سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: سده‌های بیستم و بیست و یکم زمان ظهور تکنولوژی‌های نوین، ظهور پدیده‌ای به نام خودرو و پدیده‌های دیگری به نام روبات و رایانه بوده‌ است.

سلامت

علاوه بر مزایای این فناوری‌های نوین معایبی نیز این تکنولوژی‌ها با خود برای جوامعی نظیر ایران به ارمغان آورده‌اند. یکی از معایب این پدیده‌های نوین ایجاد بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی در انسان است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مختلف در میان افراد یک جامعه شود.

تحرک

تحرک یک کلمه کلی است زیرا حرکت فردی از یک اتاق به یک اتاق دیگر نیز تحرک نام دارد اما منظور از تحرک به‌معنای اخص آن داشتن یک برنامه ورزشی روزانه منظم است. برخی از کارشناسان بر این باورند که حداقل باید هفته‌ای 3 روز و به‌طور میانگین در هر هفته یک ساعت ورزش کرد.

عواقب کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی

نتیجه این بی‌تحرکی نیز آمار نگران‌کننده بروز سکته قلبی در کشور است. براساس آخرین آمارها در هر روز ۳۰۰نفر و در مدت یک‌سال ۱۰۹هزار نفر در ایران بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.


آمار کم‌تحرکی

آمار کم‌تحرکی در دانش‌آموزان 60درصد است و آمار کم‌تحرکی در جامعه به‌دلیل وجود قشر سالمند که طبعا تحرک کمتری نسبت به قشر نوجوان دارند بالاتر است. این مسئله بیانگر آن است که آحاد جامعه باید از تحرک برخوردار باشند.

ورزش؛ یکی از راه‌حل‌ها

ورزش بهترین راه برای حفظ سلامتی است. مفهوم ورزش و تحرک در سنین مختلف نیز متفاوت است. به‌طور کلی فرد باید 3 روز در هفته و هر روز به‌مدت 30دقیقه ورزش شدید کند و نه ورزش به قصد تفریح و درصورتی که فرد از این میزان کمتر ورزش کند کم‌تحرک محسوب می‌شود.

40درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت دارند و رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه بیش از 40درصد مردم اضافه وزن دارند، گفت: میانگین کالری دریافتی مردم 2850کالری در روز است درحالی‌که 2400کالری کفایت می‌کند.

چاقی، نتیجه اولیه کاهش حرکت

در نتیجه بی‌حرکتی یا تحرک کم در فرایند سوزاندن کالری‌های اضافی بدن اخلال ایجاد می‌شود و در نتیجه بدن ما تنها به یک دریافت‌کننده کالری بدل می‌شود. افزایش دریافت کالری نیز به‌صورت تجمع و انباشت چربی خود را در بدن نشان می‌دهد که این امر نیز باعث بروز افزایش وزن و چاقی می‌شود.

تأثیر ورزش

ورزش با تأثیر بر برخی ترکیبات ترشحی بدن، کاهش زمان توقف مواد سمی در روده‌ها و بالا بردن سطح آنتی‌اکسیدان‌ها، از سوخته‌شدن نامناسب چربی‌ها در سطح سلول‌های بدن که منجر به سرطانی و پیرشدن آنها می‌شود جلوگیری می‌کند.

بی‌ام‌آی (BMI)

نوعی معیار اندازه‌گیری حجم بدن است که بر اساس میانگین قد و وزن فرد اندازه‌گیری می‌شود و با توجه به این ترکیب تشخیص داده می‌شود که فرد از نظر سلامت جسمانی در چه وضعیتی قرار دارد.

فشار بر مفاصل

افزایش وزن به‌طور طبیعی باعث افزایش فشار بدن روی مفاصل زانو و مچ پا می‌شود و این مسئله باعث می‌شود در بسیاری از مواقع حرکت فرد به کندی انجام گیرد. البته فشار بیش از حد وزن زیاد بر مفاصل باعث سایش غضروف‌ها و ایجاد درد شدید در اتصالات پا می‌شود ...

نتایج فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی خطر تمام عوامل مرگ‌آور را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این عوامل می‌توان به بیماری‌های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، برخی سرطان‌ها، پوکی استخوان، بیماری‌های اسکلتی و دیابت نوع 2اشاره کرد. فعالیت مناسب بدنی چربی بدن را کم می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد.

کد خبر 256959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز