سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

آزادی ۴خبرنگار فرانسوی که ۱۰‌ماه اسیر گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه بودند، بار دیگر توجه رسانه‌ها را به منابع مالی شورشیان سوریه جلب کرده‌است.

سیاسی

دیروز سایت خبری مک‌کلاچی آمریکا نوشت: ماجرای آزادی خبرنگاران فرانسوی، معمای تأمین مالی گروه‌های شبه‌نظامی مخالف سوریه را گشود. این ماجرا نشان داد که آدم‌ربایی و تقاضای پول هنگفت در مقابل آزادی گروگان‌ها، به تجارت پرسود شورشیان سوریه تبدیل شده‌است.

دولت فرانسه در روزهای اخیر تأکید کرده که هیچ باجی برای آزادی خبرنگاران فرانسوی پرداخت نکرده‌است، اما 2مقام اطلاعاتی اروپایی که دراین پرونده فعال بوده‌ و نقش داشته‌اند می‌گویند که در این ماجرا، به گروه امارت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش پول هنگفتی برای آزادی خبرنگاران فرانسوی پرداخت شده‌است. این 4خبرنگار تابستان گذشته در 2عملیات جداگانه توسط نیروهای داعش ربوده شدند.

آخر هفته گذشته، این 4خبرنگار درحالی‌که دست و پا و چشمانشان بسته بود در مرز ترکیه و سوریه توسط سربازان ترکیه‌ای پیدا شدند. درباره اینکه این خبرنگاران فرانسوی چطور و در مقابل چه امتیازی بعد از 10‌ماه اسارت آزاد شده‌اند، هیچ خبری منتشر نشده‌است. مقامات فرانسوی هم تنها به تأکید بر این نکته اکتفا کرده‌اند که پولی به‌عنوان باج برای آزادی این خبرنگاران به داعش پرداخت نشده‌است. آنها با استقبال فرانسوا اولاند وارد فرانسه شدند.

2مقام اطلاعاتی اروپایی که سایت مک‌کلاچی به‌عنوان منبع خبری خود به آنها استناد کرده، در ماه‌های اخیر درگیر چندین پرونده آدم‌ربایی و گروگانگیری غربی‌ها در سوریه بوده‌اند. آنها می‌گویند، در ماجرای آزادی خبرنگاران فرانسوی، پول هنگفتی با میانجیگری یک کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس که به‌احتمال زیاد قطر است، به شورشیان القاعده پرداخت شده‌است. این دو مقام اطلاعاتی اروپایی گفته‌اند که در ماه‌های اخیر دست‌کم در 3مورد و با پرداخت پول، گروگان‌های غربی در سوریه آزاد شده‌اند.

2هفته قبل نیز شورشیان سوریه، 2خبرنگار اسپانیایی را بعد از 7‌ماه آزاد کردند. این آزادی توسط عوامل سرویس اطلاعاتی اسپانیا صورت گرفته‌است.سال گذشته، فرانسه به‌خاطر پرداخت 40میلیون یورو معادل 55میلیون دلار به یک گروه وابسته به القاعده در مالی در ازای آزادی گروگان‌هایش، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

مقامات اطلاعاتی اروپا می‌گویند، پول‌هایی که داعش در ازای آزادی گروگان‌هایش از کشورهای خارجی و عمدتا غربی دریافت می‌کند، خرج جنگ با دیگر گروه‌های مخالف سوریه می‌شود. در ماه‌های اخیر درگیری میان گروه‌های مسلح مخالف سوریه شدت گرفته و تلفات زیادی به جا گذاشته‌است؛ به‌طوری که جبهه جنگ سوریه اکنون چند وجهی و چندپاره شده‌است؛ اختلافات درون گروه‌های شورشی در سوریه باعث شده تا منبع تأمین مالی آنها تضعیف شود. به همین‌خاطر این گروه‌ها هر کدام به‌صورت جداگانه به فکر تأمین پول برای ادامه جنگ هستند.

گروگانگیری به‌ویژه از میان خبرنگاران و فعالان غربی یکی از عمده‌ترین منبع درآمد آنها شده‌است. گزارش‌های سازمان‌های غیردولتی نشان می‌دهد که اکنون بیش از 30خبرنگار خارجی در سوریه مفقود شده‌اند و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.داعش اکنون در 2جبهه عراق و سوریه فعال است.

به همین‌خاطر تأمین منابع مالی برایش اهمیت زیادی دارد. مقامات اطلاعاتی عراق تخمین زده‌اند که درآمد داعش در عراق از طریق باجگیری از شرکت‌های تجاری و گروگانگیری به میلیون‌ها دلار می‌رسد. به گفته این منابع اطلاعاتی، درآمد داعش تنها در شهر موصل عراق ماهانه به یک تا 8میلیون دلار می‌رسد.

کد خبر 256966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز