مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه احیای بناها و بافت تاریخی شهر تهران در سال‌جاری در دستور کار قرار دارد، گفت:در این راستا حوزه مدیریتی بناهای تاریخی به‌عنوان نخستین قدم در احیای بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران تشکیل شده است.

مناطق شهر

علیرضا نادری با بیان اینکه بیشتر بافت و بناهای تاریخی تهران در محدوده حصار صفوی و ناصری واقع شده است، افزود: شهر تهران از یک حصار صفوی به مساحت 670هکتار با پیشینه و تاریخچه 400ساله و حصار ناصری با 2900هکتار وسعت تشکیل شده است. بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران در این دو حصار واقع شده است که معاونت شهرسازی و معماری درصدد احیای این محدوده‌ها به‌عنوان هویت شهر تهران است.

نادری با تأکید بر اهمیت تقویت هویت تاریخی پایتخت اظهار کرد: کشورهایی که شاید قدمت آنها به 100سال و یا کمتر می‌رسد، برای خودشان هویت‌سازی‌ می‌کنند اما متأسفانه ما با هویت 7‌هزار‌ساله به هویت تاریخی خود بی‌توجهی کرده‌ایم.معاون شهردار تهران تصریح کرد: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری احیای بافت‌های تاریخی را که مربوط به تاریخ 1400ساله اسلامی و 7‌هزار ساله ماست در دستور کار خود قرار داده است.

نادری با اشاره به ویژگی‌های حصار نادری خاطرنشان کرد: محدوده حصار ناصری از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر، از شرق به خیابان 17شهریور و از شمال نیز به خیابان انقلاب محدود می‌شود که در آن عناصر و فضاهای شهری تاریخی نظیر میدان مشق و بناهای ارزشمند نظیر کاخ گلستان، شمس العماره و... قرار دارد.وی با بیان برنامه‌های در دست انجام این معاونت برای احیای هویت تاریخی پایتخت گفت: احیای نقشه‌های قدیمی شهر تهران ازجمله اقداماتی است که انجام شده تا محدوده‌های تاریخی و قدیمی شهر تهران برای اجرای طرح‌های شهرسازی کاملا مشخص شود.

برای نخستین بار معاونت شهرسازی و معماری اقدام به چاپ کتاب بناها و بافت‌های تاریخی شهر تهران کرده است که در این کتاب به تفکیک مناطق سعی شده تا تمامی بناهای تاریخی شهر تهران مشخص و معرفی شود.همچنین طراحی و تولید هدفمند نقشه گردشگری تهران که در آن بناها و عناصر ارزشمند تاریخی و مسیرهای گردشگری و پیشنهادی در بافت تاریخی تهران مشخص شده از دیگر اقداماتی است که تا‌کنون در این زمینه صورت گرفته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بیشترین بافت‌های تاریخی پایتخت در محدوده منطقه 12قرار دارد، اظهار کرد:براساس نتایجی که از این مطالعات به‌دست آمده منطقه 12با 164بنا و بافت تاریخی بیشترین حجم از بافت تاریخی را در خود جای داده است که بخشی از این بناها توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.به گفته نادری، برخی از بناها ساختمان آن تاریخی است و بخشی نیز در آن یک رویداد تاریخی اتفاق افتاده است. به‌عنوان مثال خانه مهدی اخوان ثالث به واسطه رویداد تاریخی که در آن اتفاق افتاده است مورد توجه قرار دارد.

کد خبر 256972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز