همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه آیین‌نامه‌های ارتقای اساتید در دانشگاه‌ها باید بازنگری شود، گفت: چرا کسی به این نکته توجه نمی‌کند که استادان وارد شده به بخش صنعت تا چه اندازه اشتغال تولید می‌کنند و چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارند.

به گزارش مهر، دکتر سورنا ستاری در دوازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی به مشکلات فرهنگی پیش روی اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این یک ضعف است که حتی بهترین دانشگاه‌های ما مثل دانشگاه صنعتی شریف، تنها 10 درصد از اساتیدش با بخش صنعت قرارداد دارند و این تعداد اندک هم اغلب تحت فشار و تهمت قرار دارند که امکانات و تجهیزات دانشگاه‌ را بیرون از محیط دانشگاه استفاده می‌کنند و حتی برای ترفیع گرفتن نیز با مشکلاتی از این قبیل رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه این فرهنگ باید تغییر کند و حتی آیین‌نامه‌های ترفیع در دانشگاه‌ها باید بازنگری شود، ادامه داد: چرا کسی به این نکته توجه نمی‌کند که استادان وارد شده به بخش صنعت تا چه اندازه اشتغال تولید می‌کنند و چه تاثیری روی اقتصاد کشور دارند.

ستاری از برنامه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای بدست آوردن سهمی از بازار داروی دنیا، اظهار داشت: باید کاری کنیم که داروساز داخلی، قدرت رقابت با مشابه خارجی را داشته باشد، روی پای خود بایستد و حتی وارد مقوله صادرات شود. چراکه بازار دارو همچون بازار خودرو پردرآمد است و تولید یک دارو در داخل کشور تقریباً یک پنجم مشابه خارجی آن هزینه دارد.

وی ادامه داد: بازار دارو در سال 2013 در دنیا بالغ بر 700 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود برای سال 2017 به بیش از 950 میلیارد دلار برسد، اگر ایران سهمی معادل 2 درصد از این بازار را بتواند در اختیار بگیرد، می‌توان گفت که وارد یک تجارت بزرگ شده است.

ستاری با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: پیش‌بینی و برآورد کرده‌ایم در کشور سالانه مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری می‌شود، که تصمیم داریم این بازار را از محصولات داخل کشور تامین کنیم.

وی به حمایت دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین معاونت علمی برای این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با همکاری این سه نهاد برای نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حدود 70 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شد که در پایان روز سوم خبر داریم مبلغی بالغ بر 350 میلیارد تومان پیش فاکتور صادر شده است و این نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم یک بازار بزرگ را به سوی خرید محصول از داخل کشور هدایت کنیم.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در توسعه فناوری در کشور گفت: اگر ما بخواهیم فناوری را در کشور توسعه دهیم باید در تمام بازارهای کشور ورود کنیم از نفت تا محیط زیست و کشاورزی و غیره. در این راه بیش از همه به فرهنگ‌سازی نیازمندیم. هم در اساتید و هم در دانشجویان. اساتید برای اینکه وارد بحث صنعت شوند و دانشجویان برای اینکه طرز فکرشان که بعد از فارغ‌التحصیلی کارمند دولت شوند را تغییر دهند.

دبیر هیات امناء صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر راه‌اندازی این صندوق و آمادگی آن برای پرداخت وام به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: برای تسهیل در کار مطالعاتی و پیشرفت اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی تا 300 میلیون وام قرض‌الحسنه به شرکت‌ها می‌دهد و برای ضمانت آن به چک و سفته قناعت می‌کند تا مدیران این شرکت‌ها درگیر بروکراسی و مشقت‌های دریافت وام نشوند.

ستاری به مدرن بودن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر این اصل است که اگر دانشجویی اراده کرد کارمند دولت نشود و برای خودش کسب وکاری راه‌ بیاندازد تا 15 سال از مالیات معاف شود و تعرفه گمرکی هم نپردازد. برای ما همین که یک جوان تصمیم گرفته تجارت خودش را داشته باشد و سر بار دولت نباشد کافی است. حمایت از این شخص در حقیقت همان روح شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کد خبر 257952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز