همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: لتونی در سال ۲۰۱۵ ریاست دوره اتحادیه اروپا را به عهده دارد و زمینه برای همکاری‌ها در همه حوزه‌ها فراهم است.

محمد جواد ظریف و لتونی

به گزارش مهر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لتونی گفت: روابط ایران و لتونی روابطی دیرینه است وبه دهه 1930 میلادی باز می‌گردد.

وی افزود: هیچگاه اشغال لتونی را نپذیرفتیم و روابط همواره ادامه داشته است.

ظریف گفت: خوشحالیم اولین دیدار وزیر امور خارجه لتونی را در ایران داریم و اولین سفیر لتونی چند ماه پیش استوار نامه خود را در ایران ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه امکان گسترش روابط در حوزه های سیاسی و فرهنگی وجود دارد بیان کرد: لتونی پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا در سال 2014 است و امکان همکاری فرهنگی علمی و آموزشی وجود دارد.

ظریف با بیان اینکه وزیر امور خارجه لتونی گروهی از بازرگانان و افراد علمی را همراه دارد تا همکاری های علمی و فرهنگی گسترش یابد بیان کرد: در صحبت ها همه موضوعات روابط دوجانبه را دنبال کردیم خواست سیاسی دو طرف برای گسترش روابط است که با آرام شدن بحث سیاسی و بهبود شرایط با مذاکرات در وین که ان شاء الله به نتیجه می رسد امکان بیشتری پیدا می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: با وزیر امور خارجه لتونی درباره اوکراین سوریه افغانستان و عراق گفتگو و مذاکره کردیم و دیدگاه ها مطرح شد.

ظریف گفت: لتونی در سال 2015 ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و در این راستا نیز زمینه برای همکاری‌ها در همه حوزه‌ها وجود دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه لتونی در افغانستان نیز حضور دارد تصریح کرد: وزیر امور خارجی لتونی گفتند که این کشور دو دوره در افغانستان حضور داشته یکبار در زمان اشغال افغانستان از طرف شوروی و امروز نیز لتونی در افغانستان حضور دارد و به ویژه در منطقه تاجیک نشین و ازبک نشین افغانستان که مزار شریف است حضور دارند و سابقه خوبی در کمک به افغانستان داشته اند.

وی ادامه داد: با وزیر امور خارجه لتونی در زمینه گفتگو و احترام متقابل در مباحث حقوق بشر و جامعه مدنی صحبت کردیم و بحث‌های خوب، جدی و مبنایی صورت گرفت و امیدواریم با طرح این مباحث زمینه همکاری بیشتر شود.

همچنین ادگار رینکویچ وزیر امور خارجی لتونی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خوشحالی از سفر به تهران گفت: این اولین سفر وزیر خارجه لتونی به ایران است.

وی افزود: ما روابط دیپلماتیک تاریخی داشته ایم و رابطه دیپلماتیک ایران و لتونی از سال 1921 شکل گرفت و امسال سالگرد خوبی است و ما سفیر غیر مقیم نیز منصوب کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه سفیر غیر مقیم دو کشور سفیر لتونی در ترکیه و سفیر ایران در سوئد است گفت: گفتگوها با وزیر امور خارجه ایران درخصوص اوکراین، عراق و سوریه صورت گرفت و درباره ریاست لتونی در اتحادیه اروپا نیز بحث کردیم.

وی با اشاره به اینکه لتونی در حوزه سیاست خارجی اولویت هایی دارد بیان کرد: همکاری با کشورهای شرقی و آسیای مرکزی از اولویت های سیاست خارجی ما است و در مورد ثبات و امنیت در منطقه می‌توانیم تماس هایی در عالی ترین سطوح داشته باشیم.

وزیر امور خارجه لتونی گفت: به ویژه در مورد افغانستان می‌توانیم همکاری‌های مثبتی داشته باشیم. ما همچنان در افغانستان پس از خروج نیروها در سال 2014 حضور خواهیم داشت و می توانیم با ایران همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه درباره روابط ایران و اروپا بحث کردیم اظهار داشت: خوشحالیم مذاکرات در بحث هسته‌ای به خوبی پیش می‌رود امیدواریم نتایج مثبتی حاصل شود تا بتوانیم روابط سیاسی را بالا ببریم.

وی افزود: درباره روابط بین ایران و اتحادیه اروپا گفتگو کردیم و متتظریم تا بتوانیم درباره حقوق بشر صحبت های بیشتری داشته باشیم.

وزیر خارجه لتونی تصریح کرد: ما همیشه درباره امنیت منطقه ای صحبت می‌کنیم. در این مذاکرات به طور مفصل درباره موارد آموزشی و فرهنگی صحبت کردیم. ریگا پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا در سال 2014 است و می‌خواهیم حضور فرهنگی بیشتری از ایران را در ریگا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اولین سفر بسیار مفید بوده و از زوایای مختلفی به آن نگاه کردیم. گفتگو بسیار مفید است و امیدواریم مذاکرات در ریگا ادامه یابد.

کد خبر 257094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز