سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از یک هزار و ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی در ۴۸ ساعت اخیر در آب‌های جنوب ایتالیا توسط کشتی‌های نیروی دریایی نجات یافته و امدادرسانی شدند.

نجات ۱۱۰۰ مهاجر غیرقانونی در آب های ایتالیا

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، نیروی دریایی ایتالیا در راستای ماموریت موسوم به ˈدریای ماˈ یک هزار 149 مهاجر غیرقانونی که از طریق دریای مدیترانه راهی این کشور بودند را امدادرسانی کرد و از سرگردانی نجات داد.

کشتی های ˈاسپروˈ و ˈکاسیوپئاˈ 828 نفر را در روز عید پاک مسیحی و کشتی ˈسان جورجوˈ 321 نفر را روز گذشته در تنگه سیسیل نجات دادند که در میان آنها 62 زن و پنج کودک نیز به چشم می خورند.

موج مهاجرت های غیرقانونی به ایتالیا با گرم شدن هوا و ارام شدن دریا از شمال آفریقا شدت گرفته و قایقی ها و شناورهای فرسوده مملو از مهاجران به امید زندگی بهتر و فرار از جنگ ها و گرسنگی راهی ایتالیا می شوند تا از این کشور به شمال اروپا مهاجرت کنند غافل از اینکه این سفر پرمخاطره برخی اوقات به قیمت جان انها تمام شده و یا به کشورهایشان بازگردانده می شوند.

براساس گزارشات رسده بیش از 200 مهاجر از مرکز نگهداری موقت مهاجران در ˈپوتزولوˈ در جنوب ایتالیا فرار کردند. اوضاع اضطراری در این مراکز که دیگر غیر قابل کنترل و مملو از مهاجران شده است، خارج از کنترل اعلام شده است.

احزاب راست گرای ˈپیوند شمالˈ و ˈزنده باد ایتالیاˈ بار دیگر به دولت حمله کرده و خواهان پایان یافتن ماموریت نیروی دریایی در آب های مدیترانه برای نحات مهاجران شدند. به عقیده این احزاب ، امدادرسانی مهاجران در دریا از سوی کشتی های نیروی دریایی در واقع نوعی کمک و حمایت از قاچاقچیان انسان است و باید فورا متوقف شود زیرا تشکیلات نیروی دریایی ایتالیا برای نجات مهاجران باعث تقویت مدار قاچاق انسان شده چرا که شایع شده است که نظامیان ایتالیایی در دریا پس از شناسایی و ردیابی قایق های مهاجران، آنها را به سواحل ایتالیا همراهی می کنند.

ˈآنجلینو الفانوˈ وزیر کشور نیز در پاسخ به این احزاب گفت: این ماموریت دائمی نخواهد بود و ایتالیا نمی تواند به تنهایی (بدون حمایت اروپا) آنرا بجلو ببرد، اما ما باید از مرزهایمان محافظت کنیم و از آژانس فرونتکس (آژانس اروپایی مدیریت بین المللی مرزهای خارجی دولت های عضو اتحادیه اروپا) می خواهیم تا در ایتالیا نیز مستقر شود.

وزارت کشور ایتالیا پیشتر نیز با بصدا درآوردن زنگ خطر موج جدید مهاجرت های غیر قانونی از شمال آفریقا اعلام کرد که هر ساعت 90 مهاجر وارد این کشور می شود.

موج توقف ناپذیر مهاجرت های غیرقانونی به ایتالیا، از شمال آفریقا همچنان ادامه دارد و با بهبود شرایط جوی شدت گرفته است. هزاران مرد، زن، کودک و سالمند آفریقایی به امید زندگی بهتر و با وجود خطرات فراوان از راه دریا راهی ایتالیا می شوند تا به شمال اروپا مهاجرت کنند.

اما ورود مهاجران غیر قانونی از یک سو و نبود امکانات و بودجه کافی از سوی دیگر باعث مشکلات فراوانی در مدیریت این پدیده برای نهادهای محلی در ایتالیا شده است .

این در حالی است که در لیبی اوضاع کاملا خارج از کنترل گزارش شده است و حجم قاچاق انسان به سوی بنادر ایتالیا بستگی به تعداد قایق و شناورهایی دارد که اغلب فرسوده هستند. هیچ تشکیلات انتظامی و نیروی پلیس در لیبی نیست که با این پدیده مقابله کند و گفته می شود که تا 600 هزار مهاجر در سواحل این کشور در انتظار سفر به ایتالیا هستند که باعث نگرانی مسوولان ایتالیایی شده است.

ایتالیا با اختصاص یک و نیم میلیون یورو در ماه و بکارگیری پهپاد، بالگرد با تجهیزات دیده بانی ماورای بنفش، هواپیمای ˈپی 180ˈ با تکنولوژی دید شبانه و پنج کشتی نظامی با تجهیزات امدادی و بیمارستانی و مجهز به فضایی بزرگ برای بستری احتمالی مهاجران و حمل شناورهای امدادرسانی سعی بر مقابله با این پدیده در دریای مدیترانه دارد.

کد خبر 256949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز