یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

امسال هم معرفی رشته‌های تحصیلی و هفته مشاغل به‌صورت ناقص در مدارس اجرا شد ولی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش معتقد است در مدارس به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مشاوره انتخاب رشته ارائه می‌شود.

دانش آموزان مدرسه

ابوالقاسم عیسی مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر تا دیروز هدایت سنتی بود، امروز سازمانی، پیچیده و مدرن اتفاق می‌افتد؛ وضعیت مشاوره و هدایت رنگ و بوی دیگری گرفته است. استانداردهای بین‌المللی نسبت مشاور به دانش‌آموزان به ازای 5یا 6نفر یک ساعت است که به گفته ابوالقاسم عیسی مراد در کشور مابه‌ازای هر 15نفر، یک ساعت است. هم‌اکنون با کمبود 15هزار مشاور روبه‌رو هستیم. او در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه در اغلب مدارس مشاوره برای هدایت تحصیلی به‌طور ناقص انجام می‌شود و در برخی مدارس هم چنین مشاوره‌ای ارائه نمی‌شود اظهار کرد:« برگه هدایت تحصیلی تنها یکی از مولفه‌های ماست.

ما نیز از آن چندان رضایت نداریم ولی به هر جهت معتقدیم که باید طلسم رفتن دانش‌آموز به رشته تجربی یا ریاضی و فیز یک شکسته شود.» در چند سال اخیر آموزش و پرورش شهر تهران به مدارس بخشنامه کرده تا همه دانش‌آموزان قبولی شهریور به رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای فرستاده شوند و حق تحصیل در رشته‌های نظری را ندارند. عیسی‌مراد در پاسخ به پرسش همشهری درباره فرستادن اجباری قبولی‌های شهریور به هنرستان‌ها اعلام کرد: هیچ جای قانون نگفته دانش‌آموزی که معدلش پایین است باید به هنرستان برود. نگاه ما مقابله با این اندیشه و عقیده است. اجبار برای دانش‌آموز معنی ندارد. سیاست و تفکر ما این نیست که دانش‌آموزان را مجبور به انتخاب یک رشته تحصیلی کنیم. کمیته‌های تحصیلی در هر استان شکل گرفته است که اقدامات لازم را برای توسعه متوازن رشته‌ها انجام دهد ولی تراکم دانش‌آموزان در رشته‌های تجربی و ریاضی بسیار بیشتر از سایر رشته‌هاست. به اعتقاد عیسی‌مراد باور غلطی در کشور ما رایج است، هر دانش‌آموزی که به رشته تجربی یا ریاضی رفت آخرش به پزشکی یا مهندسی ختم می‌شود، برای تغییر این باور جلسات مشاوره‌ای را با والدین برگزار می‌کنیم تا دانش‌آموز براساس استعداد و خلاقیت و توانایی‌اش یک رشته مناسب را انتخاب کند.

 

کد خبر 257437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز