همشهری آنلاین: ۲۲ آوریل ۲۰۱۴ روز زمین (Earth day) است. گرامیداشت روز زمین را یک سیاستمدار به نام گیلورد نلسون بنیانگذاری کرد.

شاید گمان کنید این روز را فعالان عرصه محیط زیست‌ آغاز کردند، اما اگر این پنج مورد را بخوانید متوجه می‌شوید که همه چیز را درباره روز زمین نمی‌دانستید

۱- روز زمین را سیاستمداران آغاز کردند

گرامیداشت مادر زمین ـ و تعطیلی این روز در آمریکا ـ را سیاستمدار اهل ایالت ویسکانسین به نام گیلورد نلسون بنیانگذاری کرد. او در طول حرفه سیاسی‌اش به عنوان فرماندار ویسکانسین و سناتور دموکرات در سه دوره خدمت کرد. نلسون در سال ۲۰۰۵ درگذشت، اما میراثی از حفاظت از محیط زیست و همکاری دوحزبی را به جای گذاشت.

او در سال ۱۹۶۹ هنگام دیداری از کالیفرنیا شاهد نشت نفت در ساحل سانتا باربارا بو د و همین حادثه او را برانگیخت که کاری درباره مشکل فزاینده آلودگی هوا و آب انجام دهد. او حداکثر سعی‌اش را کرد تا این جنبش خصلتی غیرحزبی داشته باشد و برای همین از نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا، پیتر مک‌کلاسکی، خواست سرپرستی مشترک این اقدام را به همراه او بپذیرد.

۲- از هر چهار مرگ در جهان یکی به محیط زیست مربوط است

گرچه اهمیت محیط زیست پاک بدیهی است، برخی از اعداد ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت یک چهارم از همه مرگ‌ها و بیماری‌ها در سراسر جهان را می‌توان به عوامل زیست‌محیطی نسبت داد.

حدود ۱۲۷ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در مناطقی زندگی می‌کردند که کیفیت هوای آن با استانداردهای ملی این کشور تطبیق نمی‌کند.

۳- راه‌های زیادی برایی صرفه‌جویی و نیز کمک کردن به زمین وجود دارد

مجموعه‌ای از تغییرات ساده فهرست شده‌اند که مردم عادی هم می‌توانند انجام دهند و به سیاره‌شان کمک کند.

برای مثال پیش از گذاشتن ظرف‌های‌تان در ماشین ظرفشویی لازم نیست آنها را آب بکشید(این کار باعث اتلاف آب می‌شود و احتمالا کاری غیرضروری است).

لباس‌های‌تان را با اب سرد یا گرم (و نه آب داغ) بشویید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

کامپیوترتان در شب‌ها کامپیوترتان را خاموش کنید (آن را در حالت اسلیپ نگذارید) تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود. حتی کارهای به ظاهر جزئی مانند اینها می‌‌توانند سودمند باشند.

۴- نماد بازیافت به عنوان بخشی از یک مسابقه خلق شد

نشانه سه فلشی به معنای قابل بازیافت بودن را بر روی بسیاری چیزها مانند پلاستیک، کاغذ و غیره را حتما دیده‌اید. این لوگو را گری اندرسن دانشجوی ۲۳ ساله طراحی به عنوان بخشی از مسابقه‌ای که «شرکت کارتن آمریکا» حامی آن بود.

اندرسن مسابقه را برد و لوگو طراحی شده او به یکی از شناخته‌شده‌ترین سمبل‌ها در دنیا بدل شد. ا و۲۵۰۰ دلار به خاطر کارش گرفت که در حوزه عمومی قرار می‌گیرد و می‌تواند بدون بهره مالکانه (رویالتری-فری) تقربیا بوسیله هر کسی استفاده شود.

۵- روز زمین فقط در کره زمین جشن گرفته نمی‌شود

سه فضا نورد در ایستگاه فضایی بین‌الملی پیراهن پولوی سبز پوشیدند و در شرایط جاذبه صفر میکروفون را بین خودشان گرداندند و این روز را گرامی بدارند.

روز زمین در بیش از چهار دهه‌ای که برگزار می‌شده است به صورت یک پدیده جهانی درآمده است که در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود. بیش از یک میلیارد نفر در بیش از ۱۹۰ کشور روز زمین را گرامی می‌دارند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳