نخستین گروه از زائران ایرانی حج تمتع ۱۴شهریور امسال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و آخرین گروه از حجاج ایرانی نیز ۶آبان از عربستان به کشور بازمی‌گردند.


به گفته رئیس سازمان حج و زیارت قسط اول هزینه حج تمتع امسال را همه زائران در بهمن 92واریز کرده‌اند و زمان پرداخت قسط دوم از 6اردیبهشت امسال آغاز می‌شود و زائران یک هفته مهلت دارند تا قسط دوم را پرداخت کنند و پرداخت نکردن قسط دوم به منزله انصراف از اعزام به تمتع امسال است. کیفیت اقامت حج تمتع امسال نسبت به سال پیش دست‌کم 25درصد افزایش یافته و با هتل‌هایی که کیفیت خدمات‌رسانی آنها ضعیف بود قرارداد ‌بسته نشد. بنا بر اعلام سعید اوحدی این افزایش کیفیت در حالی است که سقف قیمت حج امسال تنها 250هزار تومان افزایش داشته است.او افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت سفر حج امسال نشده و به‌دلیل مدیریت هزینه‌ها در بخش‌های مختلف مانند مسکن و تغذیه بیش از 14میلیون دلار در حوزه حج تمتع صرفه‌جویی شده است.

برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی زائران ایرانی در‌ماه صفر به مدینه اعزام شدند که این از نظر سازمان حج اتفاق خوبی است. همچنین امسال رکورد اعزام زائر به عمره نسبت به سال گذشته شکسته شد و تا‌کنون 530هزار زائر به عمره اعزام شده‌اند و نسبت به‌مدت مشابه سال پیش، از افزایش 65درصدی برخوردار است. رئیس سازمان حج و زیارت گفته تا پایان عملیات عمره دوره 93-92حدود 830هزار نفر به عمره مشرف می‌شوند درحالی‌که در عمره سال قبل مجموعا490هزار زائر اعزام شدند. روزانه 11هزار ویزا از کنسولگری‌های عربستان در تهران و مشهد برای زائران ایرانی صادر می‌شود و تاکنون مشکلی در این‌باره بروز نکرده است.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در عراق برخی منابع خبری از احتمال توقف اعزام زائران به عتبات عالیات خبر می‌دهند که به گفته اوحدی تاکنون هیچ محدودیتی از سوی عراق اعلام نشده است. با وجود این قرار شده اعزام‌ها به عتبات شیب ملایمی داشته باشد. به همین منظور اعزام‌ها از اواخر این هفته تا 50درصد کاهش می‌یابد و پروازها به بغداد کنسل می‌شود و فقط به نجف پرواز خواهیم داشت و سفر به کاظمین نیز از بسته اعزام‌های این مدت حذف می‌شود.سفرهای عتبات عالیات هم‌اکنون 7روزه است که رئیس سازمان حج و زیارت از امکان اعزام‌های 2و 3روزه به عتبات در دوره جدید خبر داد و نام‌نویسی آن نیز از خرداد امسال شروع می‌شود.

کد خبر 256993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز