دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: سکته قلبی به عنوان دومین عامل مرگ و میر، بعد از تصادفات جاده‌ای است. سکته قلبی در افرادی که زمینه ارثی ابتلا به سکته قلبی را دارند، ریسک سه برابری نسبت به دیگرافراد دارد.

سکته قلبی در افرادی که زمینه ارثی ابتلا به سکته قلبی را دارند، ریسک سه برابری نسبت به دیگرافراد دارد. سکته قلبی در حقیقت در اثر سختی و تنگی عروق به وجود می‌آید.

 

more  مفاهیم: حمله قلبی چیست؟

از بدو تولد با شروع تغذیه، رگ‌ها شروع به تنگ شدن می‌کنند اما زمانی که این گرفتگی به 75 درصد برسد، سکته قلبی اتفاق می‌افتد.

اولین مشخصه سکته قلبی، درد شدید در قفسه سینه است که به مدت 20 دقیقه ادامه دارد. این درد می‌تواند در زیر جناق سینه تا ریشه گردن محسوس باشد و حتی گاهی دست‌ها به خصوص دست چپ را نیز درگیر می‌کند.

بسیار دیده می‌شود که سکته قلبی با دردهای ناشی از التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود و همین امر که موجب بی توجهی به این بیماری می‌شود، موجب مرگ بیمار می‌شود.

عموما پس از این درد شدید، عرق سرد بر بدن بیمار می‌نشیند که با بی قراری و تپش قلب همراه است. برخی بیماران دچار افت فشارخون و برخی هم با افزایش فشار خون درگیر می‌شوند.

کسانی که درگیری طولانی مدت با بیماری فشار خون بالا دارند، دیابتی‌ها، افراد خیلی چاق، معتادان و سالمندان کمتر متوجه درد ناشی از سکته قلبی می‌شوند.

عدم توجه به سکته قلبی، بیمار را به نارسایی قلبی، تنگی نفس، تندی ضربان قلب (حتی در زمان استراحت) و خستگی زودرس مبتلا می‌کند.

علاوه بر این‌ها از علایم سکته‌های خفیف به خصوص سکته‌هایی که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهند می‌توان به حالت تهوع٫ درد معده و عرق سرد پی در پی اشاره کرد.

بیشگیری

از آنجا که استرس از عوامل تشدید کننده بیماری‌های قلبی است، کسانی که تحت استرس شدید و دایم قرار دارند، ریسک ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است، علاوه بر این چربی خون، فشار خون بالا و استعمال دخانیات شرایط ابتلا به این بیماری را تسهیل می‌کنند. بنا بر این اجتناب از استرس، کاهش میزان نمک در رژیم غذایی، گنجاندن میوه در رژیم غذایی و دوری از استعمال دخانیات را می‌توان به عنوان راه‌های پیشگیری عنوان کرد.

nhs.uk / nhlbi.nih.gov

کد خبر 257722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز