چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

یکی از وظایف جدید رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر، دادن اطمینان خاطر به رهبران کشورهای متحد آن در خاورمیانه، شرق آسیا و اروپا در این‌باره بوده است که واشنگتن آنها را در برابر تهدیدها تنها نمی‌گذارد.

اوباما

این دقیقاً همان کاری بود که دیشب باراک اوباما بار دیگر آن را تکرار کرد، این بار در رستوران سوشی گرانقیمتی در زیرزمین ساختمان اداری قدیمی در محله مجلل گینزا در توکیو. مخاطب وی کسی نبود جز شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن. اوباما کوشید در این شام نه چندان رمانتیک به میزبان خود اطمینان خاطر دهد واشنگتن متحد قدیمی خود را فراموش نکرده و در مقابل چین از او حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا در خلال سفر یک هفته‌ای خود به شرق آسیا، از کره‌جنوبی، مالزی و فیلیپین نیز دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سایه کینه‌های عمیق که سابقه آن به جنگ جهانی دوم می‌رسد، با گذشت بیش از 6دهه همچنان بر فراز روابط کشورهای همسایه در شرق آسیا وجود دارد. کره‌جنوبی، چین و فیلیپین خاطره خشونت‌های نیروهای امپراتوری ژاپن را فراموش نکرده‌اند و هرگونه تحرک نظامی این کشور را با نگرانی دنبال می‌کنند. پس از سال‌ها، توکیو بودجه نظامی خود را امسال افزایش داد، امری که از چشم نگران همسایگان آن دور نماند.

این در حالی است که تنش‌های اخیر میان پکن با همسایگانش در دریای جنوب شرق چین باعث در هم رفتن چهره توکیو و سئول، هانوی، سنگاپور و کوالا‌لامپور شده است. آنها نمی‌توانند نسبت به افزایش تدریجی بودجه نظامی و قدرتمند‌شدن ارتش این کشور بی‌اعتنا بمانند. این در حالی است که مقامات ژاپنی اخیرا نسبت به پرواز نزدیک هواپیماهای جنگی روسیه در مرزهای خود هشدار دادند. کره‌شمالی نیز با بلندپروازی‌های هسته‌ای خود تهدیدی جدی برای همسایه جنوبی و دیگر متحدان آمریکا در منطقه است. کارشناسان می‌گویند آمریکا در خلال دهه‌های گذشته اقدامی برای التیام زخم‌های کهنه در روابط این کشورها به عمل نیاورده است. احتمالاً‌ یکی از موضوع‌هایی که اوباما درباره آن با آبه صحبت کرده است، تلاش برای نزدیک کردن وی به پارک گیون‌های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بوده است.

در خلال یک سالی که از به قدرت رسیدن این دو دولتمرد می‌گذرد، آنان فقط یک‌بار و آن‌هم با اصرار اوباما با یکدیگر دیدار کردند. بی‌تردید اوباما این موضوع را با همتایش در سئول نیز در میان خواهد گذاشت. تجارت هم که موضوع همیشگی دیدارهای مقامات آمریکا و ژاپن است. کارشناسان می‌گویند اطمینان‌دهی اوباما به کشورهای شرق آسیا نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث احساس تهدید در پکن، افزایش انتظار حمایت نظامی از سوی متحدان و گهگاه سرکشی این متحدان در قبال یکدیگر شود. طبیعی است که واشنگتن به هیچ وجه قصد برانگیختن دشمنی پکن را ندارد. اوباما در این سفر دوره‌ای به کوالا‌لامپور می‌رود تا رابطه‌ای نزدیک‌تر را با دولت مالزی برقرار کند و در آخرین مرحله از این سفر به فیلیپین می‌رود تا از بنینو آکینو رئیس‌جمهور حمایت کند. در مانیل، اوباما موافقتنامه‌ای دوجانبه را اعلام می‌کند که براساس آن نیروهای آمریکایی در این جزیره اجازه می‌یابند از پایگاه‌های ارتش فیلیپین استفاده کنند.

کد خبر 257092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز