همشهری آنلاین: ۱۲کیلومتر از خط ۳ مترو به عنوان شاهراه مترو تهران صبح سه‌شنبه دوم اردیبهشت با حضور شهردار تهران افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

خط 3 مترو بزرگترین و طولانی‌ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می‌شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی‌ترین نقطه پایتخت را به شمالی‌ترین نقطه متصل می‌کند.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده است.

خط3متروی تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاور میانه، با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر(عج)، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و با خطوط 1،4،6و7 مترو نیز تقاطع دارد.

شهردار تهران وعده داد تا اول مهر سال جاری پله برقی و آسانسور تمام ایستگاه های مترو تکمیل می‌شود.

همچنین محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح خط 3 متروی تهران گفت که بخش جنوبی خط 3 مترو تهران به عنوان بزرگ ترین پروژه شهری سال با هزینه 2 هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسمی رسید.

وی ادامه داد:عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی بیان کرد: از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

به گفته شهردار تهران، فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید.

شهردار تهران در این مراسم درباره افزایش قیمت بلیط مترو گفت: شورای اسلامی قیمت‌ها را مصوب کرده است و از اردیبهشت ماه این کار عملی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح نیمه جنوبی خط 3 مترو تهران با بیان اینکه مردم در حمل‌ونقل ریلی کمتر از 20 درصد هزینه می‌کنند و 80 درصد از هزینه‌ها بر عهده شهرداری است، گفت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته در حوزه بلیط مترو شاهد افزایش 10 درصدی قیمت هستیم.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها به حمل و نقل عمومی یارانه می‌دهند و ما معتقدیم باید در این بخش نیز یارانه تعلق بگیرد چرا که تعلق یارانه به حمل‌ونقل بسیار مهم است و البته یارانه خوبی دولت در این زمینه اختصاص داده است.

توسعه حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه ریلی

وی درباره اولویت امسال شهرداری توسعه حمل‌ونقل عمومی با تکیه بر توسعه ریلی است، گفت: با تخصیص اعتبارات امیدواریم امسال 130 کیلومتر مترو درون شهری به پایان برسد که با تخصیص اعتبارات می‌توانیم در روز ظرفیت جابجایی مسافر را به 10 میلیون نفر برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه روزی که کار را در شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم ظرفیت جابجایی 450 هزار نفر بود، گفت: در حال حاضر ظرفیت جابجایی سه میلیون نفر است و در طرح جامع برنامه دوم پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت تخصیص اعتبارات ظرفیت جابجایی به 10 میلیون نفر برسد که در صورت پشتیبانی مالی این قول را به مردم می‌دهیم که در پایان برنامه جاری ظرفیت جابجایی به 10 میلیون نفر برسد.

مشکل پله برقی و پاسخ شهردار

وی با اشاره به مشکل پله برقی و آسانسورهای ایستگاه مترو با بیان اینکه این مسئله به عنوان یکی از دغدغه‌های به حق مردم است گفت: تلاش شد که پله برقی با تکیه بر تولید و صنعت داخلی پیش برود اما به دلایل مختلف و به این دلیل که تجربه ساخت پله برقی در مترو صنعتی و سنگین است و تکنولوژی خاص خود را می‌طلبد و تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشت تصمیم به استفاده از پله برقی خارجی گرفته شد.

وی با بیان اینکه اساس کار در مترو تکیه بر تولید داخلی است، گفت: امروز تصمیم گرفتیم که بخشی از پله برقی از داخل و برخی با تکیه بر بحث انتقال تکنولوژی از خارج وارد شود. در این بازه زمانی سعی می‌شود که از پله برقی صنعتی تولید داخل استفاده شود.

قالیباف با بیان اینکه تصور می‌کردیم ظرف دو سال می‌توان از پله برقی‌های داخلی استفاده کرد گفت: امروز قول می‌دهیم که پله برقی‌های این خط در اول مهرماه و با آغاز به کار مدارس به صورت 100 درصد در تمامی ایستگاه‌ها نصب شود و از این پس افتتاح‌ها حتما با آسانسور و پله برقی افتتاح می‌شود.

به گفته قالیباف پله برقی در مترو یک ضرورت است و امیدواریم پس از این ایستگاه‌ها با پله برقی افتتاح شود.

می‌توان روزهای سالم را دوبرابر کرد

وی تاکید کرد: معضل آلودگی هوا، معضل همه مردم است و آلودگی هوا مشکل دولت، شهرداری و مردم است و باید همه دست به دست هم این مسئله را رفع کنند و این یک مشکل سیاسی نیست که به گردن یکدیگر بیاندازیم و من معتقدم که می‌توان آلودگی هوا را برطرف کرد و معتقدم روزهای سالم را می‌توان بعد از چهار سال به دو برابر افزایش داد.

شهردار تهران تصریح کرد: این مسئله با تکیه بر بحث مدیریت، اصلاح ساختار و پول قابل رفع است که ما در شهرداری داوطلب نیستیم اما اگر دولت بخواهد می‌توانیم کمکش کنیم.

اولویت ما جنوب تهران است

قالیباف با بیان اینکه شهرداری در اقدامات فنی و عمرانی اولویت خود ر ا جنوب شهر پایتخت گذاشته است، گفت: به دلیل شرایط سخت زمین در این منطقه مشکلات زیادی را متحمل شده‌ایم اما توانسته‌ایم با تکیه بر همت کارگران و مهندسان و حفر تونل به سه شیوه حفاری کار را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اجازه نداده‌ایم مشکلات ما را از هدف خودمان دور کند، گفت: برخی افراد عنوان می‌کردند که خط سه جایی است که مدیریت شهری در مترو تمام می‌شود اما امروز شاهد آن هستیم که این کار به بار نشست.

دولت کمک کند

قالیباف  با بیان اینکه برخی افراد با بداخلاقی در رسانه‌های مختلف قلم می‌زنند گفت: این افراد کارنامه خود را بگویند که با امکانات زیاد و در زمانی که شورای شهری وجود نداشت و دستشان برای مدیریت باز بود چکار کرده‌اند که البته من ادعایی در این زمینه ندارم.

وی با بیان اینکه امروز 200 کیلومتر مترو در حومه و تهران در حال ساخت است گفت: امروز چهار دستگاه TBM در حال حفر است و امیدواریم دولت نیز در کمک به بحث حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که توجه به حمل و نقل عمومی، توجه به توسعه زیر ساخت‌ها است که با توجه به توافقات صورت گرفته با زنگنه امیدواریم قول‌های داده شده عملی شود که در صورت عملی شدن این وعده‌ها قول می‌دهیم که در پایان مدیریت چهارم شورا بیش از 10 میلیون مسافر در تهران جابجا کنیم که این گام مهمی در زمینه تحقق زمین پاک است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴