سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معمولا در دهان انسان امروزی فضای کافی برای ۳۲ دندان وجود ندارد. این ویژگی نشات گرفته از تکامل مغز انسان است. زمانی که انسان‌های اولیه تصمیم به استفاده از ابزار به‌جای دندان کردند، فک آدمی شروع به کوچک شدن کرد.

دندان

امروزه میلیاردها نفر با مشکل کمبود فضا در دهان برای دندان‌هایشان مواجه هستند. مشکل، عدد ۳۲ است در روند تکامل طبیعی برای انسان ۳۲ عدد دندان در نظر گرفته شده است.

فک آدمی برای ۳۲ عدد دندان به نظر کوچک است. به همین خاطر این دندان‌ها معمولا به صورت فشرده کنار هم چسبیده‌ یا کج رشد می‌کنند. افزون بر این، با شروع رشد دندان‌های عقل نیز جا برای دیگر دندان‌ها تنگ‌تر می‌شود. دندان‌های عقل نمایانگر این هستند که اجداد انسان، زمانی بیشتر از ۳۲ دندان داشتند.

اما چرا این مسئله برای انسان به یک مشکل تبدیل شده است؟

نتیجه پژوهش محققانی از دانشگاه زوریخ در سوئیس، دلیل این امر را رشد مغز انسان نشان داده است. در سیر تکامل انسان، مغز او همواره بزرگتر شده و این رشد بر روی تکامل استخوان‌های جمجمه و فک تاثیر گذاشته است.

دندان

حال ممکن است که این سوال پیش بیاید که رشد مغز چه رابطه‌ای با دندان‌دارد؟ اما نکته مهم اینجاست که رشد مغز در میان انسان‌های اولیه منجر به تفکر درباره استفاده از ابزارهای گوناگون به جای دندان شده است.

برای مثال آنها به این نتیجه رسیدند که با شاخه‌های درخت یا سنگ هم می‌توان پوست مواد غذایی را جدا کنند و دیگر نیازی به دندان‌های آسیاب نیست. یافتن ابزار باعث کوچک شدن فک انسان شد. به عبارتی رایج شدن استفاده از ابزار باعث تغییر در مسیر تکامل فک و دهان شده است!

از آنجا که مغز انسان در سیر تکاملی خود بیشتر و بیشتر رشد کرد و همراه آن توقعات و انتظارات زندگی نیز پیچیده‌تر شدند. به همین دلیل جمجمه صورت برای فکر کردن بیشتر در ناحیه گیجگاه به طرف جلو کشیده شد و دهان به همراه بینی سربالا و یک چانه ظریف به عقب کشیده شدند.

به همین دلیل فضا در فک انسان کم شد، ولی عدد ۳۲ تعداد دندان‌ها تغییری نکرده و ثابت باقی ماند. برای حل این مشکل در عصر حاضر به شیوه‌های مختلف ارتودنسی متوسل می‌شوند. چرا که ارتودنسی فضای بیشتری برای دندان‌های در دهان ایجاد می‌کند.

در این میان، تنها مایه تسلی انسان با یک سری دندان‌های کج این است که دارای مغزی تکامل یافته‌ یا در حال تکامل نوع بشر است.

منبع:thehealthyhomeeconomis

کد خبر 256750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز