چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: صفحه یخی بزرگی به وسعت دوبرابر آتلانتا با جدا شدن از بدنه آنتراکتیکا در اقیانوس درحال حرکت است و می‌تواند سیستم کشتیرانی این منطقه را با خطر مواجه سازد.

آنتراکتیکا

براساس گزارش CNN، دانشمندان در گزارشی اعلام کردند این جزیره یخی که B31 نام دارد وسعتی برابر 660 کیلومتر مربع داشته و ضخامت آن به یک‌سوم مایل می‌رسد.

این جزیره براساس رصد‌های رصدخانه زمین ناسا، نوامبر سال گذشته از جزیره پاین آنتراکتیکا جدا شده‌است، شکافی که منجر به جدایی این تکه غول‌پیکر یخی شده،‌اولین بار در سال 2011 رصد شده‌است.

از ماه نوامبر B31 از خلیج پاین جدا شده و وارد دریای آموندسن در غرب آنتراکتیکا شده‌است و به گفته دانشمندان به‌زودی به جریان اقیانوس جنوبی پیوسته و به این شکل امکان ردیابی مسیر حرکت صفحه یخی به دلیل تاریک بودن هوا در مناطقی که جریان‌های اقیانوسی B31 را به همراه خواهند برد، دشوار خواهد شد.

به گفته دانشمندان ناتوانی در ردیابی این جزیره یخی می‌تواند کشتی‌هایی که در این مسیر در حرکتند را با خطر مواجه کند و نمی‌توان انتظار داشت صخره‌ای یخی به این عظمت به زودی آب شود، زیرا ذوب شدن چنین غول یخی به بیش از یک سال زمان نیاز خواهد داشت.

بزرگترین صخره یخی کهتاکنون ردیابی شده صخره‌ای به‌نام B15 است، وسعت این صخره یخی 11 هزار کیلومتر مربع بوده و ر سال 2000 از بدنه یخی رز در آنتراکتیکا جدا شد. عظمت این صخره یخی به اندازه‌ای است که هنوز می‌توان تکه‌هایی از آن را در اطراف آنتراکتیکا مشاهده کرد.

کد خبر 257023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز