علی ابراهیمی: اعمال تعرفه جدید مکالمه تلفن ثابت و همراه از ابتدای امسال در حالی در دستور کار اپراتورها قرارگرفته که هنوز کم و کیف این تعرفه‌ها و میزان افزایش قیمت این خدمات به‌درستی مشخص و اعلام نشده است.

رضا تقی‌پور انوری

با وجود این مسئولان قیمت‌های جدید این خدمات را تابع نحوه مصرف مشترکان قلمداد می‌کنند و اعمال تعرفه‌های جدید را در راستای پوشش برخی هزینه‌های اصلاح شبکه‌های مخابراتی مانند هم‌کدی و یکسان‌سازی‌ می‌دانند. با رضا تقی‌پور انوری عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما با تعرفه‌های جدید، روند نرخ مکالمات تلفنی افزایش داشته یا کاهش یافته است؟

هنوز جزئیات تعیین تعرفه‌های جدید مکالمات تلفن توسط دولت اعلام نشده اما براساس آنچه به‌طور غیررسمی در رسانه‌های جمعی مطرح است بعید به‌نظر می‌رسد که روند کلی تعرفه‌ها کاهشی باشد. چرا که برخی هزینه‌های ناشی از اجرای هم‌کدی تلفن ثابت و یکسان‌سازی‌ نرخ مکالمات تلفن همراه وجود دارد که موجب تغییر و تحمیل هزینه‌هایی به تعرفه‌های تلفنی با احتساب عدم‌النفع مخابرات می‌شد تا کسری درآمد از محل کدهای شهرستان‌ها جبران شود. در آن زمان محاسبات مشخص شده بود، درصورتی که افزایش اخیر تعرفه‌های تلفن ثابت برای جبران هزینه‌های هم‌کدی استانی باشد طبیعتا قابل توجیه است.

  • اما به گفته مسئولان تغییر مبنای محاسبه نرخ مکالمات تلفنی از پالس به دقیقه تنها در استان‌هایی که هم‌کدی انجام شده صورت می‌گیرد، با این روند بازهم افزایش تعرفه‌ها قابل توجیه خواهد بود؟

باید منتظر اعلام جزئیات تعرفه‌های جدید بود چرا که تغییر مبنای محاسبه تعرفه‌ها از پالس به دقیقه نیازمند ظرایف و دقت‌های خاص خود است چرا که استفاده از پالس به‌عنوان یک شاخص در محاسبه و تعیین تعرفه‌های مختلف حضور دارد و باید دقت کنیم که با تغییر مبنای محاسبه تکلیف این تعرفه‌ها چه خواهد شد. به‌عبارت دیگر قبلا با تغییر پالس به‌طور خودکار 8تا 10تعرفه دیگر نیز تغییر می‌کرد. باید دقت کنیم که با تغییر مبنای محاسبه از پالس به دقیقه در سایر تعرفه‌ها هم مؤثر خواهد بود.

  • تغییر شیوه محاسبه نرخ مکالمه تلفنی از پالس به دقیقه موجب سردرگمی مشترکان شده است، با این روند مشترکان تا چه حد قادر هستند تا صورتحساب مکالمات خود را کنترل کنند؟

آنچه مسلم است باید اطلاعات کافی در مورد کم و کیف تغییر تعرفه‌ها به مشترکان داده شود و یکی از وظایف سازمان تنظیم مقررات رادیویی حفظ حقوق مردم با شفاف‌سازی‌ بیشتر است. این سازمان باید 3 حوزه ارتباط مردم با اپراتورها، اپراتورها با یکدیگر و اپراتورها با دولت را مدیریت کند تا حقوق قانونی مشترکان توسط اپراتورها پرداخت شود. با این شرایط به‌نظر می‌رسد شفاف‌سازی‌ در مورد نرخ جدید تعرفه‌های مکالمات تلفنی پیش از اجرایی‌شدن این تعرفه‌ها بر عهده دولت است. یک طرف این تعرفه‌ها مردم هستند و باید بدانند ارقامی که اپراتورها برای انجام مکالمات از مشترکان دریافت می‌کنند تا چه حد مطابق با تعرفه‌های قانونی و مصوب است.

  • درحالی‌که هنوز این تعرفه‌ها به اپراتورها ابلاغ نشده، آنها براعمال تعرفه‌های جدید از ابتدای امسال تأکید دارند، آیا این شیوه افزایش قیمت منطقی است؟

درصورتی که از قبل این تغییر تعرفه‌ها به کاربران اطلاع داده شده باشد مشکلی برای اجرای این تعرفه‌ها از ابتدای امسال وجود ندارد ممکن است تعرفه‌ای قبلا تصویب اما به‌طور رسمی ابلاغ نشده باشد که در این صورت می‌توان با اطلاع کاربران تعرفه‌های جدید را از زمان اطلاع‌رسانی اجرایی کرد اما درصورتی که ابلاغی صورت نگیرد باید تعرفه‌های قبلی مبنای محاسبه نرخ مکالمات باشد.

کد خبر 256968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز