همشهری آنلاین: کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک در منطقه از سوی بوکووا مدیرکل یونسکو به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اعطا شد.

به گزارش فارس، کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک در منطقه در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سوی بوکووا مدیرکل یونسکو به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اعطا شد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اعطای کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان مرکز تبادل اطلاعات و شبکه تبادل تخصص و مهارت‌های زیست محیطی انرژی‌های پاک و جایگزین در منطقه فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات در چارچوب این کرسی در راستای ارتقاء فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در ارتباط با به کارگیری انرژی‌های نو مانند انرژی آب، باد، خاک، زمین، گرمایی و پسماند و ... فعالیت می‌کند، تصریح کرد: هماهنگی بین تمام مراکز آموزشی و تحقیقاتی در زمینه انرژی نو و پاک در منطقه و جهان و همچنین حلقه ارتباط بین این مرکز با جهان و سازمان‌های بین المللی فعال در این زمینه، از جمله اهداف مدنظر این همکاری است.

وی تاکید کرد: تحقیقات زیست محیطی واحد علوم و تحقیقات که در این کرسی به آن اشاره شده است در اختیار مراکز تحقیقات جهانی قرار خواهد گرفت و به طور متقابل این اطلاعات مراکز جهانی در اختیار محققان دانشگاهی کشور و اساتید دانشگاه‌های منطقه بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

عباسپور با بیان اینکه اعطای کرسی انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی‌های پاک به واحد علوم و تحقیقات، این دانشگاه را در مسیر ارتباط بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های جهان قرار می‌دهد، افزود: توجه به انرژی‌های نو و پاک از منظر کاهش گازهای گلخانه‌ای و دمای زمین بسیار حائز اهمیت است و جهان چاره‌ای جزء حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر نخواهد داشت.

عباسپور ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه جامعی است و در تمام زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی فعالیت‌های چشمگیری دارد و تمام فعالیت‌های این واحد در زمینه‌های گوناگون از جمله فرهنگی، اجتماعی، آموزش عالی، آموزش عمومی و بهداشت می‌تواند با فعالیت‌های سازمان یونسکو همسو و مکمل باشد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به مفاد و اهداف این تفاهم‌نامه همکاری با یونسکو اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدنظر این پروژه مشترک، همکاری‌های دوجانبه و انجام تحقیقات و مطالعات مربوط به بهره‌برداری از انرژی‌های جایگزین مانند خاک، انرژی‌های خورشیدی، گرمایی، زمین و انرژی‌های ناشی از پسماندها است.

عباسپور بر انتفاع دوجانبه اعطاء کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر توسط واحد علوم و تحقیقات و سازمان یونسکو اشاره کرد و گفت: از یک سو سازمان یونسکو و سازمان‌های جهانی از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود واحد علوم و تحقیقات بهره‌مند شده و از سوی دیگر نیز ارتقای علمی ما در کیفی‌سازی دانشگاه در گروی ارتباطات بین‌المللی با سایر سازمان‌های علمی و تحقیقاتی در جهان است که از طریق یونسکو دستیابی به این هدف بسیار تسهیل می‌شود.

عباسپور ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مدنظر این پروژه تحقق مطالعه امکان‌سنجی برای تأسیس مرکز منطقه‌ای انرژی پاک و پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی از برنامه‌های واحد علوم و تحقیقات در راستای تحول به "دانشگاه سبز " خبر داد و گفت: فعالیت‌های واحد علوم و تحقیقات در راستای به کارگیری انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر این دانشگاه را به یک دانشگاه سبز در سطح منطقه تبدیل می‌کند.

وی با بیان این مطلب که واحد علوم و تحقیقات به عنوان یک" Green university "(دانشگاه سبز) در کشور و منطقه شناخته خواهد شد، گفت: دانشگاهی می‌تواند عنوان دانشگاه سبز را از آن خود کند که آلودگی‌ها را به حداقل برساند و این واحد نیز برای دستیابی به این هدف تا کنون گام‌های موثری برداشته و از این پس نیز برخواهد داشت.

وی ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات به عنوان یک دانشگاه سبز به دنبال مصرف و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای انرژی‌های فسیلی خواهد بود و تلاش می‌شود مواد و انرژی که در واحد علوم و تحقیقات مصرف می‌شود به محیط زیست آسیب نرساند و از تولید پسماند و ضایعات تا حداکثر ممکن بکاهد.

عباسپور با بیان اینکه مسئله آلودگی و وجود گازهای Co₂ محدود به کشور خاصی نیست و در این زمینه همکاری جهانی برای رفع معضلات زیست محیطی در کشورهای جهان نیاز است، خاطرنشان کرد: بر این اساس واحد علوم و تحقیقات نیز به عنوان عضوی از این همکاری جهانی تلاش دارد در قالب تفاهم نامه‌های مشترک با یونسکو از تحقیقات زیست محیطی حمایت کند.

وی با بیان این مطلب که تفاهم‌نامه همکاری میان واحد علوم و تحقیقات و سازمان یونسکو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به مدت 4 سال خواهد بود، گفت: تا کنون 11 کرسی از سوی سازمان یونسکو به دانشگاه‌های ایران اعطا شده است که یکی از این کرسی‌ها تحت عنوان کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک به واحد علوم وتحقیقات اعطا شد.

کد خبر 257689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز