سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

نرخ ارز در بازار آزاد فاصله خود را با نرخ رسمی به ۶۵۰تومان رساند تا روند نزدیک شدن نرخ‌ها که از تابستان سال گذشته آغاز شده بود، روندی معکوس در پیش گرفته باشد.

قیمت

افزایش بهای ارز هرچند به سقوط بازارهای موازی نظیر بازار سرمایه بی‌ارتباط نیست اما کارشناسان و فعالان بازار، عوامل روانی را مهم‌ترین دلیل تغییر شرایط در بازار ارز می‌دانند. بهای دلار روز گذشته مرز 3هزار و 300تومان را هم پشت سر گذاشت تا به گفته فعالان بازار، انتظار برای اصلاح قیمت بنزین، آشفتگی را به بازار ارز آورده باشد. یکی از دلالان خیابان فردوسی به خبرنگار همشهری گفت: هربار که نرخ ارز افزایش می‌یابد، خریداران از ترس افزایش بیشتر قیمت به خرید دست می‌زنند.

در این مقاطع مشتری بیشتری وجود دارد به همین دلیل بازار پس از ماه‌ها با افزایش خرید و فروش مواجه شده است. این فعال بازار ارز پیش‌بینی کرد که این روند تنها چند روز دوام داشته باشد. بر این اساس هر یورو روز گذشته از سوی صرافان با نرخ 4هزار و 520تومان به فروش رسید. با وجود این مسئولان اقتصاد دولت بر بازگشت قیمت‌ها در آینده نزدیک تأکید می‌کنند.

شاپور محمودی معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: نرخ ارز ممکن است که نوساناتی داشته باشد اما هدف دولت نزدیک کردن نرخ دلار در بازار آزاد با نرخ دلار در بودجه است، به هر حال این نوسانات ارزی کوتاه‌مدت است. رئیس‌کل بانک مرکزی هم چند روز پیش این روند را مقطعی دانست و بازگشت نرخ‌ها به وضعیت سابق را برای آینده نزدیک پیش‌بینی کرد. بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل بانکی بر این باور است که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر به‌حساب می‌آید.

کد خبر 256969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز