همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب جشنواره عکس بافت تاریخی "ته‌ران" با حضور مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر، محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر، دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر بهشتی، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، محیط طباطبایی، هیات داوران و برگزیدگان جشنواره در باغ نگارستان برگزار شد.

مراسم رونمایی کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان زیباسازی شهر تهران، مهندس بهشتی مشاور سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال ۸۶ برنامه ای در خانه هنرمندان در حال برگزاری بود و من در این برنامه نوید دادم که پس از یک زمستان طولانی بهار شهرنشینی تهران در راه است؛ اما همه نوع نگاه من را به موضوع شهرنشینی در تهران مورد انتقاد قرار دادند، اما امروز خوشحالم که همه دارند به این نتیجه می‌رسند که بهار شهرنشینی در تهران در حال برگزاری است.

او با تاکید بر اینکه برپایی جشنواره مختلف عکاسی موجب می‌شوند که ما دوباره تهران را ببینیم، ادامه داد: در دهه‌های پیش آن قدر در تهران نماهای زشت دیده بودیم که برایمان اهمیت نداشت اما حالا وضیعت فرق کرده است.

به گفته بهشتی، عکاسان چشم مردم هستند و به نوعی آن چیزهایی که از چشم ما دور مانده را به ما نشان می‌دهند.

اتفاق بدی که در تهران رخ داد این بود که چند نسل تهران را ندیده‌اند اما من خوشحالم که ما پدر و مادر خوبی نبودیم و نتوانستیم بچه‌هایمان را شبیه خودمان تربیت کنیم؛ چون بالاخره نسلی از راه رسید که نسبت به تهران احساس مسئولیت می‌کند و می‌خواهد از بافت تاریخی و فرهنگ تهران محافظت کند.

او با بیان اینکه نسل‌های پیش گاوخونی، دریاچه ارومیه، زاینده رود و بسیاری از شهر‌ها را به ما صحیح و سالم تحویل دادند، افزود: اما ما چه بر سر این فضا‌ها و امکانات آوردیم و چه چیزی قرار است به نسل‌های بعد تحویل بدهیم.

او ابراز امیدواری کرد که در آینده جشن ۷۰ سالگی جشنواره‌هایی چون ته ران گرفته شود و گفت: برگزار کردن اولین‌ها اهمیت چندانی ندارد و مانند کاشتن بوته گوجه فرنگی است اگر ما بتوانیم درخت گردو بکاریم و آن را ۷۰ ساله کنیم آن وقت است که کاری کرده‌ایم.

دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: بافت‌های تاریخی سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ما هستند و باید این بافت‌ها را حفظ کنیم.

توجه به بافت‌های تاریخی تنها از جنبه نگاه معمارانه قابل اهمیت نیست بلکه باید کار ی کنیم که روح زندگی در بافت‌های تاریخیمان جریان داشته باشد.

به گفته او کسانی که روی سنگ فرش خیابان‌ها قدم می‌زنند تنها با آن فضا درگیر نمی‌شوند بلکه به نوعی با تاریخ و تمام اتفاقاتی که در آن منطقه رخ د اده درگیر می‌شوند.

دکتر کامیاب با تاکید بر اینکه عکس نشان می‌دهد که چه تاریخی از سر ما گذشته است، ادامه داد: نگاه هنرمندان برای نشان دادن لایه‌های پنهان شهر بسیار مهم است چون آن‌ها جهان را از زاویه دیگری می‌بینند از این رو ساخت فیلم‌ها و نگارش کتاب و برگزاری جشنواره متعدد عکس در این زمینه می‌تواند ارزشمند و تاثیرگذار باشد.

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران در این مراسم با اشاره به اینکه من به دلیل دعوتی که از سوی سازمان‌های مردم نهاد برای شرکت در این برنامه شد، در این مراسم شرکت کردم، گفت:برای من بسیار قابل احترام و مهم است که نهادهای مردم نهاد نسبت به سرنوشت شهر تهران نگران و در پی انجام کاری باشند.

او با بیان اینکه من به نمایندگی از شورای شهر تهران؛ امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانیم از بافت‌های تاریخی‌مان نگهداری کنیم، افزود: در برنامه بودجه ۹۳ شورای شهر هم تلاش کرده‌ایم زمینه‌ای برای اجرای این موضوع را فراهم کنیم.

به گفته طلایی در ایران بیش از یک میلیون بنا و بافت تاریخی وجود دارد که ما تنها توانسته‌ایم ۳۰ هزار تایی آن را ثبت کنیم و به مرور باقی این بنا‌ها اگر نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت نکنیم از بین خواهند رفت.

او با تاکید بر اینکه برای حفظ نگهداری و ترمیم بافت‌های تاریخی تنها نباید منتظر بود که دولت دست به کار شود، گفت: به نظر من باید بخش‌های خصوصی را نیز درگیر این ماجرا کرد.

در ادامه احمد محیط طباطبایی با اشاره به اینکه وقتی نام "ته ران" می‌آید ما با دو تصویر از تهران روبرو می‌شویم تهران با بافت تاریخی و تهرانی که تغییر شکل داده و به ۲۲ منطقه شهری تقسیم می‌شود، گفت: نگاه ما باید به جایی که در زندگی می‌کنیم تاریخی باشد.

او با مقایسه تهران با پاریس و فلورانس گفت: باید به ذهنیتی برسیم که از تهران و سایر شهر‌هایمان همچون این دو شهر مراقبت کنیم و امکانی را به وجود آوریم که تاریخ و فرهنگ شهر‌هایمان به عنوان سرمایه شهر‌هایمان درآمد زا باشند و از‌‌ همان درآمد‌ها از شهر‌هایمان مراقبت کنیم.

به گفته محیط طباطبایی بافت تاریخی زنده است که همچنان زندگی در آن جریان داشته باشد ما باید کاری کنیم که روح زندگی در بافت‌های تاریخی‌مان جاری شود و استمرار داشته باشد.

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما باید بررسی کنیم که از قرن‌های بسیار دور چه بر سر تهران آمده است، گفت: چرا تهرانی که روزگاری نه چندان دور یک باغ شهر بوده است، امروزه چنین شکل و شمایلی به خود گرفته است.

به گفته او همواره وقتی صحبت‌هایی که درباره آسیب‌هایی که به شهر تهران زده شده به میان می‌آید، حرف انتقال پایتخت پیش کشیده می‌شود اگر پایتخت را به شهر دیگری منتقل کنیم با ۱۰ میلیون ساکنان این شهر چه کنیم و یا اصلا با انتقال پایتخت سرنوشت سایر شهرهای بزرگ چه می‌شود.

در حاشیه این برنامه کتاب جشنواره عکاسی "ته‌ران" به برگزیدگان و همچنین تمامی عکاسان راه‌یافته به نمایشگاه اهدا شد.

کد خبر 257045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز