدید فعالان اینترنتی

کمیته ارتباطات فدرال آمریکا قرار است مقررات جدید را در ۱۵ مه سال جاری تصویب کند و هنوز امکان تغییراتی در آن وجود دارد. از هم‌اکنون اعتراض شدید فعالان شبکه شکل گرفته است.

مایکل واینبرگ، معاون "پابلیک نالج پراجکت"، نهادی برای ابتکارات تحقیقاتی توسعه و برنامه‌ریزی کامپیوتری، می‌گوید: «این استاندارد جدید به شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی این اجازه را می‌دهد که برای نوآوری‌ها در اینترنت پول بیشتری درخواست کنند.»

مقررات جدید کمیته ارتباطات فدرال آمریکا واکنشی است به یک حکم دادگاه تجدیدنظر آمریکا که در ماه ژانویه سال جاری در واشنگتن صادر شد.

قضات این دادگاه در آن زمان در حکم خود آوردند که کمیته ارتباطات فدرال آمریکا در اصل این حق را دارد که در شبکه اینترنت تغییراتی ایجاد کند. در این حکم وظیفه شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات پهنای باند اینترنت به معنای رایج تعریف نشده که باید به عموم مردم خدمات یکسان ارائه دهند.

در آن زمان دادگاه به یک شکایت شرکت بزرگ ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی "ورایزون" اجازه طرح دعوا را داد. این شرکت مدعی بود که کمیته ارتباطات فدرال آمریکا با تعهد خود در قبال بی‌طرفی در شبکه اینترنت، از حوزه اختیارات خود فراتر رفته است.

کد خبر 258038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز