مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

پس از گذشت ۲۰ سال از زمان صدور نخستین حکم پلمب کارخانه روغن نباتی پارس‌قو، دیروز تکلیف نهایی این کارخانه مشخص شد.

آلودگی

شورای اسلامی شهر تهران با تشکیل جلسه‌ای که در آن مدیران این کارخانه، نمایندگان شورای تأمین استان، فرمانداری، دبیر شورایاری منطقه16و نمایندگانی از سازمان محیط‌زیست شرکت داشتند، مقرر کرد کارخانه روغن نباتی پارس‌قو در اسرع وقت تعطیل و 350کارگر این کارخانه نیز با حقوق مکفی در جای دیگر به استخدام درآیند.

فعالیت کارخانه روغن نباتی پارس‌قو در 20سال گذشته موجب شده بود تا 40هزار نفر ساکنین محله خزانه بخارایی که مشرف به این کارخانه هستند، بابت آلایندگی بالای این کارخانه دچار انواع مشکلات نظیر آلودگی‌های صوتی‌، تنگی نفس و آلودگی هوا شوند و نسبت به ادامه فعالیت آن معترض باشند.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر دیروز با اعلام اینکه پس از 20سال تعلل دیگر زمان اجرای قانون فرارسیده گفت: هفته آینده جلسه شورای کارگری برگزار می‌شود که در آن جلسه نگرانی‌های کارگران شاغل در این کارخانه را برطرف می‌کنیم. وی ضمانت داد که اشتغال این کارگران با حداقل 800هزار تومان درآمد در‌ماه محقق شود. به گفته حافظی، در سال‌جاری 4یا 5کارخانه آلاینده دیگر در تهران باید تعطیل شوند که به‌عنوان نمونه می‌توان به کارخانه‌های شن و ماسه در منطقه18، سیمان در جنوب شرق تهران و نیروگاه برق بعثت اشاره کرد.

به گزارش همشهری در جریان بررسی موضوع تعطیل‌شدن کارخانه روغن نباتی پارس‌قو، نماینده شورای تأمین استان نگرانی‌هایی بابت تبعات تعطیلی این کارخانه نظیر تنش‌های اجتماعی در حوزه کارگری مطرح و تأکید کرد قبل از انجام هر کاری همه جوانب کار باید سنجیده شود و شرایط کار به‌صورت کارشناسی مهیا شود تا مشکلی پیش نیاید.

در این جلسه مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز خطاب به نماینده فرمانداری و نماینده کارگران کارخانه روغن نباتی پارس‌قو گفت: اگر نگرانی شما بابت آینده شغلی کارگران این کارخانه است ما برای هر 350کارگر این کارخانه اشتغال‌زایی خواهیم کرد.

در پاسخ به این اظهارات نماینده شورای اسلامی کارگری گفت: دراین صورت ما هیچ مشکلی نداریم نگرانی ما تنها بابت بیکاری و بسته‌شدن راه درآمدزایی کارگران است که اگر ضمانت دهید کارگران بیکار نمی‌شوند ما مشکلی نداریم.

آلودگی هوا مشکل نخست مردم

علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران نیز که درجلسه دیروز شرکت داشت با اعلام اینکه آلودگی هوا امروز در اولویت بالاتری از اشتغال قرار دارد، گفت:‌ با وجود مشکلات اقتصادی بازهم اگر از مردم درباره مشکلات شهر بپرسید نخست به آلودگی هوا اشاره می‌کنند.

از نظر شاعری مصوبه خروج واحدهای صنعتی تا شعاع 120کیلومتری باعث استقرار 17هزار واحد صنعتی اطراف تهران و به بار آمدن فاجعه زیست‌محیطی شد. وی با تأکید براینکه دیگر نباید برای تعطیلی کارخانه روغن نباتی پارس‌قو فرجه و زمان گذاشت، گفت: باید هر چه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام شود و در یک برنامه زمانبندی کوتاه 3ماهه و ایجاد یک کمیته نظارت، تعهدات طرفین احصا شود تا اگر انجام نشد نسبت به پلمب کارخانه اقدام شود.

مسئولیت در قبال جان شهروندان

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با برشمردن عوامل مخرب سلامت انسان مثل آلودگی هوا، آب و مواد مصرفی و محیط‌زیست گفت: بنابراین در راستای صحبت‌های رئیس‌جمهور که به‌دنبال کاستن 10درصدی از هزینه‌های سلامت مردم هستند مدیریت شهر مصر به تعطیل‌شدن کارخانه روغن نباتی پارس‌قو است. وی از سازمان محیط‌زیست درخواست همکاری کرد و گفت:‌ اگر جایی مجموعه فعالیت‌هایی را می‌بینید که به محیط‌زیست آسیب می‌زند به ما اعلام کنید تا براساس استانداردهای فنی بررسی شود اگر آلاینده بود و قابلیت اصلاح نداشت باید از شهر خارج شود و حکم پلمب می‌دهیم و براین امر مصر هستیم.

تاریخچه حکم تعطیلی کارخانه روغن نباتی پارس‌قو

در سال73 به‌دلیل شکایات زیاد مردمی دستور قطعی برای تعطیلی و خروج کارخانه روغن نباتی قو از تهران صادر شد. فاضلاب صنعتی، بوی نامطبوع، ‌سرو صدا و بخارات روغن مهم‌ترین دلایل اعتراضات مردم بود.در آن سال مقرر شد ظرف مدت 3سال اقدامات لازم طبق حکم کمیسیون ماده20 برای تعدیل نیروی کار و نیز تعطیلی کارخانه انجام شود. اما با اعتراض و تقاضای مدیرعامل وقت کارخانه درخواست 10ساله برای تعطیلی کارخانه ارائه شد.

از همان زمان شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران مکاتبات بسیاری با فرمانداری، اداره صنعت و معدن شهر تهران و شورای تأمین استان و حتی دستگاه قضایی مبنی بر عدم‌اجرای تعهدات کارخانه داشت که متأسفانه اقدامی در این حوزه صورت نگرفت. تا اینکه بالاخره بحرانی شدن آلودگی هوا که یکی از دلایل آن وجود کارخانه‌های آلاینده در جوار نقاط مسکونی در داخل محدوده شهر تهران است مسئولان را برآن داشت تا هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال کارخانه‌های آلاینده به خارج از شهر اقدام کنند. این در حالی است که شورای شهر تهران بهمن سال گذشته نیز موفق شد پس از 20سال حکم پلمب کارخانه آلاینده ایرفو در منطقه18 را اجرا کند.

کد خبر 257100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز