چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آگاهی از نقاط قوت و ضعف تیم حریف و یافتن راه‌های رویارویی با آن از وظایف سرمربیان فوتبال است. در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ دانشجویان دانشگاه کلن به تحلیل تیم‌ها پرداخته و اطلاعات را در اختیار سرمربی آلمان قرار می‌دهند.

J.Low

دانشگاه ورزشی کلن تنها دانشگاهی در آلمان محسوب می‌شود که فقط و فقط به ورزش، علوم ورزشی و رشته‌هایی حاشیه‌ای چون خبرنگاری ورزشی اختصاص دارد. در این دانشگاه که در سال ۱۹۴۷ بنیانگذاری شده، حدود ۵ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.

شماری از آنها ماه‌ها پیش از آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل از سوی فدراسیون فوتبال آلمان این ماموریت را یافته‌اند که ۳۱ تیم حاضر در این مسابقات را زیر ذر‌ه‌بین گرفته و به‌ویژه رقیبان آلمان را تجزیه و تحلیل کنند، البته بدون دریافت حقوق.

مدت‌هاست که حدود ۵۰ دانشجوی دانشگاه ورزشی کلن کار دیگری جز تماشای مسابقات فوتبال ندارند.

یافتن نقطه ضعف حریف

هدف این دانشجویان یافتن نقاط ضعف رقیبان است. هر یک از این "جاسوسان" در رایانه خود بازی‌های شش ماه گذشته‌ تیمی را که مسئولیت بررسی آن را عهده‌دار شده، نگاه می‌کند و به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله، اشتفان نوپ، مدیر این پروژه می‌گوید: «دانشجویان یادداشت می‌کنند که کدام بازیکن با چه پایی شوت می‌زند، چگونه دفاع می‌کند و به کدام سمت بیشتر می‌دود.»

کار "جاسوسی" اما فقط به اینجا ختم نمی‌شود. دانشجویان پس از آنالیز نقاط ضعف تیم مقابل راه‌حل‌هایی نیز برای رویارویی و مقابله با رقیب پیشنهاد می‌کنند و تمام این اطلاعات را در اختیار یواخیم لو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان و دستیاران وی قرار می‌دهند.

نوپ می‌گوید: «برای ما مهم است که بدانیم بازیکنان بازی را چگونه و به چه ترتیب آغاز می‌کنند، چگونه گل می‌زنند، چگونه می‌دوند، چندبار زمین می‌خورند، خصوصیات و کیفیت بازی‌شان چگونه است.»

او می‌افزاید: «تمام این جزئیات برای ما مهم است تا بتوانیم از یک تیم و یک بازیکن یک پروفایل درست کنیم. مسلم است که تیم ما، یعنی آلمان فقط با اینگونه کارها نمی‌تواند قهرمان جهان شود، ولی کار ما می‌تواند چند درصدی در موفقیت بازیکنان تاثیر بگذارد.»

ایران فعلا برای ما بی‌خطر است

دانشجویان کلن ۳۱ تیمی را که در کنار آلمان به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه پیدا کرده‌اند، به سه دسته تقسیم کرده‌اند.

دسته اول تیم‌هایی را دربرمی‌گیرد که با آلمان هم‌گروه هستند و با ملی‌پوشان این کشور مستقیما رقابت می‌کنند، یعنی غنا، پرتغال و ایالات متحده آمریکا.

دسته دوم تیم‌هایی را شامل می‌شود که که احتمال روبرو شدن با آنها در مرحله‌های بعدی مسابقات زیاد است. در دسته سوم نیز تیم‌هایی قرار دارند که احتمال رویارویی با آنها بسیار کم است، از جمله ایران.

به گفته اشتفان نوپ ایران در حال حاضر رقیبی احتمالی نیست: «ما فعلا آنالیز می‌کنیم که کدام بازیکن ایرانی در کدام تیم بازی می‌کند و تیم ملی ایران در چه وضعیتی قرار دارد. اما بیشتر از این برای ایران وقت نمی‌گذاریم. چون احتمالا با هم روبرو نمی‌شویم.»

آنالیزوز

یکی از دانشجویان دانشگاه ورزشی کلن در حین بررسی بازی‌های تیم ملی ‌فوتبال ایران


کاغذ ینس لمان جاودانه شد

سال ۲۰۰۶ برای اولین بار فدراسیون فوتبال آلمان برای کمک به تیم ملی آلمان به فکر تأسیس چنین کارگروه و مرکزی در دانشگاه ورزشی کلن افتاد.

در آن سال آلمان میزبان برگزاری مسابقات جام جهانی بود و ملی‌پوشان این کشور هم در مرحله یک‌چهارم نهایی با آرژانتین روبرو شدند و بازی به پنالتی کشیده شد.

ینس لمان، دروازه‌بان تیم آلمان هنگام ضربات پنالتی کاغذی از جورابش درمی‌آورد که روی آن نوشته شده بود کدام بازیکن آرژانتینی در هنگام زدن پنالتی به چه سمت شوت می‌کند و با کمک همان کاغذ که اطلاعاتش را همین دانشجویان جمع‌آوری کرده بودند، لمان در دفع ضربات پنالتی موفق بود و آلمان به نیمه‌نهایی راه یافت.

ناگفته نماند که این تکه‌کاغذ بعدها در یک حراجی به قیمت یک میلیون یورو به فروش رسید و حال در "خانه تاریخ" آلمان در شهر بن نگهداری می‌شود.

دانشجویانی که در این پروژه شرکت دارند، از فدراسیون فوتبال آلمان حقوقی دریافت نمی‌کنند.

اشتفان نوپ می‌گوید: «ما از این طریق با چیز‌هایی آشنا می‌شویم که بسیار مهم‌تر از پول است. برای دانشجویان حائز اهمیت است که در رابطه با رشته تحصیلی‌شان با برنامه‌های کامپیوتری جدید آشنا شوند یا اطلاعاتی جمع‌آوری کنند و با روش کار تیم ملی آشنا شوند. این‌ها برای دانشجویان فعال در این پروژه ارزش بیشتری دارد تا دریافت پول.»

 

کد خبر 257010
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز