سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و تکمیل طرح جامع ساماندهی مساجد به‌ویژه در محلات را به تصویب رساند و تأکید کرد که این مساجد در محلات با ابعاد کوچک و با همکاری دستگاه‌های ذیربط و مشارکت مردم ساخته شود.

شهر - شورای شهر

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به تعمیر و تکمیل بالغ بر 80مسجد در سال93 از سوی شهرداری تهران تقاضا کرد: شهرداری ظرف 3‌ماه آینده طرح مقاوم‌سازی‌ مساجد را ارائه دهد.همچنین شورای شهر تهران  با اکثریت آرا شهرداری تهران را ملزم به نصب نمادهای کار و کارگری و عناصر زیبایی‌شناسی در خیابان کارگر تهران کرد. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خیابان کارگر از راه‌آهن شروع شده و تا بزرگراه حکیم ادامه دارد، گفت: این خیابان را به‌عنوان ستون فقرات شهر می‌شناسند اما به‌رغم این نامگذاری، فضای این خیابان متناسب با این نامگذاری نیست درحالی‌که انتظار می‌رود خیابان کارگر به یک طریقی بیان‌کننده نقش و جایگاه کارگران باشد. وی پیشنهاد کرد که شهرداری تهران با همکاری وزارت کار به این خیابان هویتی متناسب با این نام بدهد که به تصویب رسید.

رسیدگی به موضوع قطع درختان در منطقه 5

در جلسه علنی شورای شهر موضوع قطع درختان در زمینی به مساحت 7.5هکتار در منطقه5 مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا علیرضا صابری یکی از اعضای شورای شهر درباره موضوع قطع درختان در زمینی واقع در خیابان آیت‌الله کاشانی گفت: من از زبان قانون تذکر می‌دهم که اگر واقعا ملکی به‌عنوان فضای سبز خریداری شده باشد و بعد به هر دلیل تصمیم بگیرند کارسودآوری کنند و کاربری زمین را از فضای سبز تغییر دهند، از نظر حقوقی مالکان اولیه می‌توانند ملک خود را بازپس بگیرند یا در سود آن شریک باشند. وی اعلام آمادگی کرد که درصورت اثبات تغییر کاربری فضای سبز این ملک برای احقاق حقوق مالکان اولیه آن دخالت خواهد کرد.

احمد دنیامالی اما در این‌باره گفت: در بازدیدی که از ملک داشتم متوجه شدم که موضوع قطع درختان منتفی است اما پرداختن به مسائلی از این دست نشان‌دهنده حساسیت بالای شورای شهر نسبت به مسائل محیط‌زیستی تهران است. محمد حقانی درباره اظهارات دنیامالی مبنی بر ابعاد زمین یادشده گفت: باید عرض کنم که این زمین 71هکتار است و در طول سالیان گذشته بخشی از آن به تعاونی آموزش و پرورش واگذار شده و آن بخشی که مورد اشاره شورای شهر بابت قطع درخت و تغییر کاربری است، همان 7.1 هکتار است که در طرح جامع و تفصیلی اول و دوم کاربری فضای سبز برای آن تعریف شده بود.

آخرین نفری که درباره موضوع قطع درخت در ملک مورد اشاره صحبت کرد، محمد مهدی تندگویان بود. وی ضمن تشکر از رسانه‌ها بابت پوشش اخبار این ملک گفت: موضوع قطع درختان از حقوق مردم است که رسانه‌ها خوشبختانه به آن خوب پرداختند. وی ادامه داد:‌ اینگونه نیست که اعضای شورای شهر از موضوع قطع درختان در این ملک بی‌خبر بوده باشند بلکه در برخی موارد ما به‌دلیل حفظ آرامش جامعه سعی می‌کنیم موضوعات را در سکوت پیگیری کنیم به همین دلیل در تاریخ 11اسفند‌ماه گذشته برای شهردار منطقه5، نامه تذکر از سوی شورای شهر ارسال شد و از آن به بعد حتی یک درخت نیز قطع نشد. وی درعین حال تعداد درختان قطع شده در این ملک را 30اصله اعلام کرد و گفت:‌ باید گزارش‌ها واقعی باشد لذا اخبار درج شده درباره تعداد درختان درست نیست بلکه از 5سال پیش تا‌کنون تنها 30اصله درخت قطع شده است.

خودرو و زباله مشکل کوهپایه‌های تهران

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز که به مناسبت روز جهانی زمین پاک، پیش از حضور در جلسه علنی سه‌شنبه به همراه جمعی از طرفداران محیط‌زیست بازدیدی از کوهپایه‌های شمال غرب تهران داشت، گزارشی را ارائه کرد. وی تردد بیش از اندازه خودروهای شخصی و ریختن زباله در معابر و فضای عمومی را از عمده‌ترین مشکلات کوهپایه‌های شمال تهران اعلام کرد. حقانی همچنین در گزارش خود از این بازدید بابت ساخت‌و‌سازهای بلندمرتبه در کوچه‌های باریک درکه انتقاد کرد و گفت:‌ متأسفانه ساخت‌وساز در ارتفاعات بالا، کنترل نمی‌شود و هنوز ساختمان‌هایی با تراکم بالا در این مناطق ساخته می‌شود.

تذکرات اعضای شورای شهر

مجتبی شاکری ضمن قدردانی از مصوبه اخیر مجلس درباره ارزشگذاری بر عصای سفید برای نابینایان گفت:‌ از شهرداری می‌خواهم که اقدامات لازم در این‌باره را به انجام برساند. وی همچنین از اقدامات شهرداری منطقه4 قدردانی کرد که در روزهای گذشته با مراجعه به خانه 350مادر شهید و اهدای بسته‌های فرهنگی روز مادر را گرامی داشت. یکی دیگر از نکات مورد اشاره شاکری تقویت حوزه نظارت شورای شهر بود. به گفته وی از آنجایی که امکان تحرک مکانی در ابعاد شهری مثل تهران کاری سخت است از همین رو نیاز به نقشه‌های ماهواره‌ای است.

اقبال شاکری هم روز گذشته ضمن تقدیر بابت افتتاح بخشی از خط3 به‌عنوان طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه گفت: کاش می‌شد ما هم با حضور در این مراسم از دست اندرکاران آن تقدیر کنیم. وی همچنین تذکر داد که هیچ طرح سرمایه‌ای تصویب نشود مگر اینکه پیوست‌ها و توجیهات اقتصادی، اجتماعی، فنی، محیط‌زیستی، فرهنگی، اجتماعی و پدافند غیرعامل آن به تصویب رسیده باشد.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با گلایه درباره زمان بهره‌برداری از بخش جنوبی خط3 مترو گفت: در طول هفته روزهای زیادی برای افتتاح هست نمی‌دانم چرا برنامه افتتاح خط 3برای روز جلسه علنی شورا تنظیم شد. مردم دوست دارند نمایندگان‌شان در چنین مراسمی حضور داشته باشند چراکه بهتر بود بابت زحماتی که دوستان در این دوره شورا و دوره قبل بابت مترو و اعتبارات آن کشیدند در روز افتتاح حضور داشته باشند. البته احمد مسجدجامعی به این نکته نیز اشاره کرد که برای حضور در این مراسم دعوت شده بود اما باید در جلسه شورای شهر حاضر می‌شد. این در حالی است که دیروز محسن سرخو و مرتضی طلایی به نمایندگی از اعضای شورای شهر در مراسم افتتاحیه بخش جنوبی خط 3مترو حاضر بودند.

وضعیت خط تندرو در بزرگراه امام علی

در ادامه جلسه شورای شهر، تذکر اسماعیل دوستی مربوط به وضعیت خط اتوبوس‌های تندرو بزرگراه امام علی بود. وی درخواست داشت که خط اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه امام علی بنا به دلایلی چون عدم‌دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها، کمبود مسافر در خط، شیب تند اتوبان و بهره‌وری بیشتر اتوبوس‌های این خط در سایر خطوط و غیره جمع‌آوری شود. دوستی همچنین بابت نبود حریم مشخص در منطقه19 انتقاداتی را مطرح کرد. یکی دیگر از گلایه‌های اسماعیل دوستی مربوط به سرفاصله حرکت قطارهای مترو بود. به همین علت وی از وزیر کشور و شهرداری تهران درخواست کرد در مورد ترخیص واگن‌های خریداری شده و تحویل آن به شرکت بهره‌برداری مترو سریع‌تر اقدام کنند.

رحمت‌الله حافظی نیز دیروز به‌دنبال بازدید از مرکز پردازش و دفن پسماند کهریزک به طرح موضوعاتی در این‌باره پرداخت. وی با اشاره به اینکه هزینه جمع‌آوری روزانه زباله در تهران 1.5 میلیارد تومان است، گفت: طبق قانون، حریم این سایت باید 300متر باشد اما در بخش شمال و شمال شرقی، دیوار به دیوار این سایت یک شهرک صنعتی راه‌اندازی شده است. وی از بخشداری کهریزک خواست تا مانع از تصرفات این شهرک صنعتی شود. حافظی همچنین از شهرداری تهران خواست تا شاغلان مرکز پردازش و دفن پسماند کهریزک را مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور کند. یکی دیگر از تأکیدات حافظی مکانیزه شدن شیوه تفکیک زباله به جای روش سنتی بود.

تذکرهای محمد سالاری عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز اختصاص به مقاومت شهرداری‌های مناطق در برابر اجرای طرح تفصیلی، بیمه کارگران ساختمانی، جواز ساخت پروژه معروف اطلس مال و یک ملک به مساحت 2600متر در منطقه ولنجک داشت. وی با اظهار بی‌اطلاعی درباره مالکیت پروژه اطلس مال گفت: این پروژه به‌دلیل مساحت بالا برای بارگذاری باید به کمیسیون ماده5 ارسال می‌شد که نشد. از نظر سالاری مشکل این جاست که در این پروژه هرجا لازم بوده از مزایای طرح تفصیلی استفاده شده و 520درصد جواز گرفته شده است.

در مورد ملک ولنجک نیز سالاری با تقدیر از تقویت نظارت اجتماعی گفت:‌ در خیابان ولنجک برای ساخت ملکی به وسعت 2600متر در سال90 پروانه صادر شده که این ملک در پهنه حفاظت ویژه قرار دارد اما پروانه ساخت آن مطابق با طرح تفصیلی نیست و باید نقشه آن تغییر کند.علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم بر لزوم احداث ادامه اتوبان شهید همت تا کرج توسط دولت تأکید کرد و گفت: از دولت می‌خواهم این مصوبه را هر چه سریع‌تر اجرایی کند.

ارائه گزارش منطقه۱۴ به شورای شهر

دیروز دبیر شورایاری منطقه۱۴ با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی درباره مسائل و مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی مردم این منطقه بحث امنیت است که متأسفانه در این منطقه به صفر رسیده است. شیخ سفلی، دبیر شورایاری منطقه14 یکی دیگر از مشکلات منطقه را آمار بالای بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: 257هکتار مساحت بافت‌های فرسوده است که حجم ناچیزی از آن نوسازی شده است. وی خواستار آن شد تا قوانین دست‌وپاگیر نوسازی بافت فرسوده لغو و شرایط سهل‌تری برای مردم به‌منظور نوسازی منازلشان فراهم شود.

کد خبر 256971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز