مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی میلیون‌ها سال از تاریخ آّ‌ب و‌ هوایی آنتراکتیکا نشان می‌دهد در گذشته بخش‌هایی از این منطقه به اندازه سواحل کالیفرنیا گرم بوده‌اند.

براساس گزارش NBC، دو پژوهش که به تازگی درباره تاریخ چند میلیون ساله آنتراکتیکا در قطب جنوب انجام شده، نشان می‌دهند در دورانی خاص بخش‌هایی از این منطقه به گرمی سواحل امروزی کالیفرنیا بوده‌است.

یکی از این مطالعات بر نمونه یخی انجام شده که از صفحه یخی تیلور در آنتراکتیکا برداشته‌شده‌ و با استفاده از تکنیک تاریخ‌نگاری رادیواکتیو کریپتونی مشخص شد این نمونه به 120 هزار سال پیش تعلق دارد. محققان دانشگاه اورگان که انجام یکی از این مطالعات را به عهده داشته‌اند، معتقدند از تکنیکی مشابه می‌توان برای تعیین تاریخ دقیق نمونه‌های یخی متعلق به میلیون‌ها سال پیش استفاده کرد.

کریپتون گازی نجیب است که از آن برای تاریخ‌نگاری نمونه‌های زمینی، به ویژه یخ‌ها استفاده می‌شود. محققان با استفاده از ابزارهایی جدید از قبیل دریل مخصوص یخ و اتم شمار ATTA تلاش کردند اتم‌های کریپتون81 را از درون نمونه یخ استخراج کنند.

در مطالعه دوم نیز روی دو ایزوتوپ از پوسته فسیلی که به 40 تا 50 میلیون سال پیش تعلق دارد تمرکز شده‌است. این صدف‌ها از جزیره سیمور در سواحل آنتراکتیکا جمع‌آوری شده‌اند. محققان تمرکز کربن 13 و اکسیژن 18 را در صدف‌ها محاسبه کرده و با کمک مدل‌های رایانه‌ای درجه حرارتی را که در آن صدف‌ها شکل گرفته‌اند را تخمین زدند.

دانشمندان دریافتند درجه حرارت در بخش‌هایی از آنتراکتیکا در آن دوران به 16 درجه سلسیوس می‌رسیده‌است و میانگین آن 14 درجه سلسیوس بوده‌است، یعنی درجه حرارتی برابر میانگین حرارت امسال در سان‌فرانسیسکو.

دانشمندان با استفاده از دیگر تکنیک‌های حرارت‌سنجی دریافتند در بخش‌هایی از جنوب اقیانوس آرام درجه حرارت به 22 درجه نیز می‌رسیده‌است یعنی برابر با حرارت امروزی آبهای سواحل فلوریدا. در مقایسه، میانگین کنونی آب‌های اقیانوس آرام در نزدیکی آنتراکتیکا درحد انجماد است.

به گفته محققان تخمین حرارت گذشته بخش‌های مختلف آنتراکتیکا دیدگاهی واضح‌تر از دورانی ایجاد می‌کند که اتمسفر زمین نسبت به امروز حاوی CO2 بسیار بیشتری بود.

کد خبر 256874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز