سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چاپ دوم کتاب «اهل ساز » که حاصل تلاش محسن شریفیان، موزیسین و نوازنده نی‌انبان و پژوهشگر موسیقی منطقه جنوب است روانه بازار کتاب و موسیقی شد.

سازشناسی موسیقی بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب «اهل ساز» به «سازشناسی موسیقی بوشهر» پرداخته و همزمان با روز ملّی خلیج فارس و به دو زبان انگلیسی و فارسی از سوی انتشارات داستان‌سرا و حمایت میراث فرهنگی استان بوشهر منتشر می‌شود.

الهه غریب‌زاده ترجمه و ویراستاری بخشی انگلیسی این کتاب را برعهده داشته است. شریفیان در کتاب «اهل ساز» با توجه به سفرهای گوناگون به شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر به پژوهش و گردآوری اطلاعات درباره هر ساز و وسیله‌ای پرداخته است که به مفهوم عام، صوت موسیقایی تولید می‌کند.

همه سازهایی که در این مجموعه به آن اشاره شده، در تاریخ و فرهنگ مردم بوشهر دارد و پیشینه آن حداقل به 100 سال پیش برمی‌گردد. بخش ساز موزه‌ی مردم‌شناسی بوشهر، هرچند کوچک، امّا یکی از تخصّصی‌ترین و کامل‌ترین موزه‌های ساز در ایران است که در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، چنان که باید، به آن پرداخته نشده است.

کتاب حاضر، شکل تکامل‌یافته‌ی بروشور مفصّل این موزه است که برای نخستین بار در سال 1384 به همراه سی‌دی مولتی‌مدیای آن منتشر شد، امّا سرنوشت آن، همان حکایت موزه بود که چنان که باید، رسانه‌ای نشد و گستره‌ی انتشار آن فراتر از اقلیم جنوب نبود.

کد خبر 256944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز