معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از آغاز به‌کار پروژه استقرار کشاورزی پایدار در ۴۰سایت جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری دولت ژاپن و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) خبر داد.


احمدعلی کیخا می‌گوید که در پی مذاکرات رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با مقامات ژاپنی برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه، با حضور کارشناسان کشور ژاپن در کشور و بازدید از دریاچه ارومیه نحوه مشارکت آنها در فرایند احیای این دریاچه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا پس از بررسی‌های متعدد درخصوص اقدامات انجام‌شده، اجرای پروژه استقرار کشاورزی پایدار در چارچوب برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توافق طرفین قرار گرفت.

آنطور که کیخا خبر می‌دهد، براساس این پروژه که براساس نتایج پایلوت مشترک طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی انجام می‌شود 40سایت جدید کشاورزی در 6شهرستان حوضه آبریز ارومیه با اعتباری معادل 30میلیارد ریال ایجاد می‌شود که 50درصد این اعتبار از محل منابع دولت ژاپن فراهم خواهد شد. شهرستان‌های سلماس، ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب از استان آذربایجان غربی و شهرستان شبستر از استان آذربایجان شرقی برای اجرای این پروژه انتخاب شده‌اند. به گفته کیخا در اجرای این پروژه علاوه بر پشتیبانی دفاتر تخصصی ترویج و آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کشاورزان محلی هم مشارکت می‌کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در توضیح این مطلب می‌گوید که این پروژه برای فصل زراعی جاری اجرایی می‌شود و از این‌رو، کشاورزان محلی در قالب روش مدرسه در مزرعه با اجرای تکنیک‌های مرتبط به‌منظور استقرار کشاورزی پایدار آشنا می‌شوند. با نتایج به‌دست آمده از پایلوت سایت‌‌ها، پیش‌بینی می‌شود که حداقل 35درصد در مصرف آب کشاورزی در این سایت‌ها صرفه‌جویی شود که گسترش این روش به کل زمین‌های کشاورزی حوضه تأثیر بسزایی در امر مدیریت آب درون حوضه خواهد داشت.

کد خبر 256987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز